بررسی و نقد گوشی Sony Xperia X Performance

مقدمه با بهترین گوشی سونی آشنا شوید. گوشی Xperia X Performance سونی به عنوان محصولی انتخاب شده است تا بنر تغییرات اساسی در سری گوشی‎های هوشمند سونی را به اهتراز در آورد. گوشی که در اوج دیده می‎شود، به عنوان قدرتی غیر منتظره برای نجات وضعیت اسفناک سونی ظاهر شده و گوشی که باعث می‎شود […]

مقدمه

با بهترین گوشی سونی آشنا شوید. گوشی Xperia X Performance سونی به عنوان محصولی انتخاب شده است تا بنر تغییرات اساسی در سری گوشی‎های هوشمند سونی را به اهتراز در آورد. گوشی که در اوج دیده می‎شود، به عنوان قدرتی غیر منتظره برای نجات وضعیت اسفناک سونی ظاهر شده و گوشی که باعث می‎شود گوشی‎های سری Z این شرکت را فراموش کنید.

گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی از آخرین تراشه‎ی رده‎بالای شرکت کوالکام بهره می‎برد. قیمت آن گزاف است ولی از قدیم برند سونی با خود قیمت‎های بالایی به همراه داشت و شکاف بالا و پایین حرف ایکس هیچ تغییری در این روند ایجاد نخواهد کرد.

با این‎حال در مقایسه، پرچم‎دارهای سال 2016 دارای رم بیشتری بوده و تعداد بیشتر و بیشتری از آن‎ها دارای نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر هستند و اکثرا امکان گرفتن ویدئوهای با رزولوشن 2160p را دارند، اگر مورد دیگری نباشد همین موارد برای تضمین عملکرد گوشی تا چندین سال دیگر کافی است.

ولی داشتن مواردی نظیر اسپیکرهای استریو در بین رقبا بسیار به چشم نمی‎خورد و کمتر گوشی نیز ضد آب است، هر دو قابلیتی که در برگه‎ی مشخصات فنی گوشی Xperia X Performance تیک خورده‎اند.

در نتیجه با گوشی پرچم‎داری روبرو هستیم که یک نژاد نادر به شمار می‎رود. قیمت یک پرچم‎دار را با یک یا دو قابلیتی دارد که در پرچم‎دارهای دیگر کمتر دیده می‎شوند، ولی با این‎حال سعی نمی‎کند در مسابقه‎ی داشتن قابلیت‎های فنی از سایرین پیشی جوید.

مشخصات اصلی گوشی Xperia X Performance سونی:

  • نمایشگر 5 اینچی ال‎سی‎دی با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل، فناوری X-Reality برای موبایل، فناوری تری‎لومینوس و افزایش دهنده‎ی پویای کنتراست، شیشه‎ی محافظ ضد خراش، روکش اولئوفوبیک
  • سیستم‎عامل اندروید مارشملو نسخه‎ی 6.0 با لانچر اکسپریا
  • چیپست اسنپ‎دراگون 820 شرکت کوالکام، پردازنده‎ی 4 هسته‎ای Kryo (2 هسته با سرعت کلاک 2.15 گیگاهرتز + 2 هسته با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز)، پردازنده‎ی گرافیکی Adreno 510،3 گیگابایت رم
  • دوربین 23 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه فوکوس خودکار دنبال‎کننده، دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • فضای ذخیره‎سازی داخلی 32 گیگابایتی قابل ارتقاء با پشتیبانی از کارت حافظه‎ی خارجی
  • پشتیبانی از شبکه‎های  LTE Cat.9 (سرعت دانلود تا 450 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه)، پشتیبانی از باند دوتایی شبکه‎ی Wi-Fi a/b/g/n/ac ، بلوتوث نسخه‎ی 4.2، سرویس‎های مسیریابی جی‎پی‎اس/ GLONASS/Beidou
  • لغو فعال نویز از طریق میکروفون اختصاصی، کیفیت صدای بالای 24 بیت/ 192 کیلوهرتز
  • باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 2700 میلی‎آمپر
  • حسگر اثرانگشت
  • اسپیکرهای استریو
  • دارای تاییدیه‎ی IP68 برای ضد آب و غبار بودن

معایب و کاستیهای گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس

  • عدم پشتیبانی از ضبط ویدئوهای 4K
  • عدم وجود رادیو FM (اکسپریا ایکس آن را دارد)
  • قابلیت شناخت اثرانگشت در ایالت متحده وجود ندارد

عدم وجود قابلیت ضبط ویدئوهای اولترا اچ‎دی گیج‎کننده است. تنها توضیح ممکن برای این قضیه این است که سونی آن را برای حتی مدل رده بالاتری حفظ کرده است. ولی حتی با این وجود، قیمت گوشی Xperia X Performace بسیار بالا است و با این‎حال فاقد قابلیتی است که در این بخش از بازار عدم وجود آن مایوس کننده است.

عدم وجود قابلیت شناخت اثرانگشت هم برای کاربران آمریکایی یک تصمیم عجیب است و تصمیمی است که احتمالا ریشه‎های آن مرتبط با مجوزدهی و غیره می‎باشد، بنابراین نمی‎توان آن را زیاد به بحث گذاشت و خود سونی باید جواب مشتریان خشمگین آمریکایی خود را بدهد. مدلی که ما برای نقد و بررسی آماده کرده‎ایم مدل بین‎المللی است که تمامی امکانات را دارد.

گوشی Sony Xperia X Performance

قیمت گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس یقینا جاه‎طلبانه است، ولی نام سونی به تنهایی باعث می‎شود تمامی محصولات این شرکت قیمت بالایی داشته باشند. این شرکت ژاپنی برای خود طرفداران زیادی دارد و این نوع وفاداران به برند را شما تنها در طول گذشت زمان و با ارائه‎ی محصولات موفق می‎توانید در اختیار داشته باشید.

با ما با نقد و بررسی گوشی Xperia X Performance همراه باشید تا ببینیم آیا این گوشی توانایی لازم برای حمل بنر این برند را به سمت جلو دارد یا خیر.

محتویات جعبه فروش گوشی Xperia X Performance

جعبه‎ی فروش این گوشی یک جعبه‎ی سفید‎رنگ ساده بوده و لوگوی این شرکت در بالای آن حک شده است. ولی درون این جعبه انفجاری از رنگ به چشم می‎خورد.

جعبه فروش گوشی Xperia X Performance

داخل جعبه یک کابل یو‎اس‎بی و یک شارژر ساده‎ی 5 ولتی / 1.5 آمپری دیده می‎شود. مدل تحت بررسی ما هدست نداشت ولی جای خالی با اندازه کافی برای آن دیده می‎شود. امکان این وجود دارد که در بعضی از بازارهای فروش شارژر UCH10 سونی با قابلیت شارژ سریع نیز وجود داشته باشد.

نمایی 360 درجه از گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس

ابعاد این گوشی 143.7 در 70.4 در 8.7 میلی‎متر است که از هر جهت در حدود یک میلی‎متر به نسبت ابعاد گوشی اکسپریا ایکس بیشتر می‎باشد. دیگر کمتر شاهد گوشی‎های پرچم‎دار 5 اینچی هستیم، ولی به عنوان مثال گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ موفق شده است که نمایشگر اندکی بزرگ‎تر 5.1 اینچی را در یک بدنه‎ی کلا کوچک‎تر جا دهد.

گوشی Sony Xperia X Performance

وزن گوشی Xperia X Performance نیز 165 گرم است که سنگین محسوب می‎شود. در هنگام مقایسه با گوشی رده‎بالای سامسونگ دوباره اوضاع به نفع سونی نیست چون اس 7 به مقدار 13 گرم سبک‎تر بوده و تازه به نسبت رقیب خود در عوض باتری 2700 میلی‎آمپری دارای یک باتری 3000 میلی‎آمپری است.

مروری بر سخت‎افزار

اگر دو گوشی اکسپریا ایکس و اکسپریا ایکس پرفورمنس را در کنار هم بگذاریم، خارج از بخش طراحی سونی شاید کسی قادر نباشد بین بخش جلویی آن‎ها تفاوتی قائل شود. گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس در هر جهت یک‎ میلی‎متر بزرگ‎تر است ولی پی بردن به چنین چیزی در زندگی واقعی فوق‎العاده سخت است. تنها در زمان نگه‎داشتن این دو گوشی در دست این تفاوت ممکن است حس شود چون مدل پرفورمنس حتی با آن‎که هر دو گوشی صفحه‎ی نمایشی با ابعاد یکسان دارند، ضخیم‎تر و سنگین‎تر است.

شباهت ظاهری با مدل پرچم‎دار و رده‎بالاتر یقینا یک عامل مثبت برای فروش گوشی اکسپریا ایکس به شمار می‎رود ولی نمی‎توان مطمئن بود عکس این قضیه نیز درست باشد.

شرکت سونی همواره نسبت به سادگی لبه‎های مستطیلی شکل به لبه‎های اندکی گرد بیشتر توجه نشان داده است. گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس از ظرافت طراحی بالایی بهره می‎برد به همراه آن یک شیشه‎ی خمیده‎ی 2.5 بعدی روی صفحه‎ی نمایش دیده می‎شود تا لذت سوایپ کردن روی آن به مراتب زیادتر باشد. این شیشه از نوع مقاوم به خراش نیز است گرچه سونی به نظر نمی‎رسد مشتاق همکاری با شرکت Corning باشد در نتیجه این شیشه از نوع گوریلا گلس نیست.

gsmarena_012 gsmarena_011

از نظر طراحی این گوشی بسیار شبیه به گوشی اولیه‎ی Xperia Z است، طراحی که در طول نسل‎های مختلف تغییر و برق انداخته شده است.

با این‎ وجود، شاید نظر اکثر افراد این باشد که اشتراک ژنی بسیاری بین گوشی اکسپریا Z3 با محصول جدید سونی دیده می‎شود.

سادگی جنبه‎های طراحی در بالا و پایین صفحه‎ی نمایش که خانه‎ی اسپیکرهای استریو به شمار می‎رود، بسیار بارز است. در بالای نمایشگر چراغ وضعیت ال‎ای‎دی نیز دیده می‎شود.

gsmarena_013 gsmarena_014

پنل پشتی گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس محلی است که تفاوت این گوشی با اکسپریا ایکس مشخص می‎شود. پنل‎های پشتی مدل‎های مشکی و سفید‎رنگ این گوشی دارای یک سطح صیقل یافته است در حالی‎که مدل طلایی لیمویی و رز‎گلد دارای یک سطح ظریف‎تر اطلسی هستند. بدون توجه به رنگ بخش پشتی و سطح آن، این پنل‎ها از جنس فلز ساخته شده‎اند.

gsmarena_003 gsmarena_001 gsmarena_004

دوربین در محل همیشگی خود یعنی بالا در گوشه‎ی سمت چپ قرار گرفته و تک فلش ال‎ای‎دی نیز در زیر آن دیده می‎شود. یک حلقه در اطراف لنز‎ها دیده می‎شود که بیشتر از این‎که نقش حفاظتی داشته باشد، یک عنصر طراحی به شمار می‎رود.

gsmarena_024 gsmarena_023

عجیب است که بدنه‎ی این گوشی نظیر مدل ساده‎ی اکسپریا ایکس از پلی‎کربنات ساخته شده، در حالی‎که ممکن است با توجه به موقعیت این دو گوشی در بازار، شما تصور دیگری داشته باشید. احتمالا دلیلی پشت این تصمیم قرار دارد، حال می‎خواهد دریافت سیگنال رادیویی، در نظرگیری مسائل مربوط به سرهم‎بندی قطعات، دوام گوشی یا موارد دیگر باشد.

gsmarena_006 gsmarena_005

در اطراف قاب این گوشی کلیدهای زیادی دیده می‎شود. سمت راست شلوغ‎ترین دو جناح است، چون تمامی کلیدهای کنترلی را در خود جا داده است. دکمه‎ی پاور/ سنسور اثرانگشت در مرکز دیده می‎شوند. این سنسور دقیق و سریع است ولی ممکن است استفاده از آن با هر کدام از دو دست به یک شیوه راحت نباشد. چه دست‎چپ باشید یا ترجیح دهید از گوشی خود با دست چپ استفاده کنید، از قفل خارج کردن گوشی با انگشت دست چپ به نسبت انجام آن با انگشت شست دست راست، طبیعی حس نمی‎شود.

مورد کمتر ایده‎آل دیگری که در لایه‎بندی کلیدهای کنترلی گوشی Xperia X Performance دیده می‎شود موقعیت پست دکمه‎ی تنظیم حجم صدا است. برای استفاده از آن باید موقعیت قرارگیری گوشی در دست را زیاد تغییر دهید که همین باعث می‎شود احتمال افتادن بالقوه‎ی گوشی زیاد شود.

کمتر خارج از محصولات سونی شاهد وجود دکمه‎ی شاتر دوربین سخت‎‏افزاری دو مرحله‎ای بوده‎ایم. اینجا، وجود آن مزیت باز کردن دوربین و گرفتن تصویر در عرض کمتر از 0.6 ثانیه را با خود نیز به همراه می‎آورد. سونی ادعا می‎کند که سرعت این نوع تصویر گرفتن به نسبت حتی دوربین اکسپریا Z5 بیشتر است.

شاید تنها نکته‎ی منفی در مورد این مفهوم این باشد که زمان گرفتن یک تصویر قبل از این‎که صفحه‎ی نمایش حتی روشن باشد به معنی این است که قاب‎بندی تصویر تقریبا همواره بد است.

gsmarena_015 gsmarena_016

در سمت چپ این گوشی درگاه سیم‎کارت‎ها دیده می‎شود که با یک درپوش بیرون کشیده می‎شود و دارای یک آستر لاستیکی است تا مانع ورود گرد و غبار و آب به گوشی شود. گوشی‎های سونی دوست ندارند سیم‎کارت‎های آن‎ها بدون اخطار بیرون کشیده شود و فورا به محض در آوردن جایگاه سیم‎کارت‎ ‎هایشان ری‎استارت می‎شوند. این عمل در زمان درج دوباره‎ی آن تکرار می‎شود. و با توجه به این‎که محل قرارگیری کارت میکرو اس‎دی نیز در یک ‎جا با سیم‎کارت است، این امر اگر بخواهید کارت میکرو اس‎دی را جایگزین کنید نیز رخ می‎دهد.

باید اشاره کرد که در مدل دو سیم‎کارته گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس، درگاه سیم‎کارت در واقع از نوع هیبریدی است یعنی به شما اجازه‎ی استفاده از دو سیم‎کارت یا یک سیم‎کارت به همراه کارت حافظه‎های خارجی را می‎دهد. این راه‎حل اخیرا در بسیاری از گوشی‎های سایر برندها محبوب شده است ولی شاید برای اولین بار است که سونی از آن استفاده می‎کند.

gsmarena_017 gsmarena_018

در بالا جک هدفون 3.5 میلی‎متری و میکروفون ثانویه دیده می‎شود. در پایین این گوش پورت استاندارد میکرو یو‎اس‎بی 2.0 را مشاهده می‎کنیم و میکروفون اولیه نیز در این‎جا قرار دارد.

gsmarena_022 gsmarena_020 gsmarena_021 gsmarena_019

در دست این گوشی سنگین حس می‎شود. به لطف پنل‎های صاف آن خبری از افکت درونی باریک‎ شدن به سمت لبه‎های کناری نظیر گلکسی اس 7 دیده نمی‎‎شود. جنبه‎ی مثبت این ماجرا این است که در دو طرف این گوشی جای کافی برای قرار دادن انگشتان و سفت گرفتن گوشی در دست به چشم می‎خورد.

gsmarena_009 gsmarena_010

شما می‎توانید برای این گوشی از یک‎سری قاب نیز استفاده کنید که همگی جزو خانواده‎ی Style Cover به شمار می‎روند. تمامی آن‎ها به استثنای مدل SBC 20 از چرم مصنوعی نرم به رنگ خود گوشی ساخته شده‎اند. در تمامی آن‎های سنسور اثرانگشت نمایان است ولی سایر دکمه‎ها را می‎پوشانند.

