آگهی کسب و کارها

تهدیدها و نکات ایمنی تعمیرات موبایل

یکی از مشاغل پرطرفدار در دنیای موبایل، شغل تعمیرات موبایل (سخت افزار _ نرم افزار) است. این شغل یکی از مشاغل فنی و تخصصی هست که به مهارت بالایی نیاز دارد. همانطور که روزبه‌روز تکنولوژی در حال پیشرفت است، تعمیرکاران موبایل هم می‌بایستی تجربیات و مهارت‌های خود را دائماً به‌روز نگه دارند تا در این […]

یکی از مشاغل پرطرفدار در دنیای موبایل، شغل تعمیرات موبایل (سخت افزار _ نرم افزار) است. این شغل یکی از مشاغل فنی و تخصصی هست که به مهارت بالایی نیاز دارد. همانطور که روزبه‌روز تکنولوژی در حال پیشرفت است، تعمیرکاران موبایل هم می‌بایستی تجربیات و مهارت‌های خود را دائماً به‌روز نگه دارند تا در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند عیب دستگاه را به‌درستی تشخیص داده و بهترین اقدام را برای رفع مشکل انجام دهند. اما باید به این نکته هم دقت کرد که فقط مهارت و تخصص لازمه کار نیست، بلکه رعایت اصول و نکات ایمنی تعمیرات موبایل هم بسیار حائز اهمیت است.

تهدیدات فراوانی (برای انسان و دستگاه) حین تعمیر گوشی موبایل وجود دارد که در صورت بی‌دقتی، می‌توانند خسارات مالی و حتی جانی به دنبال داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باید تعمیرکاران موبایل به آن‌ها توجه داشته باشد اشاره می‌کنیم.

آشنایی با خطرات تعمیرات موبایل

اولین گام در ایجاد محیط امن برای کار تعمیرات، آشنایی با خطراتی هست که می‌توان با پیشگیری از آن‌ها از ایجاد یک حادثه جلوگیری کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

شوک الکتریکی

ازجمله خطراتی که می‌تواند تعمیرکار و گوشی موبایل را تهدید کند و جزو خطرات اصلی هم به حساب می‌آید، شوک الکتریکی است. ESDیا همان تخلیه الکتریسیته ساکن، به معنی جریان پیدا کردن الکتریسیته بین دو جسم باردار به صورت ناگهانیست. از آن‌جا که باتری گوشی موبایل دارای ولتاژ نسبتاً زیادی هست، احتمال دارد در صورت برخورد با دستگاه یا اشیاء فلزی، باعث خطر شوک الکتریکی شود که لازمست برای پیشگیری، قبل از هرگونه اقدام برای تعمیر موبایل و یا تعویض قطعات موبایل ، دستگاه را خاموش کرده و باتری آن را خارج کنید. همچنین از تجهیزات ضد الکتریسیته ساکن ((ESD-safe، دستکش، کفش و لباس مناسب استفاده کنید تا خطری شما را تهدید نکند.

خطر آتش سوزی

در صورتی که تعمیرکار موبایل از ابزارها به‌طور نادرست استفاده کند و یا برخی نکات ایمنی را مخصوصاً هنگام کار با باتری موبایل جدی نگیرد، احتمال دارد دستگاه دچار حریق شود. این خطر بیشتر هنگام استفاده از باتری‌های غیر استاندارد و ناسالم و یا شارژرهای بی‌کیفیت بروز پیدا می‌کند. برای کار تعمیرات علاوه‌بر مهارت و دقت کافی، لازم است موارد ایمنی مثل: استفاده از لوازم حفاظتی (عینک محافظ، دستکش و لباس مناسب)، بررسی قدرت باتری و جدا کردن باتری از گوشی (در صورت امکان)، عدم ضربه به باتری، خاموش بودن گوشی حین تعمیر، عدم اتصال گوشی به شارژر حین تعمیر گوشی، دور انداختن صحیح باتری فرسوده، دقت حین کار با مواد اشتعال‌زا و شیمیایی، انتخاب ابزار تعمیرات ایمن و سالم و همچنین استفاده از مواد و قطعات اصلی و استاندارد هم در نظر گرفته شود.

