نگاهی به بهترین بیلبوردهای تیزینگ اخیر: از «برات گرون تموم می‌شه» تا «بزرگ‌مان را آوردیم»

کمپین‌های تیزینگ (Teasing) یکی از جذاب‌ترین و موثرترین استراتژی‌های تبلیغاتی هستند که با ایجاد حس کنجکاوی، مخاطب را به فکر واداشته و او را به دنبال کشف پیام اصلی تبلیغ می‌کشند. در این نقد و بررسی، به تحلیل چند بیلبورد تیزینگ که در چند ماه اخیر اکران شده است پرداخته‌ایم. بیلبورد “برات گرون تموم می‌شه” […]

کمپین‌های تیزینگ (Teasing) یکی از جذاب‌ترین و موثرترین استراتژی‌های تبلیغاتی هستند که با ایجاد حس کنجکاوی، مخاطب را به فکر واداشته و او را به دنبال کشف پیام اصلی تبلیغ می‌کشند. در این نقد و بررسی، به تحلیل چند بیلبورد تیزینگ که در چند ماه اخیر اکران شده است پرداخته‌ایم.

بیلبورد “برات گرون تموم می‌شه”  

پیام اصلی: این بیلبورد با استفاده از یک جمله هشدار دهنده و تهدیدآمیز، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. جمله‌ی “برات گرون تموم می‌شه” به‌خوبی حس فوریت و نگرانی را القا می‌کند و مخاطب را به فکر فرو می‌برد که چه چیزی ممکن است برایش “گرون تموم بشه”.

تحلیل تیزینگ: این نوع پیام، به دلیل استفاده از کلمات هشداردهنده، به‌راحتی توجه عابران و رانندگان را جلب می‌کند. این تکنیک از جنبه روانی به‌خوبی بهره‌برداری کرده و حس کنجکاوی مخاطب را تحریک می‌کند. رنگ پس‌زمینه بنفش نیز به‌خوبی با فضای هشداردهنده همخوانی دارد و به دیده شدن پیام کمک می‌کند. با توجه به اینکه این تیزینگ هنوز وارد فاز اپنینگ نشده، در فضاهای مختلف خصوصا شبکه‌های اجتماعی گمانه‌ها برای پیشبینی برند یا محصول پشت این بیلبورد ادامه دارد.

پیش‌بینی فاز اپنینگ: محتمل است که فاز دوم کمپین به معرفی یک محصول یا خدمات تخفیف‌دار یا یک پیشنهاد ویژه بپردازد. برای مثال، می‌تواند مربوط به تخفیف در حوزه فروش کالاهای ضروری، خودرو، یا بیمه باشد. استفاده از کلمه “گرون” به‌طور ضمنی به تخفیف‌های خاص اشاره دارد.

 

بیلبورد “بزرگ‌مان را آوردیم” – جی‌پلاس

این بیلبورد با پیام “بزرگ‌مان را آوردیم” از روزهای ابتدایی اکران به‌طور واضح به معرفی یک محصول یا خدمت جدید و بزرگ اشاره داشت. تصویر مبهم یک شیء مستطیلی که می‌توانست تلویزیون یا یک دستگاه الکترونیکی باشد، کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیخت. استفاده از واژه “بزرگ” به‌طور غیرمستقیم مخاطب را به فکر فرو می‌برد که این “بزرگ” می‌تواند چه باشد. تصویر مبهم و ساده، بدون ارائه اطلاعات اضافی، باعث می‌شود مخاطب در انتظار فاز دوم (اپنینگ) بماند. این کمپین به خوبی مخاطب را برای رونمایی از محصولی جدید جی‌پلاس آماده کرد.

 

جان سخت از راه می‌رسد – دیار خودرو

این کمپین تیزینگ با پیام “جان سخت می‌رسد” و تصویر قدرتمند یک کرگدن در حال حرکت، به‌طور هوشمندانه محصول را به‌عنوان کالایی بادوام و مقاوم پوزیشن می‌کند. یکی از تفاوت‌های برجسته این کمپین با دیگر تیزینگ‌های مشابه، وضوح هویت برند از همان ابتدا و تمرکز بیشتر بر معرفی محصول جدید است. استفاده از کرگدن به‌عنوان نماد استقامت و پایداری، همراه با طراحی بصری چشم‌نواز و تأثیرگذار، به‌خوبی توجه مخاطب را جلب کرده و حس کنجکاوی او را برای فاز اپنینگ و رونمایی از محصول برمی‌انگیزد. این کمپین، با تلفیق دقیق پیام و تصویر، به‌جای اتکا به جملات مبهم و ساده، موفق می‌شود برند را به‌طور مؤثر در ذهن مخاطب تثبیت کند و او را مشتاق کشف ویژگی‌های محصول کند.