Style Cover Touch (مدل SCR56) در بین نمونه‎های دیگر اگر بتوانید آن را قاب محافظ بنامید، هوشمند‎ترین است. بخش جلویی آن از چرم نبوده بلکه از پلاستیکی با بافت شفاف است، بنابراین این نوید را می‎دهد که بدون نیاز به باز کردن قاب از گوشی استفاده کنید. شما از طریق قابلیت NFC گوشی این قاب را با آن در ارتباط قرار می‎دهید و یک آیکون در کشوی اپلیکیشنی ظاهر می‎شود که با استفاده از آن شما می‎توانید تنها گزینه‎ی مربوط به قاب را فعال کنید، یعنی افزایش روشنایی صفحه‎ی نمایش زمانی که در قاب بسته است.

Style Cover Flip مشابه با مورد قبلی است، به استثنای بخش شفاف بودن بنابراین عملا با یک فلیپ کاور بدون قابلیت‎های هوشمندانه روبرو هستیم. تنها باز کردن آن باعث روشن شدن صفحه‎ی نمایش می‎شود.

مدل Style Cover SBC30 یک قاب ضربه‎گیر است که از پشت و جناحین گوشی محافظت می‎کند ولی صفحه‎ی نمایش را مسدود (و محافظت) نمی‎کند. SBC20 نیز همین‎طور است ولی از سیلیکون شفاف ساخته شده است.

gsmarena_015(1) gsmarena_011(1) gsmarena_014(1) gsmarena_013(1)

نمایشگر عالی 5 اینچی با رزولوشن فول اچ‎دی و فناوری IPS

صفحه‎ی نمایش گوشی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس 5 اینچی با رزولوشن فول‎اچ‎دی و تراکم پیکسلی 441ppi است. مجموعه‎ای از فناوری‎های اختصاصی سونی نیز در این نمایشگر دیده می‎شود. تری‎لومینوس علامت تجاری سونی برای چیزی است که ضرورتا یک صفحه‎ی نمایش کوآنتوم دات به شمار می‎رود، نوعی ال‎سی‎دی که پوشش رنگی وسیع‎تری دارد. موتور X-Reality به شکل پویایی تصاویر و ویدئوها را بهبود بخشیده تا کنتراست بالاتری داشته باشند و زمان مشاهده‎ی محتوای مولتی‎مدیا میزان شارپ بودن آن‎ها بیشتر باشد.

میزان روشنایی این صفحه‎ی نمایش طبق ادعای سونی 600 nits است و در تست‎ها زمانی که این گوشی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‎گیرد و حالت Adaptive brightness نیز فعال شده باشد، چنین ادعایی تایید می‎شود. بدون توجه به روشنایی صفحه‎‎ی نمایش در حالت خودکار یا غیر خودکار، رنگ‎های مشکی عمقی عالی دارند و کنتراست بی‎مانند و برابر با 1500:1 است.

حداکثر میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش تقریبا با مقدار به دست آمده در گوشی اکسپریا Z5 یکی است ولی نسبت کنتراست نمایشگر یقینا به شکل بارزی بهتر شده است.

سونی موفق شده است سطح تولید رنگ را نسبتا دقیق حفظ کند، این نمایشگر دارای میانگین deltaE برابر با 5.7 است که مشابه با عدد به دست آمده در گوشی LG G5 (5.6) و بهتر به نسبت هو‎آوی P9 (7.4) و گلکسی اس 7 سامسونگ (7.1) در حالت‎های پیش‎فرض نمایشگر آن‎ها است.

با توجه به استفاده از یک پنل دارای فناوری IPS با کیفیت بالا، صفحه‎ی نمایش گوشی Xperia X Performance عملکرد خوبی در نور خورشید نیز دارد. درست است با نمایشگری از نوع AMOLED روبرو نیستیم ولی با یکی از بهترین ال‎سی‎دی‎ها در این بخش سر و کار داریم.

نمودار زیر نسبت کنتراست در نور خورشید را نشان می‎دهد

نسبت کنتراست در نور خورشید

عمر باتری گوشی Xperia X Performance

باتری گوشی Xperia X Performance سونی ظرفیت 2700 میلی‎آمپری دارد که به نسبت اکسپریا ایکس تنها 80 میلی‎آمپر افزایش داشته است. باتری Xperia Z5 ظرفیت 2900 میلی‎آمپری داشت ولی صفحه‎ی نمایش آن 5.2 اینچی بود، در حالی‎که ظرفیت باتری گوشی Xperia Z5 Compact  برابر با 2700 میلی آمپر و اندازه‎ی صفحه‎ی نمایش آن 4.6 اینچ است. در نتیجه به نظر می‎رسد که سونی زیاد مشتاق باتری‎های بزرگ نیست و در عوض بر عملکرد در این بخش تمرکز دارد.

برای مقایسه‎ی مستقیم کمتر گوشی پرمیموم 5 اینچی دیگری با آخرین چیپست موجود در بازار دیده می‎شود. گوشی P9 هوآوی رزولوشن مشابهی با اکسپریا ایکس پرفورمنس دارد ولی اندکی بزرگتر (5.2 اینچ) است و هوآوی یک باتری با ظرفیت 3000 میلی‎آمپری درون آن قرار داده است. همین قضیه در رابطه با گوشی Mi 5 شیائومی ولی با نمایشگری با ابعاد 5.15 اینچ دیده می‎شود. نکسوس 5X نیز باتری با ظرفیت 2700 میلی‎آمپری و رزولوشن فول اچ‎دی دارد.

سپس به گوشی‎های دارای رزولوشن QHD نظیر گلکسی اس 7 (5.1 اینچی)، اچ‎تی‎سی 10 (5.2 اینچی) و LG G5 (5.3 اینچی) می‎رسیم که دو تای اول باتری با ظرفیت 3000 میلی‎آمپر و آخری که با صفحه‎ی نمایش بزرگتر دارای باتری کوچک‎تری با ظرفیت 2800 میلی‎آمپر است.

عملکرد باتری اکسپریا ایکس پرفورمنس در تست‎های گرفته شده متوسط تا خوب بود. این گوشی در تماس‎های صوتی در شبکه‎ی 3G آمار 21 ساعت و گردش در وب 7.5 ساعت و در پخش ویدئو 8 ساعت را به دست آورد.

در مقایسه با اکسپریا ایکس عملکرد در دو بخش که مربوط به روشن بودن صفحه‎ی نمایش می‎شوند 2 ساعت کمتر است. با توجه به مشابه بودن صفحه‎ی نمایش می‎توان حدس زد که چیپست اسنپ‎دراگون 820 بیشتر انرژی مصرف می‎کند، حداقل به نسبت اسنپ‎دراگون 650 موجود در اکسپریا ایکس.

این گوشی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0 پشتیبانی می‎کند و عجیب است که آخرین فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 که در سایر گوشی‎های پرچم‎دار با این چیپست به چشم می‎خورد این‎جا نیست که شاید دلیل آن فناوری دیگری باشد که این گوشی به آن مجهز است. این گوشی مجهز به فناوری سازشی Qnovo برای کنترل هوشمند فرآیند شارژ باتری است، نظیر چیزی که در سایر گوشی‎های هوشمند نسل فعلی سونی دیده می‎شود.

