مقاله تبلیغاتی

معرفی کامل سوئیچ های سیسکو

در این مطلب ابتدا به بررسی کلی سوئیچ ها و ضرورت وجود آن ها در شبکه خواهیم پرداخت. سوئیچ ها، تجهیزاتی هستند که در شبکه به کار رفته تا دستگاه های مختلف؛ غالبا در یک شبکه LAN را به یکدیگر مرتبط ساخته و پکت های داده (data packet) را بین آن ها مبادله کنند. یک […]

در این مطلب ابتدا به بررسی کلی سوئیچ ها و ضرورت وجود آن ها در شبکه خواهیم پرداخت. سوئیچ ها، تجهیزاتی هستند که در شبکه به کار رفته تا دستگاه های مختلف؛ غالبا در یک شبکه LAN را به یکدیگر مرتبط ساخته و پکت های داده (data packet) را بین آن ها مبادله کنند. یک سوئیچ بر خلاف روتر، داده ها را فقط به دستگاهی که برای آن در نظر گرفته شده، ارسال می کند؛ نه به شبکه هایی با دستگاه های مختلف. منظور از دستگاه دیگر ممکن است یک سوئیچ، یک روتر و یا یکی از کامپیوترهای کاربران باشد.

منظور از سوئیچ های لایه 2 و لایه 3 چیست؟

به طور کلی، عملکردِ سوئیچ های شبکه در لایه 2 (لایه data link) و لایه 3 (لایه Network) صورت می گیرد. سوئیچ های لایه 2، داده ها را بر اساس Mac address های مقصد، هدایت می کنند، این در حالی است که سوئیچ های لایه 3 بر اساس IP-addressهای مقصد، اقدام به ارسال داده ها می کنند. البته برخی از سوئیچ های هستند که هر دو کار را می توانند انجام دهند.

سوئیچ های لایه 2، بسیار بیشتر از سوئیچ های لایه 3 رواج دارند و غالبا با استفاده از کابل های اترنت به دستگاه های موجود در شبکه متصل می شوند. کابل های اترنت، کابل های فیزیکی هستند که از طریق پورت های اترنت به دستگاه ها متصل می گردند.

معرفی سوئیچ سیسکو WS-C2960X-48FPS-L

چه تفاوتی بین روتر و سوئیچ وجود دارد؟

معمولا روترها، مسیری را برای انتقال داده ها از شبکه انتخاب می کنند تا آن ها را به مقصد برسانند. روترها این کار را با کانکت شدن به شبکه های مختلف و ارسال داده ها از شبکه به شبکه انجام می دهند؛ مانند شبکه های LAN، شبکه های WAN یا autonomous system(AS)ها.

به عبارتی می توان گفت روتر ها برای اتصال به اینترنت، ضروری هستند. این در حالی است که سوئیچ ها تنها برای متصل ساختن دستگاه ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. دفاتر کوچک کاری و منازل برای دسترسی به اینترنت به روتر نیاز دارند، اما اکثر آن ها به سوئیچ نیاز ندارند؛ مگر در صورت نیاز به تعداد فراوانی از پورت های اترنت. در ضمن سازمان ها، شبکه ها و دیتاسنترهایی که سیستم های فراوانی در آن ها وجود دارد، قطعا به سوئیچ نیاز دارند.

آشنایی با سوئیچ های سیسکو

امروزه رقابت شدیدی بین ارائه دهندگان تجهیزات سخت افزاری در بازار محصولات شبکه مشاهده می شود. اما در این بین نام سیسکو، به عنوان شناخته شده ترین و بزرگ ترین ارائه کننده تجهیزات اکتیو شبکه در سراسر جهان، می درخشد. تجهیزات این برند و به خصوص سوئیچ های آن، از ویژگی های پیشرفته ای برخوردار هستند که در سایر سوئیچ ها کمتر به چشم می خورند. در این مطلب به معرفی سوئیچ های سیسکو و انواع آن خواهیم پرداخت. سوئیچ های سیسکو به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • سوئیچ های غیر مدیریتی (unmanaged)
  • سوئیچ های مدیریتی (managed)
  • سوئیچ های ثابت (fixed)
  • سوئیچ های ماژولار (modular)

سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو

این سوئیچ ها دارای اتصال اولیه بوده و ظرفیت آن ها محدود است. به طور کلی می توان گفت قابلیت مدیریت پورت های شبکه را ندارند. به صورت plug and play بوده و نیازی به تنظیمات ندارند. غالبا در شبکه های کوچک، کاربرد دارند و در مقایسه با سوئیچ های مدیریتی، قیمت شان پایین تر است.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو

این دسته از سوئیچ ها برای شبکه های بزرگ و پیچیده که “امنیت” و “قابلیت اطمینان”، در آن ها حیاتی است، طراحی شده اند. در مقایسه با سوئیچ های غیر مدیریتی، از ظرفیت بالاتری برخوردار بوده و قابلیت تنظیم هر پورت به صورت اختصاصی را دارا می باشند.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو، امکان نظارت و کنترل بر نحوه انتقال داده ها و همین طور امکان تجزیه و تحلیل را فراهم آورده و به روز رسانی های نرم افزاری را به طور خودکار انجام می دهند.

سوئیچ های ثابت سیسکو

Fixed switchها دارای تعداد پورت های ثابتی هستند (8، 12، 24 یا 48). هر یک از پورت های downlink، تجهیزی را به سوئیچ fixed متصل نموده تا برق مورد نیاز آن را تامین کند.  پورت های uplink غالبا به صورت ماژولار بوده و با ماژول های شبکه قابل تعویض می باشند و امکان ارتقا کلی throughput را فراهم می آورند. پورت ها را می توان با کابل های فیبر نوری برای throughput بالاتر و با کابل های مسی برای PoE کانکت نمود.

سوئیچ های fixed از قابلیت stacking برخوردار بوده و با اتصال چندین سوئیچ مشابه با استفاده از یک کابل استک، قادر به ارائه پهنای باند بالاتری می باشند. در این حالت، هر یک از سوئیچ های استک شده، مانند یک سوئیچ مستقل عمل می کند.

زمانی که بیش از 144 پورت مورد نیاز باشد، توصیه می شود از سوئیچ های ماژولار استفاده گردد.

سوئیچ های ماژولار سیسکو

این سوئیچ های یکی از پرکاربردی ترین انواع سوئیچ ها بوده و با توجه به این که قابلیت سفارشی سازی دارند، در مقایسه با سوئیچ های ثابت، از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار می باشند. غالبا دارای 4، 7 و یا 10 اسلات بوده که می توانند line cardها را با تعداد و انواع مختلفی از پورت ها بپذیرند. این سوئیچ ها را می توان بر اساس نیازهای مختلف سازمان، پیکربندی نمود. برای ارتقا شبکه، سوئیچ های مناسبی هستند، از طرفی به دلیل گران قیمت بودن شان، بیشتر به شبکه های سازمانی و دیتاسنترها توصیه می گردند.

به عنوان مثال، line cardها را می توان برای دسترسی پورت ها، routing، امنیت و سایر ویژگی ها از اسلات ها حذف کرد و با یک نسخه دیگر جایگزین نمود.

منظور از سوئیچ های PoE چیست؟

قابلیت PoE در برخی از سوئیچ های سیسکو وجود دارد که موجب امنیت و تسهیل نصب دستگاه های IoT و سایر تجهیزات می گردد. در حقیقت PoE، یکی از روش های تامین برق DC برای دستگاه های کم مصرف از طریق LAN wire می باشد. تجهیزات کم مصرفی که به یک سوئیچ با قابلیت PoE متصل هستند، دیگر نیازی به منبع تغذیه دیگر ندارند. در ضمن زمانی که امکان پنهان ساختن کابل کشی ها میسر نیست، این قابلیت، نیاز به پریزهای اضافه برق را از بین برده و موجب ظاهری زیبا می گردد. ناگفته نماند امنیتِ یک سوئیچ PoE در مقایسه با سایر سوئیچ ها، بالاتر است؛ زیرا توان خروجی کمتری داشته و به طور هوشمند مدیریت می شود.

