گزارش جدیدی از فعالیت‌های کاوشگر یوتو ۲ چین در سطح ماه منتشر شد

به‌مناسبت جشن سنتی ماه میانه در چین، سازمان فضایی چین تصاویر جدیدی از کاوشگر یوتو ۲ منتشر کرده است. این تصاویر، که در حین ماموریت اکتشافی دهانه فون کارمن در حوضه قطب جنوب-آیتکن (یکی از بزرگترین حوضه‌های برخوردی در ماه) گرفته شده‌اند، جزئیات تازه‌ای از سطح ماه را آشکار می‌سازند. به گزارش سرویس اخبار نجوم […]

به‌مناسبت جشن سنتی ماه میانه در چین، سازمان فضایی چین تصاویر جدیدی از کاوشگر یوتو ۲ منتشر کرده است. این تصاویر، که در حین ماموریت اکتشافی دهانه فون کارمن در حوضه قطب جنوب-آیتکن (یکی از بزرگترین حوضه‌های برخوردی در ماه) گرفته شده‌اند، جزئیات تازه‌ای از سطح ماه را آشکار می‌سازند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، تصاویر ارسالی از یوتو ۲، رد چرخ‌های کاوشگر بر روی رگولیت (خاک ماه)، دهانه‌های متعدد با اندازه‌های مختلف و تپه‌های ماه را به نمایش می‌گذارد. همچنین بر اساس این تصاویر، یوتو ۲ تاکنون مسافتی بالغ بر ۱۶۱۳ متر را در سطح ماه پیموده است. با این حال، تحلیل داده‌های تله‌متری نشان می‌دهد که سرعت حرکت یوتو ۲ در سال‌های اخیر کاهش یافته است. این کاوشگر تا سپتامبر ۲۰۲۲، مسافتی حدود ۴۲۶۵ متر را پیموده بود؛ اما در دو سال گذشته، تنها ۳۱۵ متر دیگر به این مسافت افزوده شده است.

علت اصلی کاهش سرعت حرکت یوتو ۲ هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است. عواملی همچون فرسایش تدریجی اجزای مکانیکی کاوشگر در اثر شرایط سخت محیطی ماه، افزایش پیچیدگی ماموریت و یا ماهیت ناهموار سطح ماه در منطقه مورد مطالعه، می‌تواند در این کاهش سرعت موثر باشد. شایان ذکر است که سایر تجهیزات فضایی چین در ماه همچنان فعال هستند. فرودگر چانگ‌ئه ۳ که در سال ۲۰۱۳ در بخش نزدیک ماه فرود آمد، همچنان عملیاتی است و تلسکوپ نوری آن به طور منظم فعالیت می‌کند. همچنین، دو مدارگرد چوکیائو و چوکیائو ۲ به عنوان پشتیبانی از ماموریت‌های فضایی چین در مدار ماه قرار دارند. چین برنامه‌های بلندمدتی برای اکتشاف ماه دارد. ماموریت چانگ‌ئه ۷ که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است، با هدف بررسی قطب جنوب ماه انجام خواهد شد.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.