چین فرود خود به سمت پنهان ماه را در خرداد ماه انجام می‌دهد

چین قصد دارد با استفاده از چانگ ای ۶ و در صورت ایجاد شرایط ایده‌آل در سمت پنهان ماه فرود بیاید. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضاپیمای رباتیک چین به نام چانگ ای ۶ اکنون در مدار ماه قرار داشته و قصد دارد برای انجام ماموریت بازگشت نمونه از سمت پنهان ماه […]

چین قصد دارد با استفاده از چانگ ای ۶ و در صورت ایجاد شرایط ایده‌آل در سمت پنهان ماه فرود بیاید.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضاپیمای رباتیک چین به نام چانگ ای ۶ اکنون در مدار ماه قرار داشته و قصد دارد برای انجام ماموریت بازگشت نمونه از سمت پنهان ماه خود را برای فرود آماده کند. به گفته مقامات چینی این فضاپیمای چند بخشی احتمالاً در خرداد ماه در بخش قطب جنوب آیتکن در دهانه با قطر حدود ۲۵۰۰ کیلومتر فرود خواهد آمد.

این فضاپیما اکنون منتظر ایجاد شرایط ایده‌آل از نظر روشنایی در منطقه مذکور بوده و با بررسی بهترین مکان‌های فرود در داخل یا اطراف دهانه بخش منحصر به فرد آن را جستجو می‌کند. در این ماموریت یک فرودگر روی سطح بخش پنهان ماه فرود آمده و فضاپیمایی در مدار اطراف ماه گردش خواهد کرد. 48 ساعت پس از فرود با استفاده از یک بازوی رباتیک سنگ و خاک سطح ماه را جمع آوری و پس از آن نیز مرحله اصلی ماموریت آغاز خواهد شد. پس از پنج روز کپسول بازگشتی وارد جو زمین شده و در منطقه‌ای به نام Siziwang Banner در شمال مغولستان داخلی فرود خواهد آمد. طبق اعلام تیم فنی ماموریت از ۱۴ اردیبهشت و تا بازگشت کپسول نمونه‌ها حدود ۵۳ روز طول می‌کشد.

منطقه قطب جنوب آیتکن در ماه یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین ساختار ضربه‌ای روی ماه است که به عنوان مکان‌های دارای اولویت برای اکتشافات شناخته می‌شود. همچنین این مکان می‌تواند از مکان‌های مناسب برای برداشتن نمونه و ارسال آن به زمین محسوب شود. منطقه کاندید فرود برای چانگ ای ۶ بخشی به نام کریپتومار Cryptomare است که در آن رسوبات آتشفشانی در جنوب حوزه آپولو به صورت امتدادی از دهانه‌ها همراه با دیگر ویژگی‌های سطح ماه قرار دارد. این منطقه علاوه بر یک منطقه فرود مناسب برای چانگ ای ۶ از ماموریت‌های بالقوه مربوط به ماه ناسا به نام Endurance است که در آن نیز برای عبور از مرکز و بازگرداندن نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.