کیملیک ترکیه چیست؟ بررسی جزئیات و کاربرد آن

طبق قوانین کشور ترکیه و براساس روابطی که میان ایران و ترکیه وجود دارد، آن دسته از گردشگران ایرانی که قصد سفر به ترکیه را داشته باشند، امکان اقامت 90روزه و بدون ویزا در این کشور را دارند؛ درواقع، سفر به ترکیه تا 3 ماه برای مسافران بدون اخذ ویزا امکان‌پذیر است؛ اما درصورتی‌که فردی […]

طبق قوانین کشور ترکیه و براساس روابطی که میان ایران و ترکیه وجود دارد، آن دسته از گردشگران ایرانی که قصد سفر به ترکیه را داشته باشند، امکان اقامت 90روزه و بدون ویزا در این کشور را دارند؛ درواقع، سفر به ترکیه تا 3 ماه برای مسافران بدون اخذ ویزا امکان‌پذیر است؛ اما درصورتی‌که فردی قصد اقامت بیش از 3 ماه را داشته باشد، باید مجوز اقامت در ترکیه یا کیملیک‌کارت این کشور را دریافت کند. معمولا افرادی که بدون تور ترکیه به این کشور سفر می‌کنند، نیاز به اخذ این کارت خواهند داشت. در این مطلب، شرایط دریافت این کارت را توضیح خواهیم داد.

کیملیک‌کارت چیست؟

کیملیک‌کارت، نوعی کارت حاوی اطلاعات هویتی است که به‌عنوان گزینه مشابه با آن می‌توان کارت‌ملی را مثال زد. البته برخلاف کارت‌ملی که نشانه شهروندی است، این کارت مجوز شهروندی ترکیه را به شما نمی‌دهد، بلکه تنها به‌عنوان مقیم موقت در ترکیه، امکان تردد در این کشور را برای شما فراهم می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر، دراختیارداشتن این کارت اجازه اقامت موقت در ترکیه برای مدت‌زمانی مشخص را صادر می‌کند. دریافت این کارت برای افرادی که قصد سفر توریستی به ترکیه را داشته باشند مناسب است. البته اگر سفر آن‌ها کمتر از 3 ماه زمان ببرد یا با تور گردشگری به این کشور سفر کنند، نیازی به دریافت کیملیک‌کارت نخواهند داشت.

در کیملیک‌کارت چه مشخصاتی درج می‌شود؟

اقامت طولانی‌مدت در ترکیه به دو صورت انجام می‌شود. متقاضیان اقامت بیش از 90 روز، یا برای تحصیل و کار به این کشور سفر می‌کنند که در این صورت ویزای متناسب با شرایط خود را دریافت می‌کنند؛ اما افرادی که قصد اقامت در ترکیه با هدفی غیر از تحصیل یا کار داشته باشند و اقامت آن‌ها توریستی و 90روزه نباشد، باید کیملیک‌کارت را دریافت کنند.

در این کارت، اطلاعاتی مانند نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و شماره سریال 11رقمی درج می‌شود که نشانه احراز هویت دارنده کارت است. این کارت همچنین شامل عکس دارنده نیز هست. در سمت دیگر کارت، اطلاعاتی مانند نوع اقامت، تاریخ شروع اقامت و صدور کارت و تاریخ انقضای کارت مشخص است؛ همچنین، محل اقامت دارنده کارت نیز در پشت آن درج می‌شود.

مدت‌زمان اعتبار کیملیک‌کارت بسته به نوع درخواست متقاضی برای اقامت در ترکیه متفاوت است؛ به‌طورکلی، این کارت در بازه 6-24ماهه برای افراد صادر می‌شود و پس از انقضای آن، فرد باید خاک ترکیه را ترک کند؛ درواقع، می‌توان گفت این کارت هویت مهاجران را در کشور ترکیه مشخص می‌کند و درصورت بروز مشکل برای آن‌ها، رسیدگی‌های لازم براساس اطلاعات مندرج در این کارت صورت خواهد گرفت.

کاربرد کیملیک‌کارت

کیملیک‌کارت کاربردهای مختلفی دارد. افرادی که متقاضی کار در ترکیه هستند با دریافت این کارت می‌توانند برای پیداکردن شغل مناسب اقدام کنند و با مراجعه حضوری به کارفرماها، شرایط مشاغل را بررسی کرده و درنهایت اقدام کنند. به‌علاوه برای استخدام در مشاغل ترکیه باید اطلاعات هویتی متقاضی مشخص باشد که این کارت تمام آن‌ها را برای کافرما ثابت می‌کند.

متقاضیان تحصیل در ترکیه نیز با دریافت این کارت می‌توانند مقدمات تحصیل خود مانند ثبت‌نام در دانشگاه و تشکیل پرونده را با استفاده از این کارت انجام داده و نهایتا بعد از قطعی‌شدن شرایط تحصیل، ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. این کارت امکانات دیگری مانند خرید و فروش ملک یا خودرو در ترکیه و تنظیم سند را نیز برای متقاضیان فراهم می‌کند.

آیا برای مسافران تورهای گردشگری هم کیملیک‌کارت صادر می‌شود؟

همان‌طورکه گفته شد، کیملیک‌کارت مجوز اقامت موقت برای افرادی است که قصد اقامتی بیش از 3 ماه در ترکیه را داشته باشند. باتوجه‌به این موضوع و درنظرگرفتن این نکته که طولانی‌ترین تورهای مسافرتی ترکیه کمتر از یک ماه زمان می‌برند، پاسخ این سؤال منفی است و مسافرانی که ازطریق تور به ترکیه سفر می‌کنند، نیازی به کیملیک‌کارت نخواهند داشت. البته درصورتی‌که مسافر قصد ترک تور برای اقامت طولانی‌تر در ترکیه را داشته و مجموع اقامت او بیش از 90 روز شود، باید برای دریافت کیملیک‌کارت اقدام کند.

بهترین تورهای سفر به ترکیه با فلای تودی

درصورتی‌که اقامت شما در ترکیه کمتر از 3 ماه زمان می‌برد، نیازی به دریافت کیملیک‌کارت نخواهید داشت. در این شرایط، سفر با تور ترکیه بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ زیرا برنامه تورهای مسافرتی از قبل مشخص است و امکان برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها، زمان رفت‌وبرگشت و … به‌راحتی وجود دارد. یکی از راه‌هایی که ازطریق آن می‌توانید به بهترین تورهای مسافرتی ترکیه دسترسی داشته باشید، مراجعه به سایت فلای تودی و استفاده از خدمات آن است.

در بخش رزرو تورهای مسافرتی، می‌توانید لیست کامل تورهای سفر به این کشور را همراه با امکانات و خدماتی که در تور ارائه می‌شود، مشاهده کنید. رزرو تور استانبول و غیره از فلای تودی بسیار ساده است و با چند کلیک می‌توانید تور موردنظر را خریداری کنید. به‌علاوه اگر تجربه‌ای در رزرو تور ندارید یا موردی در توضیحات برای شما ابهام دارد ، این امکان را دارید که با پشتیبانی فلای تودی ارتباط گرفته و از این طریق تور موردنظر خود را رزرو کنید.