فناوری شرکت Qnovo فرآیندهای الکتروشیمیایی سلولی را در زمان آنی بررسی می‎کند و باعث به حداقل‎رسانی آسیب به باتری و افزایش طول عمر آن می‎شود. شرکت سازنده آن ادعا می کند این باتری به نسبت باتری های لیتیومی سنتی عمر طولانی دارد و به دنبال صدها بار چرخه شارژ بیشتر دوام می آورد. یکی یک یا دو سال بعد از خرید این گوشی هم چنان باتری آن عالی است.

سیستم‎عامل اندروید مارشملو (خط تیره) اکسپریا

سری جدید گوشی‎های‎ هوشمند X سونی از همان ابتدا سیستم‎عامل اندروید 6.0.1 را از پیش نصب شده دارند. همانند با همیشه یک‎سری اپلیکیشن‎ها و قابلیت‎های اختصاصی سونی نیز دیده می‎شود، سونی لانچر اکسپریای همیشه سبک ولی در عین حال عملکردی خود را نیز لحاظ کرده است.

سیستم عامل مارشملو برای گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس

این گوشی دارای دو مدل با حافظه‎ی داخلی 32 یا 64 گیگابایتی است که به ترتیب هر کدام 20 یا 48.6 گیگابایت فضا در اختیار کاربران می‎گذارد. برای استفاده از فضای بیشتر پشتیبانی از کارت حافظه‎ی خارجی دیده می شود.

سنسور پردازش اثر انگشت در یک سمت گوشی قرار دارد که به ادعای سونی تصمیم درستی است. این حسگر در دکمه پاور ادغام شده تا روشن کردن صفحه نمایش و از حالت قفل خارج کردن آن به شکل محکمی در ارتباط با هم باشد.

قابلیت قفل هوشمند در اختیار شما گزینه‎های امنیتی مشروط را قرار می‎دهد، وجود دستگاه‎‎های قابل اطمینان مجاور، مکان‎ها، چهره‎ها یا حتی صداها می‎توانند به شما اجازه دهند که فرآیند از حالت قفل خارج کردن گوشی را بی‎خیال شوید.

gsmarena_201 gsmarena_004 gsmarena_003 gsmarena_202

gsmarena_005

امکان روشن کردن صفحه نمایش با آهسته ضربه زدن برای مشاهده و بررسی نوتیفیکیشن ها (چراغ وضعیتی در بالای بلندگو نیز قرار دارد) دیده می شود. قابلیت دوبار آهسته ضربه زدن برای به خواب فرو بردن گوشی نیز وجود دارد، در نتیجه شما می‎توانید با آهسته ضربه زدن روی یک فضای خالی گوشی را به حالت آماده‎باش فرو ببرید. اگر یک اپلیکیشن را در حالت تمام صفحه باز دارید، آهسته ضربه زدن روی نوار ناتیفیکیشن این کار را ولی انجام نخواهد داد.

باید اشاره داشت که قابلیت اول در بخش تنظیمات صفحه‎ی نمایش است، در حالی‎که دومی در بخش تنظیمات صفحه‎ی home قرار دارد.

gsmarena_036 gsmarena_037

حسگر این گوشی بسیار دقیق و سریع است. یک انیمیشن به چشم می‎خورد که قفل صفحه‎ی نمایش را با از زیر انگشت شست شما دور می‎کند، که همین امر باعث می‎شود تاخیر اندک این سنسور توی چشم نباشد و در نتیجه بی‎نقص به نظر آید.

زمان از حالت قفل خارج کردن صفحه‎ی نمایش با یک سوایپ به سمت بالا (البته اگر یکی از راه‎های امنیتی را فعال نکرده باشید) همین انیمیشن دیده می‎شود.

قفل صفحه‎ی نمایش به نظر تغییری نداشته است. ژست حرکتی سوایپ به سمت پایین دیده می‎شود که یک صفحه از اپلیکیشن‎هایی را به شما نشان می‎دهد که بیش‎تر از همه استفاده کرده‎اید به همراه اپلیکیشن‎های پیشنهادی جدید برای نصب. یک کادر جستجو نیز به چشم می‎خورد تا به دنبال تایپ اسم اپلیکیشن فورا آن را پیدا کنید.

gsmarena_203 gsmarena_007 gsmarena_008 gsmarena_009

طبق سنت شاهد کشوی اپلیکیشن هستیم که بیشتر مملو از اپلیکیشن های سونی است. سونی با غرور اعلام میکند اپلیکیشن های گالری، موزیک و ویدیوی خود را جایگزین انتخاب های گوگل کرده است.

gsmarena_010 gsmarena_011 gsmarena_013 gsmarena_012

پشتیبانی از تم‎ها (هم پولی هم رایگان) نیز دیده می‎شود که می‎توانند ظاهر و پروفایل صدای اکسپریا ایکس پرفورمنس را سفارشی کنند.

gsmarena_014 gsmarena_015 gsmarena_016 gsmarena_204 gsmarena_205

ناحیه‎ی ناتفیکیشن نسخه‎ی پایه‎ی اندرویدی است. شما می‎توانید کاشی‎های تاگل‎های سریع را مرتب و میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که نظیر اندروید خام خبری از تاگلی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه‎ی نمایش نیست (باید برای این منظور به بخش تنظیمات بروید)

gsmarena_206 gsmarena_207 gsmarena_208

app switcher با ظاهر سه بعدی چرخ و فلکی خود همانند با همیشه آشنا است. ولی دیگر خبری از اپلیکیشن‎های کوچک (small apps) و اپلیکیشن شناور انجام دادن چندین کار با هم، نیست.

قابلیتی به اسم Screen Pinning دیده می‎شود که صفحه‌‎ی نمایش بر روی اپلیکیشن فعلی باز شده قفل می‎شود، تماس‎های ورودی مسدود و سایر اپلیکیشن‎ها نمی‎توانند موقعیت شما را داشته باشند. برای خارج شدن از این حالت باید به سادگی کلیدهای برگشت به عقب و آخرین اپلیکیشن‎ها را همزمان فشار دهید.

gsmarena_022 gsmarena_023 gsmarena_025 gsmarena_024

وجود قابلیت پاک‎کننده‎ی هوشمند باعث می‎شود که در تناوب‎های زمانی حافظه‎ی موقت (کش) اپلیکیشن‎هایی که چند وقتی می‎شود از آن‎ها استفاده نکرده‎اید، خالی شود. شما می‎توانید این قابلیت را خاموش کنید یا به صورت دستی مشخص کنید که چه اپلیکیشن‎های خاصی مشمول این قابلیت نشوند.

gsmarena_026 gsmarena_027 gsmarena_028 gsmarena_029 gsmarena_030

یک چیزی که سیستم‎عامل اندروید چندین سال است فاقد آن است، یک راه‎حل شایسته‎ی پشتیبان‎گیری است و سونی این چنین چیزی را در اختیار شما می‎گذارد. این قابلیت می‎تواند از اپلیکیشن‎ها، لیست مخاطبین تماس، پیام‎ها و تنظیمات گوشی شما نسخه‎ی پشتیبان بگیرد. اطلاعات پشتیبان می‎تواند بر روی حساب آنلاین سونی شما، روی کارت حافظه‎ی خارجی یا روی یک دستگاه اکسترنال یو‎اس‎بی ذخیره شود. گرفتن نسخه‎های پشتیبان را می‎توان زمان‎بندی کرد و شرایطی نظیر “زمان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای” و “شارژ دستگاه” را برای آن تعیین کرد.

gsmarena_035 gsmarena_034 gsmarena_033 gsmarena_032 gsmarena_031

عملکرد – تست های بنچمارک

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس

گوشی اکسپریا X Performance سونی در سری X سونی بهترین است و در نتیجه از قوی‎ترین چیپست موجود شرکت کوالکام یعنی اسنپ‎دراگون 820 بهره می‎برد. این سیستم روی چیپ انتخاب بسیاری از پرچم‎دارهای امسال بوده و از بهترین‎ گوشی‎های هوشمند دارای این چیپست می‎توان به گوشی‎های LG G5، بعضی از مدل‎های گلکسی اس 7/ اس 7 اج و اچ‎تی‎سی 10 اشاره کرد.