آسیب‌های تنفسی

ازجمله اتفاقاتی که گاهی تعمیرکاران با آن روبرو می‌شوند، مشکلات تنفسی هست که به‌دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی، سلامتشان به خطر می‌افتد. طبیعتاً حین تعمیرات موبایل برای اقداماتی مثل: شابلون زدن، استفاده از هویه، تمیز کردن قطعات موبایل، چسباندن قطعات و… لازمست از مواد شیمیایی استفاده شود و برخی مواد و اسپری‌ها از قبیل: مواد تمیز کننده (الکل، تینر، خمیر فلکس و…)، چسب‌ها و… به‌دلیل انتشار گازهای سمی می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی شوند؛ پس ضروریست هنگام استفاده از این مواد، حتماً ماسک استاندارد بزنید و از تهویه مناسب هوا مطمئن شوید.

آسیب دیدن صفحه نمایش و قطعات داخلی موبایل

برای یک تعمیر موفق علاوه‌بر تجربه، مهارت و دقت کافی، استفاده از ابزارهای حرفه‌ای و به‌روز و همچنین به کاربردن صحیح تکنیک‌های تعمیراتی هم جزو ضروریات حرفه تعمیرات موبایل است. در صورتی که اشتباهی از طرف تعمیرکار صورت پذیرد، به غیر از اینکه از نظر حرفه‌ای پیامدهایی را برای تعمیرکار به دنبال دارد، به مشتری هم خسارت مالی وارد می‌کند؛ مثلاً همانگونه که می‌دانید قطعاتی مثل گلس، فلت، تاچ ال سی دی و… جزو حساس‌ترین قطعات موبایل هستند و بعضاً قیمت‌های قابل‌توجهی هم دارند. قیمت تاچ ال سی دی شیائومی ، تاچ ال سی دی سامسونگ ، آیفون و هواوی، در برخی مدل‌های پرچمدار گران است و قاعدتاً هرگونه عدم رعایت نکات اصول ایمنی تعمیر می‌تواند خسارات قابل تأملی را به همراه داشته باشد.

ازجمله مواردی که بیشتر برای تعمیرکاران تازه‌کار اتفاق می‌افتد، عدم‌توجه به خارج کردن کانکتور باتری قبل از خارج کردن فلت تاچ و ال سی دی هست که این امر می‌تواند به قطعات داخلی دستگاه آسیب بزند یا استفاده از هیتر با دمای زیاد که می‌تواند باعث آسیب رساندن به درب پشت و یا تاچ ال سی دی گوشی شود. همچنین عدم استفاده از ابزارهای مخصوص هنگام تعمیر و یا باز و بست گوشی، از دیگر مواردیست که به قطعات گوشی آسیب می‌رساند.

پاک شدن اطلاعات گوشی

تا این قسمت تقریباً به نکات مربوط به ایمنی تعمیرات سخت افزاری موبایل اشاره کردیم. ازجمله مواردی که می‌توان آن را جزو رعایت اصول تعمیرات نرم افزار موبایل دانست و عدم رعایت آن می‌تواند تهدیدی برای حرفه تعمیرکار حساب شود، محافظت از اطلاعات گوشی کاربر است. علاوه‌بر اینکه باید یک فایل پشتیبان (بک آپ) از اطلاعات گوشی تهیه کنید تا در صورتی که نیاز به فلش یا ریست کردن گوشی شد، بازیابی آن اطلاعات امکان‌پذیر باشد، رعایت برخی نکات کوچک هم می‌تواند مانع از پاک شدن اطلاعات شود؛ مثلاً خارج کردن کانکتور باتری قبل از جداسازی فلت تاچ و ال سی دی گوشی یکی از اقدامات بسیار ضروریست.

خلاصه اینکه…

به‌طورکلی تعمیرات موبایل ازجمله مشاغلی هست که رعایت نکات و موارد ایمنی جزو ضروریات این حرفه به حساب می‌آید و کمترین بی‌دقتی حین تعمیر و یا بی‌توجهی نسبت به ایمنی کار، می‌تواند خسارت‌های بزرگی را به دنبال داشته باشد. ازجمله رایج‌ترین خطرات و مواردی که می‌تواند حین تعمیر موبایل تهدید محسوب شود، مواردی نظیر: آتش‌سوزی، شوک الکتریکی، مشکلات تنفسی، از بین رفتن اطلاعات گوشی و آسیب دیدن قطعات گوشی موبایل است.

اگر شما تعمیرکاران گرامی به هرگونه ابزار و قطعات موبایل نیاز داشته باشید، می‌توانید از سایت rmgsm.ir با قیمت همکاری آن‌ها را تهیه کرده و هر کجای کشور که باشید سفارش خود را تحویل بگیرید.

salb-techna