چرا باید سوئیچ های سیسکو را خریداری کنیم؟

کمپانی سیسکو، انواع مختلفی از سوئیچ ها را به بازار تجهیزات شبکه عرضه کرده که هر یک دارای مشخصات و مزایای منحصر به فرد می باشد. به همین دلیل این مطلب را برای افرادی که قصد تهیه سوئیچ های سیسکو ، به خصوص برای اولین بار دارند، ارائه داده ایم.

سوئیچ های شبکه مانند سوئیچ سیسکو WS-C2960X-24PS-L  در برندهای مختلفی در سراسر دنیا عرضه شده اند. مهم ترین نکته، انتخابِ یک سوئیچ مناسب برای شبکه، می باشد. سیسکو، طیف بسیار گسترده ای از سوئیچ های را برای مصرف کننده های مختلف در نظر گرفته است. به طور معمول سوئیچ های سیسکو توسط سازمان ها، ISPها و شبکه های کابلی مورد استفاده قرار می گیرند. سوئیچ ها، تجهیزات سخت افزاری شبکه هستند که به تامین امنیت و عملکردهای مداوم و بی نقص برای کلیه ی تجهیزات متصل به شبکه کمک می کنند. در پاسخی کوتاه به این سوال که چرا باید سوئیچ های سیسکو را انتخاب کنیم باید گفت آن ها بسیار ساده، انعطاف پذیر و ایمن هستند.

کدام سیستم عامل از سوئیچ های سیسکو پشتیبانی می کند؟

سیستم عامل ios یا همان cisco ios که مخفف Internetworking Operating Systems می باشد، بر روی اکثر روترها و سوئیچ های سیسکو قابل اجراست. بنابراین پیش از استفاده از تجهیزات شبکه سیسکو باید ios نصب شود تا بتوان آن ها را راه اندازی و پیکربندی نمود.

برخی از مزایای cisco ios

  • قادر به تلفیق تکنولوژی، خدمات تجاری و پشتیبانی سخت افزاری می باشد
  • موجب کاهش هزینه های عملیاتی می گردد
  • به بهینه سازی بازگشت سرمایه کمک فراوانی می کند
  • بهره وری مشاغل را ارتقا می بخشد

هنگام انتخاب سوئیچ سیسکو چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

شما برای سازمان خود به یک سوئیچ managed، unmanaged یا یک سوئیچ intelligent  نیاز دارید؟ این همان سوال مهمی است که پیش از تهیه سوئیچ باید در نظر داشته بگیرید. از طرفی سیسکو، سوئیچ های خود را در سه دسته اصلی core، Distribution و Access تولید و به بازار تجهیزات شبکه عرضه نموده است. در صورت نیاز به تهیه سوئیچ و برای انتخاب صحیح آن، می توانید با کارشناسان فنی شرکت رسیس تماس بگیرید.

سوئیچ های هوشمند سیسکو

سوئیچ های intelligent غالبا با استفاده از یک مرورگر وب مدیریت می شوند و برای کاربران، امکان دسترسی ساده برای انجام امور مربوط به شبکه را میسر می کنند. این سوئیچ های هوشمند، به مدیران شبکه امکان نظارت و کنترل بر ترافیک را می دهند تا عملکرد و امنیت آن را بهبود ببخشند. به خصوص برای مشاغلی که نیاز به نظارت و عیب یابی امنیت از راه دور دارند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می روند.

منظور از cisco switch small business چیست؟

با توجه به اعمال تغییرات در محیط های کاری مانند تغییر رفتار مشتریان و دیجیتالی شدن، مشاغل کوچک نیز به دنبال تغییرات اساسی در نحوه مدیریت شان می باشند. به این ترتیب، علاوه بر این که فرایند دیجیتالی شدن تسریع می گردد، دسترسی سریع و ایمن کارمندان به اپلیکیشن های مهم نیز میسر می شود. قطعا حفظ یک شبکه با امنیت بالا برای تسریع تحول دیجیتالی سازی و همین طور تداوم کسب و کار، بیش از هر زمان دیگری، حائز اهمیت شده است.