تمامی گوشی‎های نام برده شده دارای 4 گیگابایت رم هستند، در حالی‎که پرچم‎دار سونی تنها 3 گیگابایت رم دارد. کلمه‎ی “تنها” به معنای کافی نبودن نیست، بلکه ترجیحا از رقابت کمتر است.

در تست‎های بنچمارک گوشی جدید سونی با گوشی‎های نام برده شده و شیائومی MI 5 و LeEco Le Max 2 و یک‎سری سر‎دم‎دار دیگر مورد مقایسه قرار گرفت. در واقعا امتیازهای به دست آمده از سوی گوشی Xperia X Performance هم طراز با سایر گوشی‎های دارای این چیپست است.

شروع تست‎ها با تست GeekBench به منظور بررسی عملکرد خام پردازنده بود و پایین‎ترین امتیاز در بین مدل‎های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 820 مربوط به گوشی X Performance سونی بود، ولی تفاوت‎ها بسیار کم هستند، محصول اچ‎تی‎سی با هسته‎ی Kryo خود بالاترین امتیاز را در اینجا دارد ولی اختلاف تنها 4 درصد است. گرچه تک هسته‎ی Twister اپل هم‎چنان در صدر خودنمایی می‎کند.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (2)

زمان به کارگیری تمامی هسته‎ها عملکرد محصول سونی بهتر می‎شود. در تست چند هسته‎ای GeekBench این گوشی به نسبت تمامی مدل‎های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 820 بهتر ظاهر می‎شود ولی باید پذیرفت که اختلاف بسیار اندک است. گرچه یک شکاف وسیع بین پرچم‎دار سونی و رقبایی که چیپست کوالکام ندارند، دیده می‎شود یعنی Kirin 955 گوشی هو‎آوی P9 در صدر قرار می‎گیرد و به دنبال آن Helio X25، مدل دارای چیپست Exynos 8890 سامسونگ اس 7 نیز با خیال آسوده جلوتر از گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس ایستاده است.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (3)

تست بنچمارک Basemark II 2.0 ارزیابی رم، حافظه‎ی داخلی را به پردازنده اضافه می‎کند تا بهتر عملکرد نهایی مشخص شود. امتیازهای گوشی Xperia X Performance عالی و فوق‎العاده نزدیک به شیائومی Mi5 است.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (4)

تست بنچمارک ترکیبی دیگر Antutu 6 است، اینجا اوضاع برعکس می‎شود. اعضای گروه S820 جلوتر از محصول جدید سری گوشی‎های اکسپریا قرار می‎گیرد و اختلاف 13 تا 15 درصد است.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (5)

در بخش گرافیک، عملکرد گوشی پرفورمنس با توجه به پردازنده‎ی گرافیکی عالی Adreno 530 بی‎نظیر است که از رزولوشن فول‎اچ‎دی نهایت استفاده را می‎برد. توجه داشته باشید که رزولوشن QHD به معنای 80 درصد پیکسل بیشتر به نسبت فول‎اچ‎دی است، بنابراین از همان ابتدا تفاوت این گوشی در این بخش با سایر رقبا مشخص است.

در تست‎های GFXBench و در بخش onscreen (رندر شده در رزولوشن پایه هر دستگاه) به راحتی اکسپریا در صدر قرار می‎گیرد. شیائومی Mi5 (گوشی که هم‎چنین دارای رزولوشن فول‎اچ‎دی است) بسیار نزدیک به محصول سونی قرار دارد، ولی با این‎حال یک یا دو فریم عقب است. در تست‎های سنگین‎تر 3.1 Manhattan و 3.1 Car scene پرچم‎دارهای رقیب با رزولوشن QHD تنها می‎توانند در حدود نیمی از نرخ فریم سونی (و البته گوشی Mi5) را داشته باشند.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (7) تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (8) تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (6)

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (7)

نتایج تست بنچمارک OpenGL ES 3.1به صورتی است که Xperia X Performance امتیازهای به خصوص بالایی برای این چیپست به دست نمی‎آورد.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (10)

در تست قدیمی‎تر Basemark X اکسپریا هم ردیف با اچ‎تی‎سی 10 قرار دارد و هردو پشت سایر رقبای دارای چیپست S820. گوشی‎های Mi5 شیائومی و Le Max 2 در صدر قرار دارند و هر دو مدل گلکسی اس 7 پشت سر آن‎ها قرار می‎گیرد.

تست های بنچکمارک گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (1)

به عنوان نتیجه‎گیری می‎توان گفت که از نام اکسپریا ایکس پرفورمنس به خوبی دفاع شده است. چیپست توانای S820 با بهینه‎سازی خوبی که از سوی سونی صورت گرفته قدرت محاسبه‎ای عالی برای این گوشی به همراه خواهد آورد.

انتخاب محافظ کارانه‎ای رزولوشن صفحه‎ی نمایش به همراه بهترین GPU موجود در بازار از طرف دیگر باعث شده است امتیازهای خوبی در بخش گرافیک به دست آورده شود.

بنابراین، اختلاف در میزان رم ممکن است آن‎قدر مهم یا به سادگی قابل کشف در تست‎های بنچمارک نباشد.

اپلیکیشن Phone

این گوشی دارای هم مدل تک سیمکارته و هم دو سیمکارته است. هر دو مدل دارای امکان لغو فعال پارازیت با استفاده از یک میکروفون اختصاصی هستند. شما می‎توانید بر اساس تماس‎های از دست‎رفته، تماس‎های ورودی و خروجی گزارشی از تماس‎های خود داشته باشید.

gsmarena_040 gsmarena_038 gsmarena_039 gsmarena_041

این گوشی هم‎چنین دارای یک قابلیت نسبتا بی‎همتا است، یک ماشین پاسخ‎گوی داخلی. این ماشین تماس دریافتی را دریافت می‎کند، پیام شما را پخش می‎کند تا بعدا به پیام‎های دوستان خود پاسخ دهید. شما می‎توانید شرایط مختلف برای فعال شدن این ماشین و هم‎چنین نوع پیام اعلامی را مشخص کنید.

gsmarena_042 gsmarena_043 gsmarena_209

بلندگو

گوشی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس دارای یک جفت اسپیکر است که می‎توانند خروجی صدای استریو داشته باشند. از نظر بلندی صدا، این گوی در تست بلندگوی ما امتیاز پایین‎تر از متوسط به دست آورد، تا حد زیادی شبیه امتیاز گوشی اکسپریا ایکس، گرچه اختلاف‎ها جزئی بودند. در بین رقبای اصلی، گوشی G5 ال‎جی و P9 هوآوی گوشی‎هایی هستند که امتیازهای به مراتب بالاتری به دست آوردند.

البته باید اشاره داشت با آن‎که عملکرد خوبی از گوشی سونی در این بخش شاهد نیستیم ولی کیفیت صدا جبران‎کننده‎ی آن است. حتی با حداکثر حجم صدا، صدا شفاف است و خبری از اعوجاج و تحریف نیست.

