از دست رفتن بیش از 65 درصد از انرژی در سیستم شارژ بدون سیم

تصور کنید که هواپیماها این توانایی را داشتند که قاره‌پیمایی خود را به‌وسیله‌ی برق انجام داده و دکل‌هایی بزرگ، همواره در سراسر مسیر وجود داشتند که می‌توانستند آن‌ها را بدون متصل شدن به چیزی، شارژ کنند. شاید چنین چیزی، از تصوراتی باشد که در سال‌های 1985 و قبل‌تر وجود داشت و تنها قادر بودیم آن‌ها […]

تصور کنید که هواپیماها این توانایی را داشتند که قاره‌پیمایی خود را به‌وسیله‌ی برق انجام داده و دکل‌هایی بزرگ، همواره در سراسر مسیر وجود داشتند که می‌توانستند آن‌ها را بدون متصل شدن به چیزی، شارژ کنند. شاید چنین چیزی، از تصوراتی باشد که در سال‌های 1985 و قبل‌تر وجود داشت و تنها قادر بودیم آن‌ها را در فیلم‌های علمی‌-تخیلی ببینیم.

حالا سی سال از آن زمان گذشته و البته ما هنوز هم فرودگاه‌هایی با سیستم شارژ بدون سیم برای هواپیماها نداریم اما می‌توانیم از WiFi و تکنولوژی‌های جدیدی که در اختیارمان قرار گرفته، استفاده‌های زیادی ببریم. در حقیقت می‌خواهیم بیان کنیم که دستیابی به سیستم شارژ بدون سیم، یک رؤیا از زمان‌های دور بوده و همین حالا نیز در بسیاری از موارد وجود دارد. در حال حاضر، ما تنها قادر هستیم تا گجت‌های خود را به کمک این سیستم، شارژ کنیم و هنوز شارژ بدون سیم، آن‌قدرها که باید پیشرفت نکرده و جای کار، زیاد دارد.

برای اولین بار ده سال پیش بود که سیستم شارژ بدون سیم ابداع شد. البته شاید پیش از آن نیز ابزاری با چنین توانایی تولید شده بودند، اما منظور ما، آن دسته از وسایلی است که بدون هیچ مشکلی کار می‌کردند. برخی از گوشی‌هایی که تولید می‌شدند با مجهز شدن به سیستمی داخلی که قادر بود امواج را ارسال و دریافت کند، شارژ می‌شدند و برخی دیگر را نیز می‌توانستیم با قرار دادن بر روی یک پایه و دستگاه مخصوص، شارژ کنیم و واقعاً هیچ نیازی به کابل USB در این محصولات نداشتیم.

اما دو مشکل عمده در این مورد وجود دارد. اول اینکه هنوز هم بعد از 10 سال، صنعت نمی‌تواند قبول کند که این سیستم به یک استاندارد جهانی تبدیل و کاربران بتوانند به کمک هر دستگاه شارژ کننده‌ی بدون سیم، گوشی‌های خود را شارژ کنند. چرا که علاوه بر اینکه هر شرکتی سعی می‌کند سیستم اختصاصی خود را تولید کند، انواع بسیار زیادی از این شارژرهای بدون سیم به بازار آمده و خواهد آمد که نمی‌توان عملکرد همه‌ی آن‌ها را با یکدیگر ادغام و تمامی آن‌ها را با دستگاه‌های هوشمند بازار سازگار نمود. دوم اینکه شارژ بدون سیم، انرژی را هدر می‌دهد و احتمالاً همیشه نیز همین‌گونه خواهد بود. واقعاً “هوا” نمی‌تواند همچون “مس”، انرژی را انتقال داده و دستگاه‌های مختلف را شارژ کند.

اخیراً یک سیستم شارژ بدون سیم معرفی شده که توانایی بالای در شارژ کردن دستگاه‌های هوشمند دارد و می‌تواند با بسیاری از محصولات سازگاری داشته باشد. یک استارت‌آپ جدید با نام Wi-Charge، از سیستمی استفاده کرده که در آن لیزرهای مادون‌قرمز به شکل بهتری تابیده شده و بتواند تا ارتفاع 30 فوت را پوشش دهد. انتقال‌دهنده‌ای که در این سیستم قرار گرفته، می‌تواند لیزرها را به سوی دریافت‌کننده‌ای (که به سلول‌های فتوولتائیک مجهز شده) انتقال داده تا عمل تبدیل فوتون‌ها به الکترون‌ها انجام گیرد. در واقع این سیستم شباهت زیادی به تابیده شدن نور به پنل‌های خورشیدی دارد؛ نور وارد گیرنده شده و انرژی، از آن خارج می‌گردد.

البته نمی‌توان گفت که این سیستم شارژکننده همانند پنل‌‌های خورشیدی عمل می‌کند و می‌تواند به همان اندازه مفید باشد. در این سیستم، انرژی بسیار بیشتری نسبت به پنل‌ها وارد دستگاه گیرنده شده و نمی‌تواند به اندازه‌ی این پنل‌ها نیرو تولید کند؛ اما نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد، این است که طبق ادعای Wi-Charge، بهره‌وری این سیستم تنها 35 درصد خواهد بود و این یعنی 65 درصد از انرژی تلف می‌شود. دوم سوم انرژی بدون آنکه متوجه شویم هدر می‌رود و البته برخلاف نور خورشید که به پنل‌های خورشیدی می‌تابد، این انرژی از دست‌رفته، رایگان نخواهد بود.

باید توجه کنیم که از دست رفتن انرژی می‌تواند هزینه‌های بیشتری را برای کاربران به همراه داشته باشد و واقعاً جایگزین کردن یکی از این سیستم‌ها با کابل‌های USB، نمی‌تواند به هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه باشد.

اگر بخواهیم در مورد Wi-Charge عادلانه رفتار کنیم، چیزی که این گروه اختراع کرده واقعاً مفید و کارآمد است و از آن می‌توان در مکان‌ها و سیستم‌های بسیار زیادی استفاده کرد. همچنین طبق گفته‌های سازندگان، سطح انرژی لیزری که در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بالا نبوده و نیازی نیست در مورد خطرات احتمالی آن نگران باشیم.1

به عقیده‌ی ما، سیستم شارژ بدون سیم نمی‌تواند حداقل در زمان فعلی، انتخابی مناسب برای شارژ کردن دستگاه ما باشد. البته کاربران زیادی هستند که شاید بتوان آن‌ها را “تنبل” خواند چرا که حاضر نیستند از کابل برای شارژ دستگاه خود استفاده کنند. از طرفی، باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که در سیستم شارژ بدون سیم، دستگاه‌ هوشمند شما باید در مکان خود به صورت ثابت قرار گیرد و نمی‌توانید آن را هر کجا که می‌خواهید با خود ببرید و همزمان شاهد شارژ شدن آن نیز باشید. در واقع تنها فایده‌ای که این سیستم دارد، حذف شدن کابل‌ USB است و شاید نتوان هیچ مزیت دیگری نسبت به کابل را در مورد آن پیدا کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال