آموزش کامل ریست فکتوری سرفیس

کاربران سرفیس گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیاز به بهینه‌سازی عملکرد دستگاه دارد. یکی از بهترین راه‌حل‌هایی که می‌توان برای حل مشکلات مربوط به دستگاه به‌کار برد، ریست فکتوری سرفیس است. هر چند این روش نمی‌تواند مشکلات اساسی در دستگاه شما را حل کند؛ اما راهکار خوبی به‌شمار می‌رود. توجه کنید که اگر مشکل […]

کاربران سرفیس گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیاز به بهینه‌سازی عملکرد دستگاه دارد. یکی از بهترین راه‌حل‌هایی که می‌توان برای حل مشکلات مربوط به دستگاه به‌کار برد، ریست فکتوری سرفیس است. هر چند این روش نمی‌تواند مشکلات اساسی در دستگاه شما را حل کند؛ اما راهکار خوبی به‌شمار می‌رود. توجه کنید که اگر مشکل دستگاه شما جدی باشد، قطعا نیاز به تعمیر سرفیس خواهید داشت. در این مطلب قصد داریم راجع‌به ریست کردن سرفیس بیشتر صحبت کنیم و به نکاتی مهم پیرامون این موضوع اشاره کنیم. اگر شما هم احساس می‌کنید به این راهکار نیاز دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

ریست فکتوری کردن سرفیس

چگونگی ریست کردن سرفیس

همانطور که میدانید انواع سرفیس بر اساس کارایی و قیمت متفاوت هستند ولی ریست فکتور کردن سرفیس در همه مدل ها یکسان است. در ویندوز هم مانند گوشی‌های هوشمند، شما امکان ریست فکتوری کردن یا بازگشت به تنظیمات کارخانه را دارید. اصطلاح ریست فکتوری بیشتر برای گوشی‌های هوشمند به‌کار برده می‌شود و در مایکروسافت به آن Recovery Option یا گزینه‌های بازیابی می‌گویند. روند انجام ریست سرفیس با گوشی‌های همراه هوشمند، تفاوت دارد. ریست کردن معمولا به روش‌هایی انجام می‌شود که در ادامه این دو روش را معرفی خواهیم کرد.

انجام ریست فکتوری سرفیس از طریق منو

قبل از تعمیر سرفیس، به‌دنبال ریست‌ آن باشید؛ زیرا ممکن است مشکل شما با این راهکار ساده حل شود. برای ریست فکتوری سرفیس از طریق منو باید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید.

  • در گام اول برنامه setting سرفیس را باز کنید.

  • حالا وارد قسمت update & Security شوید و بعد گزینه Recovery را بزنید.

  • در گام بعدی باید گزینه Get started را انتخاب کنید. با زدن این گزینه یک پنجره جدید باز می‌شود که دو روش برای ریست فکتوری را پیشنهاد می‌دهد.

  • گزینه اول Keep my file است و با انتخاب این گزینه، تمامی فایل و نرم‌افزارهای شما حفظ می‌شود. هرچند این گزینه کمک می‌کند تا اطلاعات شما پاک نشوند؛ اما طبق تجربه، این روش نمی‌تواند مشکل خاصی را حل کند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم از گزینه دوم به‌جای این گزینه استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و نیاز به تعمیر سرفیس نداشته باشید.

  • دومین گزینه‌ای که می‌توانید انتخاب کنید، Remove everything است. در این روش برخلاف گزینه قبلی، تمامی اطلاعات شما پاک خواهد شد. در اکثر مواقع سیستم به شما اخطار کلی می‌دهد تا شما را از انجام این روند آگاه کند. دلیل این اخطار مربوط‌به حذف فایل‌های خام نصب ویندوز است که روی pc وجود دارند. این روش را می‌توان جزو روش‌های تعمیر نرم افزاری سرفیس دسته‌بندی کرد.

ریست سرفیس با دستور سخت‌افزاری

شما می‌توانید ریست را با دستور سخت‌افزاری هم انجام دهید. مراحل این روش را در ادامه گام‌به‌گام آورده‌ایم.

  • در قدم اول قفل صفحه نمایش را باز کرده و سپس کلید‌های Windows + L را با هم دیگر فشار دهید.

  • حالا کلید shift را بزنید و سپس مسیر Power  > Restart را انتخاب کنید.

  • بعد از آن باید مسیر Troubleshoot> Reset this PC را پیش بروید. بعد از اتمام این مرحله، دستگاه شما ریست خواهد شد.

نیاز به تعمیر سرفیس در بسیاری از موارد با ریست کردن سیستم از بین خواهد رفت؛ بنابراین، قبل از هر اقدامی برای تعمیر، ابتدا راهکار ریست فکتوری را پیاده کنید. به‌طور کلی استفاده از روش ریست فکتوری باعث می‌شود از صرف هزینه بی‌جا پرهیز کنید.