کیفیت صدای گوشی Xperia X Performance

اپلیکیشن پیام‎دهی

این گوشی دارای یک اپلیکیشن پیام‎دهی زیبا با طراحی متریال است. همان حس و حال پیام‎رسان‎های فوری که ممکن است به آن‎ها عادت کرده باشید در خود دارد، از جمله کاغذدیواری‎هایی مخصوص مکالمه‎‎ها و استیکرهای زیبایی که می‎توانید ارسال کنید. مدل تحت بررسی ما دارای استیکرهای از پیش نصب‎ شده‎ی پاندا بود ولی شما می‎توانید استیکرهای بیشتری را دانلود کنید (هم مجموعه‎ استیکرهای رایگان و هم پولی موجود است). شما می‎توانید حتی طرح‎هایی را که با اپلیکیشن Sketch کشیده‎اید ایجاد کنید (البته چنین چیزی باعث می‎شود نوع پیامک کوتاه به MMS تغییر یابد).

gsmarena_045 gsmarena_046 gsmarena_047 gsmarena_048 gsmarena_049

برای وارد کردن متن، سونی صفحه‎کلید Swiftkey را انتخاب کرده است. این صفحه‎کلید به خاطر ژست‎های حرکتی سوایپ مانند خود مشهور شده است ولی امکان آهسته ضربه زدن به منظور تایپ به همراه اصلاح متن تایپ شده نیز دیده می‎شود.

gsmarena_050 gsmarena_051 gsmarena_052 gsmarena_053 gsmarena_054

این صفحه‎کلید فوق‎العاده قابل سفارشی‎شدن است، شما می‎‎توانید لایه بندی را تغییر دهید، انتخاب کنید چه کرکترهایی به چشم بخورند (کرکترهای رنگی، ایموجی)، ردیف اعداد را فعال کنید، صفحه‎کلید را تغییر اندازه دهید و حتی آن را از هم جدا کنید.

اپلیکیشن پیام‎دهی هم‎چنین امکان تایپ‎ با استفاده از گفتار را نیز دارد.

سایر اپلیکیشن‎ها

اپلیکیشن Lifelog مجموعه‎ای از فعالیت‎های روزانه را دنبال می‎کند، از جمله قدم‎زدن، دویدن و خوابیدن، و هم‎چنین موزیکی که شما به آن گوش می‎کنید و تصاویری که گرفته‎اید یا اپلیکیشن‎هایی که استفاده می‎کنید. این اپلیکیشن سپس اطلاعات را با تقسیم کردن صفحه‎ی نمایش با یک تایم‎لاین در بالا به همراه جزئیات عددی در پایین، نشان می‎دهد.

gsmarena_210 gsmarena_056 gsmarena_057

اپلیکیشن TrackID نرم‎افزار مورد اعتماد شناخت آهنگ سونی است که بسیار به نسبت گذشته متحول شده است. این اپلیکیشن حالا می‎تواند به شما چارت‎های موسیقی را بر اساس کشور نشان دهد، به‎روزرسانی‎های زنده در رابطه با جستجوهای اخیر در جهان در اختیار شما بگذارد و تاریخچه‎ی جستجوی شما را نیز ذخیره کند.

gsmarena_062 gsmarena_061 gsmarena_060 gsmarena_058 gsmarena_059

اپلیکیشن Album سونی یکی از بهترین‎ها است

اپلیکیشن آلبوم (Album) در بین جامع‎ترین و کامل‎‌ترین اپلیکیشن‎های نوع خود است، استفاده از آن هم ساده و هم سریع است! تصاویر بر اساس ماه مرتب می‎شوند و شما می‎توانید برای تغییر اندازه‎ی تصاویر از امکان زوم به شکل نیشگون گرفتن روی آن‎ها استفاده کنید.

در بالای لیست تصاویر یک اسلایدشو به چشم می‎خورد که تصاویر شما را نشان می‎دهد و اولین تصویر از هر ماه در قسمت پایین قرار دارد که با اندازه‎ای دو برابر سایر تصاویر نشان داده می‎شود.

gsmarena_063 gsmarena_064 gsmarena_065 gsmarena_066

شما می‎توانید در بین تصاویر بر روی یک نقشه (می‎توانید اطلاعات مربوط به محل جغرافیایی گرفتن آن‎ها را نیز به صورت دستی اضافه کنید) یا بر اساس پوشه گردش کنید. این بخش یک قابلیت ذخیره‎سازی شبکه‎ای هم دارد تا شما بتوانید از یک سرور  DLNA  (به عنوان مثال کامپیوتر خانگی خود) تصاویرتان را مشاهده کنید. قابلیت یکپارچگی با آلبوم‎های آنلاین، فیس‎بوک، پیکاسا و فلیکر، نیز دیده می‎شود.

از طریق چندین اپلیکیشن می‎توان نسبت به ویرایش تصاویر اقدام کرد از جمله Sketch و Sticker maker (تا بتوانید استیکرهای خاص خود را برای ارسال به دوستانتان بسازید).

اپلیکیشن Sketch به شما اجازه می‎دهد یک تصویر را یا بافت شبه کاغذی را با انگشت خود رنگ کنید، متن، استیکر، تصاویر و موارد متعدد دیگر به آن اضافه کنید. اگر استعداد داشته باشید، می‎توانید چیزهایی که خلق کرده‎اید را روی شبکه‎ی مینی اجتماعی Sketch به اشتراک‎ بگذارید و اگر این قصد را ندارید، می‎توانید در بین چیزهایی که سایرین طراحی کرده‎اند به گردش بپردازید.

gsmarena_067 gsmarena_068 gsmarena_069 gsmarena_070 gsmarena_071

اپلیکیشن Movie Creator مشابه با دستیار اپلیکیشن Google Photos  است. به صورت خودکار ویدئوهای کوتاهی از تصاویر و ویدئوهایی که گرفته‎اید ایجاد می‎کند.

شما می‎توانید به صورت دستی این کار را نیز انجام دهید فقط کافی است که تصاویر و ویدئو‎ها را انتخاب کنید، ترتیب آن‎ها را تغییر دهید، افکت‎های رنگی و موزیک اضافه کنید (یک مجموعه‎ی صوتی کوچک برای شروع در اختیار دارید، ولی می‎توانید از فایل‎های شخصی نیز استفاده کنید). سپس روی دکمه‎ی به اشتراک‎گذاری و ارسال اسلایدشوی انیمیشنی شده‎ی خود آهسته ضربه بزنید.

gsmarena_213 gsmarena_214 gsmarena_215 gsmarena_075 gsmarena_076

در بخش نمایشگر هم اشاره کردیم که بخش نرم‎افزاری سونی برای حتی برجسته‎کردن تصاویر دارای ظاهر متوسط، از امکان بهتر کردن تصاویر بهره می‎برد. شما می‎توانید در این رابطه از بین حالت‎های Off،X-reality  (شارپ‎سازی و بالا بردن کنتراست) و Super-Vivid انتخاب کنید.

gsmarena_077 gsmarena_078 gsmarena_079

اپلیکیشن موزیک

اپلیکیشن موزیک جزوی از همان بسته‎ی نرم‎افزاری همیشگی سونی حس می‎شود. منوی جانبی همان گزینه‎های همیشگی گردش در فایل‎ها، بر اساس پوشه، پوشه در شبکه و خدمات آنلاین (در اینجا سرویس Spotify –  ولی تنها لینکی به اپلیکیشن Spotify  است) را دارد. شما می‎توانید بر روی پلیرهای سازگار فایل‎های موزیک خود را به اشتراک‎ بگذارید.

gsmarena_080 gsmarena_081 gsmarena_082 gsmarena_216 gsmarena_217

دیگر شاهد وجود دکمه‎ی Infinite نیستیم، ولی عملکرد آن حالا تحت گزینه‎ی More about this در منوی اپلیکیشن حفظ شده است. این گزینه می‎تواند ویدئوی یک آهنگ را روی یوتیوب، اطلاعات مربوط به هنرمند را در ویکی‎پدیا پیدا کنید و به دنبال متن آهنگ در گوگل بپردازد.

قابلیت Gracenote این‎جا نیز استفاده شده است و می‎تواند به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آهنگ‎های شما و کاور آلبوم را دانلود کند.

اپلیکیشن موزیک تنظیمات صوتی گوناگونی در اختیار شما می‎گذارد. قابلیت ClearAudio+ برای بهترین کیفیت صوتی بر اساس آهنگی که دارید گوش می‎کنید، بهترین تنظیمات را انتخاب می‎کنید.