خانواده سوئیچ های Cisco Business ، شامل مجموعه ای از سوئیچ های مقرون به صرفه و کاملا ایده آل مانند  سوئیچ سیسکو WS-C2960S-24PS-L برای استفاده در دفاتر کاری کوچک و خرده فروشی ها می باشد. این سوئیچ ها علاوه بر این که راه اندازی بسیار ساده ای دارند، موجب محافظت مستمر از اطلاعات مهم و حیاتی شما نیز می گردند.

این سوئیچ ها را می توان به سادگی توسط Cisco Business Dashboard مدیریت نمود. این ابزار، چالش های سنتی در مدیریت شبکه های تجاری را برطرف می نماید و همزمان قادر است استفاده، نظارت و مدیریت بر تجهیزات شبکه را به صورت خودکار در آورد.

سوئیچ های Cisco Business، سادگی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن را در اختیار کاربران خود قرار داده و به این ترتیب، پایه و اساسی معتبر برای مشاغل کوچک (small business network) ایجاد می کنند.

برای انتخاب سوئیچ مناسب شبکه، چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟

بهتر است برای انتخاب صحیح و مناسب سوئیچ شبکه، ظرفیت، مدیریت و الزامات امنیتی آن را در نظر گرفت. سوئیچ های مدیریتی برای شبکه های بزرگ و حرفه ای که به مدیریت امنیت و عیب یابی از راه دور نیاز دارند، بسیار مناسب است. سوئیچ های غیرمدیریتیِ plug-and-play برای کاربرانی مناسب است که در پی راه اندازی سریع شبکه های خانگی بوده و زمان زیادی برای مدیریت آن ندارند. برای شبکه های کوچک، سوئیچ های غیر مدیریتی، کاملا مناسب است. هزینه مناسب و کارآمدی نیز قابلیت هایی هستند که توسط سوئیچ های intelligent ارائه می شوند.

علاوه بر موارد فوق، برای انتخاب صحیح سوئیچ شبکه باید موارد ذیل را نیز در نظر گرفت:

  • تعداد پورت

تعداد پورت ها، نکته مهمی است که قطعا نمی توان آن را نادیده گرفت. تعداد پورت های قابل دسترسی روی شبکه، تعداد دستگاه هایی را تعیین می کند که می توان با آن مرتبط کرد. برای انتخاب صحیح سوئیچ سیسکو، توصیه می شود تعداد دستگاه هایی که قرار است در حال حاضر و در آینده مدیریت کند، در نظر گرفت. سوئیچ های سیسکو می توانند از 2 تا 48 پورت را بپذیرند. به طور کلی شما می توانید سوئیچ های سیسکو را بین 12، 16، 24 و 48 پورت انتخاب کنید.

  • سرعت انتقال داده

سرعت مورد نیاز برای انتقال داده ها تعیین می کند که به یک سوئیچ 10G، 2.5G، Gigsbit یا 10/100  نیاز دارید. از طرفی باید گفت سوئیچ های گیگابیت و چندگیگابیتی، سازگارتر بوده در حالی که سوئیچ های fast Ethernet و 10/100 نیز مقرون به صرفه تر می باشند.

  • برق مورد نیاز

Power over Ethernet (PoE) تکنولوژی است که برق مورد نیاز دستگاه های متصل به شبکه مانند اکسس پوینت های وایرلس و دوربین های امنیتی را با استفاده از کابل های موجود در شبکه تغذیه می کند. در صورتی که این قابلیت، نظر شما را جلب کرده، باید به دنبال سوئیچی با قابلیت PoE Gigabit Ethernet port باشید. در ضمن بهتر است نسبت به کافی بودن بودجه کلی برق پورت PoE  و توان هر پورت برای دستگاه های الکتریکی اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی سوئیچ های سیسکو و انواع آن پرداخته ایم تا سازمان هایی که قصد تهیه این نوع تجهیزات سخت افزاری را برای شبکه های خود دارند، بتوانند انتخاب صحیح و مناسبی متناسب با نیازهای خود داشته باشند. علاوه بر این، متخصصان فنی رسیس، با در اختیار داشتن سال ها تجربه، آمادگی پاسخگویی و ارائه مشاوره در این زمینه می باشند.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.