ریست فکتوری کردن سرفیس

اهمیت استفاده از روش ریست فکتوری

استفاده از روش ریست فکتوری با قصد بازگشت تنظیمات ویندوز به حالت کارخانه انجام می‌شود. این راهکار را می‌توان در طیف وسیعی از محصولات دیجیتالی اجرا کرد. ریست فکتوری کمک می‌کند تا شرایط کاربری ویندوز بهبود یابد و نرم‌افزارهای مخرب از روی دستگاه حذف شوند. با شناسایی و پاکسازی بدافزارها و ویروس‌ها می‌توان سرعت سیستم را بهبود بخشید و از سیستم بهتر استفاده کرد.

تدابیر امنیتی را فراموش نکنید!

ریست فکتوری یک راهکار ساده و مطمئن است که در بسیاری از مواقع نیاز شما به تعمیر سخت افزاری سرفیس را رفع می‌کند؛ با این وجود باید قبل از تعمیر سرفیس با ریست فکتوری، یکسری شرایط و استانداردها را رعایت کنید. نکته اول راجع‌به این روند، پاک شدن تمامی اطلاعات روی دستگاه است. توجه داشته باشید که بازیابی اطلاعات، کاری سخت و حتی غیرممکن خواهد بود؛ بنابراین، تا حد امکان با راهکاری مطمئن اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود کنید. اجرای ریست فکتوری تنها به درایو نصب ویندوز مرتبط می‌شود؛ بنابراین، تنها اطلاعات روی درایو ویندوز در معرض خطر حذف‌شدن قرار می‌گیرند؛ به بیان دیگر اطلاعات ذخیره شده روی درایوهای دیگر سرفیس پاک نمی‌شوند.

در چه زمان‌هایی باید از ریست فکتوری استفاده کرد؟

با گذر زمان دستگاه شما ممکن است دچار مشکلات نرم‌افزاری شود. این مشکلات می‌توانند باعث افت کیفیت عملکرد دستگاه شوند. اجرای ریست فکتوری کمک می‌کند تا نیاز به تعمیر سرفیس تا حد زیادی رفع شود؛ اما در چه مواقعی می‌توان از این راهکار استفاده کرد؟ در ادامه به مشکلاتی اشاره خواهیم کرد که با ریست سرفیس می‌توانید آن‌ها را حل کنید.

کندی عملکرد سیستم

وجود مشکلات نرم‌افزاری باعث کندی عملکرد سیستم می‌شود. ریست فکتوری کمک می‌کند تا سرعت سیستم به حالت اول باز گردد.

خطاهای نرم‌افزاری

تجمع خطاهای نرم‌افزاری باعث می‌شود در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شود، ریست کردن کمک می‌کند تا نرم‌افزارها فعالیت خود را از سر بگیرند.

مشکل در اجرای برنامه‌ها

اگر برنامه‌ها روی دستگاه سرفیس شما به‌درستی اجرا نمی‌شوند یا اجرای ناپایدار دارند، ریست فکتوری یک راهکار موثر خواهد بود.

مقابله با بدافزارها و ویروس‌ها

بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند به سیستم شما آسیب جدی وارد کنند. با ریست کردن دستگاه، تمامی این برنامه‌ها از روی سیستم حذف خواهند شد؛ بدین‌ترتیب شما نیازی به تعمیر سرفیس نخواهید داشت.

تجمع فایل‌های غیرضروری

ریست‌کردن با حذف فایل‌های غیرضروری همراه است؛ بدین‌ترتیب مدیریت حافظه بهبود یافته و کندی عملکرد دستگاه رفع می‌شود.

آماده‌‌سازی جهت استفاده دوباره

اگر قصد دارید دستگاه خود را بفروشید یا به فرد دیگری واگذار کنید، حتما قبل از هر اقدامی آن را ریست کنید. ریست کردن کمک می‌کند تا تمامی اطلاعات شما از دستگاه پاک شود؛ بدین‌ترتیب اطلاعات شخصی شما حفظ می‌شود و هیچ دیتایی روی دستگاه باقی نمی‌ماند.

ریست فکتوری کردن سرفیس

ریست یا تعمیر؟

در این مطلب سعی کردیم راجع‌به ریست کردن دستگاه سرفیس به تفصیل صحبت کنیم. به‌طور کلی ریست کردن دستگاه می‌تواند در بسیاری از موارد جایگزین تعمیر نرم افزاری سرفیس یا حتی تعمیر سخت افزاری سرفیس شود؛ اما اگر مشکل پیچیده‌ای رخ داده باشد، حتما نیاز به تعمیر سرفیس خواهید داشت. با کمک مطالبی که عنوان شد، می‌توانید تا حد زیادی مشکل دستگاه خود را رفع کنید.