برنامه‌های اسپیس ایکس برای ماموریت‌های مریخی

ماسک: 5 ماموریت بدون سرنشین طی دو سال آینده انجام خواهد شد

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت فضایی اسپیس ایکس، در اظهاراتی رسمی اعلام نمود که این شرکت در نظر دارد طی دو سال آینده، حدود پنج ماموریت بدون سرنشین با استفاده از فضاپیمای استارشیپ به سیاره مریخ اعزام نماید. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ماسک پیش از این نیز در اوایل ماه جاری، […]

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت فضایی اسپیس ایکس، در اظهاراتی رسمی اعلام نمود که این شرکت در نظر دارد طی دو سال آینده، حدود پنج ماموریت بدون سرنشین با استفاده از فضاپیمای استارشیپ به سیاره مریخ اعزام نماید.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ماسک پیش از این نیز در اوایل ماه جاری، از برنامه‌ریزی برای پرتاب اولین فضاپیمای استارشیپ به مقصد مریخ در طی دو سال آینده، همزمان با باز شدن پنجره بعدی انتقال زمین-مریخ خبر داده بود. وی در ادامه توضیحات خود، جدول زمانی ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی را منوط به موفقیت کامل ماموریت‌های آزمایشی بدون سرنشین دانست. به گفته ماسک، در صورت دستیابی به نتایج مطلوب در ماموریت‌های آزمایشی، پرتاب ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در چهار سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود؛ در غیر این صورت، این ماموریت‌ها با تأخیری دو ساله مواجه خواهند شد.

ماسک که به ارائه جدول زمانی‌های متغیر برای پروژه‌های فضایی مشهور است، پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بود که اولین فرود بدون سرنشین بر روی مریخ طی پنج سال آینده و اولین فرود انسان بر روی این سیاره طی هفت سال آینده محقق شود. در ماه ژوئن سال جاری، فضاپیمای استارشیپ با موفقیت یک مانور بازگشت آتشین و مافوق صوت از فضا را انجام داده و پس از فرود آزمایشی در اقیانوس هند، یک ماموریت آزمایشی کامل به دور زمین را به پایان رساند. این موفقیت، گامی بزرگ در راستای توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای سفرهای فضایی طولانی‌مدت محسوب می‌شود.

ماسک بر این باور است که فضاپیمای استارشیپ قادر خواهد بود به هدف بلندمدت وی برای ایجاد یک نسل جدید از فضاپیماهای بزرگ و چندمنظوره که قابلیت ارسال انسان و محموله به ماه و در نهایت به مریخ را دارا می‌باشند، جامه عمل بپوشاند. در همین راستا، ناسا نیز در اوایل سال جاری، ماموریت آرتمیس 3 که نخستین ماموریت سرنشین‌دار به ماه پس از نیم قرن محسوب می‌شود و قرار بود با استفاده از فضاپیمای استارشیپ انجام شود، را به دلیل برخی مسائل فنی تا سپتامبر 2026 به تعویق انداخت.

از سوی دیگر، یوساکو مازاوا، میلیاردر ژاپنی، نیز به دلیل عدم قطعیت در جدول زمانی توسعه فضاپیمای استارشیپ، از انجام ماموریت خصوصی خود به دور ماه که قرار بود با استفاده از این فضاپیما انجام شود، صرف‌نظر کرد. توجه: در ویرایش این متن، کلمات و عبارات با معادل‌های رسمی‌تر جایگزین شده‌اند و ساختار جمله‌ها بهبود یافته است تا متن از لحاظ ادبی و علمی، کیفیت بالاتری داشته باشد. همچنین، برای حفظ روانی متن، برخی از عبارات جزئی حذف یا تغییر داده شده‌اند.