سپس قابلیت DSEE HX دیده می‎شود که تقریبا از الگوریتم عجیبی بر روی فایل‎های فشرده‎ی موزیک، نظیر MP3 ها استفاده می‎کند و کیفیت صدای نسبتا بالایی را بر می‎گرداند یا به ترجیحا برون‎یابی می‎کند. طبق گفته‎ی سونی، نتایج به دست آمده در حد کیفیت صدای بالا است. نمی‎توان با قطعیت در این رابطه نظر داد ولی به نظر این قابلیت واقعا کیفیت صدا را به شکل بارزی افزایش می‎‎دهد. البته باید اشاره کرد این قابلیت تنها به دنبال اتصال هدفون‎های سیمی کار می‎کند.

حالت Dynamic normalizer تفاوت‎های حجم صدا را در بین آهنگ‎ها یکنواخت می‎کند که اگر چندین آلبوم میکس شده از چندین منبع داشته باشید، بسیار عالی است.

gsmarena_085 gsmarena_086 gsmarena_087 gsmarena_088 gsmarena_090

اپلیکیشن ویدئو

دیگر شاهد استفاده از اپلیکیشن Movies نیستیم و جای آن را یک اپلیکیشن ساده‎تر به اسم ویدئو (Video) گرفته است. استفاده از این اپلیکیشن ساده‎تر است، فقط کافی است یک فایل را از پوشه‎های لوکال یا شبکه‎ی خانگی خود انتخاب ‎کنید. شما می‎توانید هم‎چنین از قابلیت جستجو به منظور پیدا کردن ویدئوها بر روی یوتیوب استفاده کنید. این اپلیکیشن گرچه فاقد عملکرد شبه HTPC است، که اطلاعات برنامه‎های تلویزیونی و فیلم را به صورت خودکار در می‎آورد.

قابلیت chapter view به شما اجازه می‎دهد یک قسمت خاص از ویدئو را پیدا کنید، این کار با جلو بردن فیلم بر روی یک خط زمانی مجازی صورت می‎گیرد.

gsmarena_090 gsmarena_091 gsmarena_092 gsmarena_093

به صورت گزینشی امکان ادامه داشتن پخش ویدئوها در پس زمینه وجود دارد، ولی شما نمی‎توانید در غالب یک پنجره‎ی کوچک شناور ویدئوها را مشاهده کنید، البته تنظیمات کاملی برای زیرنویس دیده می‎شود.

خروجی صدای به شکل دوست‎داشتنی شفاف

گوشی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس در اولین بخش از تست کیفیت صدای ما شفافیت صدای بی‎نظیری را نشان داد. زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی، این گوشی هوشمند امتیازهای کاملی به دست آورد، ولی خروجی صدای آن پایین‎تر از سطح متوسط بود تا با کامل بودن فاصله داشته باشد.

اتصال یک جفت هدفون به این گوشی باعث ایجاد اعوجاج حداقلی به همراه اوج‎گیری در نویز القایی استریو و اندکی نقص‎های دیگر شد که تشخیص آن‎ها بدون تجهیزات شایسته‎ی آزمایشگاهی امکان‎پذیر نیست. سطوح حجم‎صدا دوباره پایین باقی‎ ماند ولی باین‎حال نمایش بسیار خوبی را شاهد بودیم.

نتایج در زیر برای مقایسه‎ی بهتر به نمایش گذاشته شده است.

Capture

دوربین گوشی Xperia X Performance

دوربین گوشی‎های Xperia X و Xperia X Performance سونی یکی است، یعنی یک سنسور بزرگ 1/2.3 اینچی Exmor RS  با کیفیت 23 مگاپیکسلی، لنزهای معادل 24 میلی‎متری با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم F/2.0 . خبری از قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر نیست ولی آخرین فناوری رفع لرزش الکترونیکی تصویر (EIS) سونی به منظور زیباسازی و روان کردن ویدئوها به چشم می‎خورد. هم‎چنین یک دکمه‎ی فیزیکی شاتر دوربین برای راحتی کاربر دیده می‎شود که وجود آن این روزها در دنیای گوشی‎های هوشمند امری نادر است.

تغییر بزرگی که در این نسل دوربین اضافه شده است قابلیت فوکوس خودکار هیبریدی پیش‎بینی کننده است. شما می‎توانید روی سوژه‎ی خود آهسته ضربه بزنید و دوربین حرکت آن را دنبال می‎کند، در همین حین که فوکوس را روی آن قفل کرده است. چنین قابلیت برای سوژه‎هایی که در تمام صحنه در حال حرکت هستند عالی است.

دوربین گوشی Xperia X Performance

دوربین این گوشی به شما اجازه می‎دهد در عرض یک چشم بر هم زدن لحظات را ثبت کنید، به نحوی که گرفتن یک تصویر تنها 0.6 ثانیه زمان می‎برد. برای استفاده از این امکان، شما بایستی از بخش تنظیمات گرفتن تصویر را در زمان اجرای دوربین با کلید شاتر فعال کنید. این قابلیت عملکرد بسیار سریعی دارد و قبل از این‎که حتی فرصت دیدن نمایاب دوربین را داشته باشید، تصویر مورد نظر شما را می‎گیرد. البته باید توجه داشته باشید اغلب اوقات ممکن است تصاویر محو باشند که دلیل آن این است که در حین این‎که شما در حال فریم‎بندی صحنه هستید، گوشی تصاویر خود را گرفته است. با آن‎که گرفتن تصویر با این روش فوق‎العاده سریع است، ولی هم‎چنان باید شیوه‎ی گرفتن عکسی خود را برای بیشترین استفاده را از آن بردن، تنظیم کنید.

Capture 1 2 3

آخرین رابط کاربری دوربین سونی نسبتا ساده شده است (همان چیزی که در سری Z5 شاهد آن نیز بودیم). شما می‎توانید با سوایپ به سمت بالا و پایین کردن حالت‎های عکاسی را تغییر دهید. حالتSuperior Auto  یقینا اصلی‎ترین حالتی خواهد بود که استفاده می‎کنید، ولی یک حالت Manual (دستی) نیز دیده می‎شود. گرچه کاملا محدودیت دارد چون می‎توانید فقط ISO  و تعادل سفید را تغییر دهید.

زبانه‎ی اپلیکیشن دوربین یک‌‎سری قابلیت مفید در خود دارد و بعضی از آن‎ها تنها برای تفریح هستند.

بعضی از حالت‎های موجود عبارتند از Sweep Panorama، ویدئو اسلوموشن، چهره در تصویر،Sound Photo  و تعدادی دیگر. یک‎سری از حالت‎های از پیش نصب شده هم وجود دارد و حالت‎های بیشتر را می‎توان دانلود کرد.

دوربین سلفی تقریبا به جز یک سری اختلافات جزئی (خبری از تغییر ISO در حالت Manual نیست) همان قابلیت‎ها را دارد. حتی به شما زمان گرفتن یک تصویر یادآوری می‎کند که به دوربین نگاه کنید.

کیفیت تصویر گوشی Xperia X Performance

با وجود مشابه بودن دوربین این گوشی با گوشی Xperia X، عملکرد دوربین گوشی Xperia X Performance جای تعجب ندارد که مشابه با گوشی نام برده باشد.

سطح جزئیات گرفته شده توسط سنسور 23 مگاپیکسلی این دوربین به سادگی می‎تواند از هر رقیبی بهتر باشد. و علت هم این است که لنزهای 24 میلی‎متر باز به نسبت هر رقیب دیگر جزئیات دیگری را در فریم ثبت می‎کنند. شارپ بودن تصاویر در اطراف لبه‎ها زیاد نیست ولی این قضیه معمولا در چنین لنزهای زاویه بازی معمولا متداول است.

تصاویر کنتراست خوبی نیز دارند و به خوبی اشباع شده‎اند. رنگ‎ها به شکل محافظ کارانه‎ای رندر شده‎اند و استفاده از قابلیت‎های تغییر کیفیت تصویر در بخش گالری گوشی باعث می‎شود جلای بیشتری به رنگ‎های موجود در تصاویر به نسبت چیزی که وجود دارد، داده شود.

سرعت فوکوس خودکار بخشی است که دوربین این گوشی در آن عملکرد قابل تحسینی دارد. درست است که قدرت رقابت با گلکسی اس 7 و پیکسل‎های 12 میلیونی تشخیص فازی آن ندارد، ولی در بین سریع‎ترین سیستم‎های فوکوس در دوربین یک گوشی قرار دارد و کاملا غیر قابل انکار است.

متاسفانه، با وجود بسیار بالا بودن سطح جزئیات، بهتر است از بررسی فردی پیکسل‎ها دوری کنید. ترکیب الگوریتم کاهش پارازیت و پارازیت موجود در تصاویر باعث شده است یک نوع دانه‎ای شدن خاص در سراسر فریم تصویر دیده شود که از نمای نزدیک خوب به نظر نمی‎آید. به نحوی که مصنوعات در تصویر دیده می‎شود و در بخش‎هایی که بافت یکپارچه و گیاهان دیده می‎شوند، بیشتر به چشم می‎آید.

دوربین در رابطه با بحث محدوده‎ی پویا همیشه در تلاش است و اغلب اوقات زمانی که با صحنه‎های با کنتراست بالا روبرو می‎شود مناطق روشن را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

Capture 4 Capture6

6

تفاوت بین حالت دستی و Superior Auto کم شده است و حالا شما می‎توانید برای حالت دوم رزولوشن کامل (از زمان اکسپریا Z5) را انتخاب کنید. با در اختیار داشتن تمامی 23 مگاپیکسل، واقعا دلیلی برای عدم استفاده از آن وجود ندارد. به دنبال استفاده از آن، حالتی که انتخاب می‎کند به شما نشان داده می‎شود که حتی می‎تواند برای مشتاقان عکاسی یا افراد آماتور جنبه‎ی آموزشی داشته باشد.

در شرایط نوری کم، این دوربین 23 مگاپیکسلی فورا مزیت رزولوشن خود را به نسبت رقبا از دسته می‎دهد و محدود بودن محدوده‎ی پویا بیشتر مشخص می‎شود. سطح پارازیت گرچه قابل تحمل است و تصاویر نهایی حتی به دنبال بررسی پیکسل به پیکسل رضایت‎بخش هستند.

این گوشی یک مزیت عالی به نسبت سایر اعضای خانواده دارد و آن ضد آب بودن است. در تصویر زیر می‎توانید نمونه تصویر گرفته شده با این دوربین در زیر آب را مشاهده کنید که آب موجود باعث شد گوشی رفتار غیرقابل پیش‎بینی داشته باشد ولی استفاده از کلیدهای کنترلی سخت‎افزاری کمک زیادی به ماجرا کرد.

Capture

قابلیت HDR در گوشی‎های سونی یکی ظریف‎ترین‎ها است. شما دو گزینه دارید، یا به حالت Superior Auto اجازه دهید در زمان مقتضی آن را استفاده کند یا در حالت دستی خودتان آن را فعال کنید. دوباره باید اشاره داشت که با توجه به حداقل بودن تاثیر این حالت، گزینه‎ی اول انتخاب بهتری است.

دوربین جلوی گوشی Xperia X Performance

دوربین جلو به یک اندازه شما را تحت تاثیر قرار می‎دهد. یک سنسور 1/3 اینچی از نوع Exmor RS با رزولوشن 13 مگاپیکسلی و لنزهای G با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/2.0. استفاده از این ترکیب را اغلب اوقات در دوربین اصلی گوشی‎های رده پایین شاهد بوده‎ایم.

دوربین سلفی دارای یک رزولوشن بالاتر از سطح متوسط است، فوکوس آن به خوبی برای گرفتن تصویر در طول بازو تنظیم می‎شود.

فناوری سونی نوید عملکرد خوب در شرایط نوری کم و هوشمندانه تنظیم سرعت شاتر بر اساس حرکت در صحنه را می‎دهد به نحوی که یک صحنه‎ی ساکن (استاتیک) به منظور کاهش پارازیت بیشتر در معرض نور قرار می‎گیرد و یک صحنه‎ی پویا در معرض نور کمتر تا محو بودن تصویر ناشی از حرکت کاهش پیدا کند.

دوربین جلوی این گوشی قادر به گرفتن سلفی‎هایی با رزولوشن بسیار بالا است. برای این‎که تصاویر شما بیشترین مقدار جزئیات را داشته باشند از قسمت تنظیمات افکت Soft Skin را خاموش کنید.

در شرایط نوری کم، شما می‎توانید سلفی با سطح بالایی از جزئیات بگیرید. در شرایط داخل خانه، ولی وجود پارازیت به خوبی مزیت‎های رزولوشن را از بین می‎برد.

قابلیت‎های بهبود‎یافته‎ی دوربین جلو در شرایط نوری کم به معنای این است که تصاویر حتی در تاریکی به خوبی در معرض نور قرار می‎گیرند. متاسفانه، فوکوس خودکار دوربین جلو در محیط تاریک بگیر نگیر دارد. زمانی که سطوح نور افت دارند، تصاویر به شکل غیر قابل توضیحی تا حدی از نظر جزئیات ملایم می‎شوند که انگاری سیستم فوکوس خودکار از کار افتاده است.

Capture کیفیت ویدئو

شاید به سرچشمه‎ی بزرگترین جنبه‎ی ناامیدکننده در رابطه با گوشی Xperia X Performance رسیده باشیم، این گوشی نمی‎تواند ویدئوهایی با کیفیت 4K بگیرد. یا ترجیحا می‎تواند (سخت‎افزار گوشی یقینا از این قابلیت پشتیبانی می‎کند)، ولی سونی تصمیم به فعال کردن آن نگرفته است. این گوشی حداکثر می‎تواند ویدئوهایی با کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم را بگیرد و امکان گرفتن ویدئوهای معمولی با نرخ 30 فریم هم وجود دارد.

ویدئوهای استاندارد 1080p با نرخ 30 فریم با بیت‎ریت در حدود 17.5 مگابیت در ثانیه انکود می‎شود که مطابق با عملکرد رقبا است. ویدئوهای روان‎تر 1080p با نرخ 60 فریم بیت‎ریت 30 مگابیت در ثانیه خواهند داشت. در هر دو صورت کیفیت صدا استریو و 156 کیلوبایت در هر ثانیه است.

در رابطه با کیفیت باید گفت که ویدئوهای 1080p گرفته شده با دوربین ویدئوی گوشی اکسپریا X Performance عالی هستند ولی کاملا نمی‎توانند جزو بهترین‎های موجود در بازار باشند. سطح جزئیات متوسط است و در سطح ویدئوهای گرفته شده با گلکسی اس 7 و ال‎جی G5 نیست.

شما هم‎چنین می‎توانید نمونه ویدئوهای تغییر نیافته را از لینک‎های زیر دانلود کنید.

1080p با نرخ 30 فریم

1080p با نرخ 60 فریم

جمع‎بندی

سوالی که شاید توی ذهن خیلی‎ها ممکن است شکل گرفته باشد و هنوز به دنبال جوابی برای آن باشد این است که گوشی Xperia X Performance سونی می‎توانسته بهتر، یا ارزان‎تر باشد یا حتی زودتر روانه‎ی بازار می‎شده است. تغییر این موارد از عهده‎ی کسی بر نمی‎آید ولی نمی‎توان گفت که سونی در حال کار بر روی گوشی‎هایی به اسم Xperia X Premium یا Pro، پلاس یا هر چیز دیگر نیست..

چطور چنین حدسی امکان‎پذیر است؟ خوب همان‎طور که طبق نقد گوشی Xperia X Performance باید متوجه شده باشید، سونی جای پیشرفت و بهبود را در بخش‎های زیادی برای توسعه‎ی خانواده‎ی ایکس، گذاشته است که از بین آن‎ها می‎توان به اندازه‎ی صفحه‎ی نمایش و رزولوشن یا حتی قابلیت ضبط ویدئو و عمر باتری اشاره کرد.

 

 

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال