۱۲ نکته ساده و اصولی برای انتخاب نام دامنه مناسب

در حوزه طراحی سایت اولین قدم برای بهتر دیده شدن و دسترسی مناسب به محتوای سایت، نام دامنه است. دامنه در واقع هویت دیجیتالی شما را نشان می دهد، می خواهد یک وبلاگ شخصی باشد یا سایت تجاری و یا سرمایه گذاری های آنلاین. دامنه شما به عنوان هویت آنلاین شما عمل می کند و […]

در حوزه طراحی سایت اولین قدم برای بهتر دیده شدن و دسترسی مناسب به محتوای سایت، نام دامنه است. دامنه در واقع هویت دیجیتالی شما را نشان می دهد، می خواهد یک وبلاگ شخصی باشد یا سایت تجاری و یا سرمایه گذاری های آنلاین. دامنه شما به عنوان هویت آنلاین شما عمل می کند و انتخاب مناسب آن می تواند بر برندسازی ، دیده شدن و موفقیت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

در فضایی که هر کلیک مخاطب به منزله یک سفر آنلاین است، نام دامنه یا همان آدرس دیجیتال شما چیزی بیش از یک آدرس وب است. نام دامنه همان ویترین کسب و کار شماست. اولین مواجه مخاطب یا مشتری با شما ویترین کسب و کار شماست، تا جذب شده و به جستجوی در سایت شما ادامه دهد.

برای انتخاب نام دامنه اصول ساده و در عین حال کلیدی وجود دارد. اگر در کسب و کار و یا زمینه فعالیت خود به دنبال برند سازی هستید با توجه به این ۱۲ نکته ساده ولی مهم می توانید با انتخاب نام دامنه مناسب به هدف خود نزدیک شوید.

۱۲ نکته ساده و اصولی انتخاب نام دامنه مناسب

نام های ساده و کوتاه را انتخاب کنید

طولانی بودن نام دامنه امکان اشتباه در تایپ رو افزایش می دهد. در عین حال از کلمات کوتاه شده و به اصطلاح عامیانه نیز بپرهیزید، زیرا امکان خطا را بالا می برد. اگر خواستید از عبارات طولانی استفاده کنید، توجه داشته باشید که به راحتی تلفظ شود و تکرار حروف نداشته باشد.

مشابه نام های تجاری موجود در بازار نباشد

ثبت نام های تجاری هزینه زیادی دارند، در نتیجه مراقب باشید از نام های تجاری که در بازار فعالیت می کنند و یا نزدیک به آنها هستند استفاده نکنید. برای اینکه بدانید نام دامنه انتخابی شما قبلا ثبت تجاری شده است یا خیر می توانید از سایت های بررسی آزاد بودن دامنه استفاده کنید.

از عدد و کاراکتر استفاده نکنید

استفاده از عدد و کاراکتر می تواند باعث سردرگمی مخاطب در جستجوی سایت شما شود. شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد ولی در نهایت نام دامنه را پیچیده و غیر قابل دسترس نشان می دهد. حتی در بسیاری از موارد از تکرار حروف نیز خودداری کنید. البته، در بعضی موارد گنجاندن اعداد و کاراکتر می تواند نام دامنه ی شما را منحصر به فرد کند. این روش در کسب و کارهایی که پیدا کردن نام دامنه مرتبط دشوار است می تواند مفید باشد. اگر تصمیم به استفاده از اعداد و کاراکتر در هنگام انتخاب نام دامنه گرفتید، برای جلوگیری از کپی برداری یا سوء استفاده از نام تجاری خود، نام دامنه را با اعداد و بدون اعداد و کاراکتر ثبت کنید.

قابلیت برند شدن داشته باشد

نام تجاری فراتر از یک نام خاطره انگیز است که شامل ارزش ها ، هویت و مسیر ارتباطی بین مخاطب و یک تجارت خاص است. از انتخاب نام دامنه ای که شبیهه سایر برندهای موجود در آن صنعت است، خودداری کنید. متمایز بودن باعث منحصر به فرد شدن برند تجاری شما می شود. توجه داشته باشید دامنه مقیاس پذیر باشد، یعنی قابلیت گسترش به سایر خدمات و محصولات را داشته باشد. تلفظ آسان نام دامنه به بازاریابی دهان به دهان برند شما کمک می کند. اگر در انتخاب نام دامنه به مشگل خورده اید و کلمات کلیدی قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند، شما می توانید از کلماتی استفاده کنید که در نگاه اول معنایی ندارند ولی با گذشت زمان قابلیت تبدیل شدن به نام تجاری را دارد. همچنین می توانید نام های مشابه را خریداری کنید تا از برند خود در برابر رقبا محافظت کنید.

به یاد ماندنی باشد

قبل از انتخاب نهایی نام دامنه برای اطمینان از مقبولیت در میان جامعه هدف، می توانید نام دامنه را با تعدادی از دوستان به اشتراک بگذارید تا دریابید چقدر جذاب و به یادماندنی است. یکی از راه های ایجاد خلاقیت استفاده از پسوند سایر کشورها که مرتبط با محتوای سایت نیز هست، مثلا اگر نام دامنه در .com از قبل خریداری شده است، شما می توانید با پسوند ایران این دامنه را تهیه کنید.

انتخاب یک پسوند مناسب

TLD یا پسوند مناسب که در انتهای نام دامنه به کار می رود،یکی از مهم ترین بخش های انتخاب نام دامنه است. از پرکاربردترین پسوندها می توان به com. اشاره کرد. پسوند مناسب از همان ابتدا به نوع فعالیت شما اشاره می کند. بعضی از پسوند ها برای صنعتی خاص مورد استفاده است مانند .net ، یا نشان دهنده ماهیت سایت است مثل. Org  که برای سایت های سازمانی استفاده می شود. در انتخاب نام دامنه پسوند مربوط به کشور مورد نظر را نیز می توانید به کار ببرید مانند ir. در ایران.

چک کردن نام دامنه با شبکه های اجتماعی

اگر می خواهید با مشتریان و جامعه ی هدف خود تعامل بیشتری داشته باشید، در هنگام انتخاب نام دامنه بررسی کنید در شبکه های اجتماعی فعال در کشور مثلا در اینستاگرام یا توییتر موجود است یا خیر. اگر موجود نبود، حتما نام دامنه انتخاب شده را در شبکه های اجتماعی خود ایجاد کنید.

از ابزار مولد دامنه استفاده کنید

می توانید از ابزارهای مولد نام دامنه استفاده کنید تا در زمان کمتر نام دامنه مناسبی را در اختیارتان قرار دهد. یکی از این ابزارهای مولد سایت  name mesh است.

مرتبط با محتوا باشد

اگر می خواهید مخاطب یا جامعه هدف شما به سرعت با سایت شما ارتباط بگیرد، نام دامنه ای انتخاب کنید که مرتبط با محتوا سایت و کسب و کار باشد.

نام دامنه را بدون خط فاصله انتخاب کنید

برای انتخاب مناسب نام دامنه، استفاده از خط فاصله توصیه نمی‌شود. این کار باعث می‌شود که دامنه شما شبیه به دامنه‌های اسپم به نظر برسد و در نتایج جستجو رتبه کمتری کسب کند. همچنین، نوشتن دامنه‌های دارای خط فاصله دشوارتر است و احتمال اشتباه در آن بیشتر است.

کلمات کلیدی به کار ببرید

با توجه به زمینه ی کسب و کار یا کلمات کلیدی که بیشتر در کسب و کار سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد، نام دامنه را انتخاب کنید. زمانی که شما در زمینه پزشکی فعالیت می کنید نمی توانید از کلمات کلیدی مورد استفاده در حوزه پوشاک مثل استایل  استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی مزیت استراتژیک ایجاد می کند یعنی به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو  و سئوی سایت شما کمک می کند.

قبل از هر کاری نام دامنه ثبت وخریداری کنید

نام دامنه مناسب و کاربردی به سرعت ثبت و به فروش می رسد. ممکن است هنوز برای طراحی سایت مورد نظر اقدامی نکرده باشید، ولی لازم است هر چه زودتر ثبت ارزان و سریع دامنه خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

انتخاب نام دامنه، از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک صاحب وب‌سایت باید بگیرد. نام دامنه، آدرس وب‌سایت شما در اینترنت است و اولین چیزی است که بازدیدکنندگان شما آن را می‌بینند. بنابراین، مهم است نام دامنه‌ای که انتخاب می کنید، حرفه‌ای، قابل اعتماد و به راحتی قابل به خاطر سپردن باشد. وب رمز با ارائه بهترین دامنه ها و همچنین انواع هاست مثل هاست linux به شما بهترین خدمات را می دهد.

شما میتوانید برای انتخاب نام دامنه ی مناسب کسب و کارتان با مشاوران متخصص وب رمز تماس بگیرید. حال شما بگویید، جذابترین و به یادماندنی ترین نام دامنه ای که شنیده اید چیست؟