خرده‌فروشی آنلاین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در دنیای امروز، «تجارت الکترونیک»، بستر مناسبی را برای موفقیت بیشتر خرده فروشان به وجود آورده است. فروشگاه های خرده فروشی با استفاده از این بستر، می‌توانند خدمات بهتر و مناسب‌تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و بدون نیاز به فروشگاهی فیزیکی، کسب‌وکار خود را به‌صورت آنلاین پیش ببرند. در ایران نیز فروشگاه‌های […]

در دنیای امروز، «تجارت الکترونیک»، بستر مناسبی را برای موفقیت بیشتر خرده فروشان به وجود آورده است. فروشگاه های خرده فروشی با استفاده از این بستر، می‌توانند خدمات بهتر و مناسب‌تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و بدون نیاز به فروشگاهی فیزیکی، کسب‌وکار خود را به‌صورت آنلاین پیش ببرند.

در ایران نیز فروشگاه‌های خرده فروشی آنلاین بسیاری مشغول فعالیت هستند. به‌عنوان نمونه می‌توان از فروشگاه دیجی‌کالا نام برد. این شرکت، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین کشور است و به همین دلیل، آگهی‌های استخدام دیجی کالا، جزو پربازدیدترین آگهی‌های استخدامی به شمار می‌روند. اما خرده‌فروشی آنلاین، دقیقا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

وضعیت اشتغال و استخدام در فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین

خرده‌فروشی آنلاین، بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی در زمینه‌های مختلفی از جمله برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، حمل و نقل، بازاریابی و فروش فراهم کرده است. در این میان، بزرگ‌ترین فروشگاه های اینترنتی همچون دیجی کالا، سهم بیشتری از ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

به ‎طور مثال آگهی‌های بسیاری با محتوای استخدام دیجی کالا در سایت‌های مختلف کاریابی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به استخدام راننده در دیجی کالا اشاره کرد.

اما منظور از خرده‌فروشی آنلاین چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

خرده‌فروشی آنلاین چیست؟

خرده‌فروشی به معنای فروش مستقیم کالا یا خدمات به مصرف‌کنندگان است. حال اگر فروش این کالاها یا خدمات از طریق ابزارهای الکترونیکی به‌ویژه اینترنت صورت بگیرد، به آن خرده‌فروشی آنلاین گفته می‌شود. در واقع می‌توان این نوع فروش را مترادف مدل کسب‌وکار B2C در بستر تجارت الکترونیک دانست.

در فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین، فهرست و مشخصات کالاها یا خدمات، در سایت فروشگاه قرار می‌گیرد. خریدار نیز می‌تواند بدون محدودیت زمانی و مکانی، به سایت مراجعه کند و بعد از مطالعه دقیق ویژگی‎های کالای موردنظر، سفارش خود را ثبت و خریداری کند.

سفارش مصرف کننده هم بعد از تایید نهایی، بر اساس نوع، حجم و وزن کالا توسط پست، باربری یا پیک موتوری به آدرس او ارسال می‌گردد. پرداخت هزینه نیز با استفاده از روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است.

مزایا و معایب خرده‌فروشی آنلاین در سال 2022

فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین نیز همچون فروشگاه های فیزیکی، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه درباره هر یک از این ویژگی‌های مثبت و منفی، بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزایای خرده‌فروشی آنلاین

مزایای این نوع خرده‌فروشی را می‌توان در قالب دو بخش مشتریان و صاحبان کسب‌وکار بررسی کرد. در این قسمت به صورت مجزا به بررسی مزیت‌های هر یک از این دو بخش خواهیم پرداخت.

مزیت‌های خرده‌فروشی آنلاین برای مشتریان

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این نوع خرده‌فروشی برای مشتریان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی

در دنیای امروز بین ما و کالا یا خدمات موردنظرمان تنها به‌اندازه چند کلیک فاصله است. فقط کافی است نام کالای موردنظرمان را سرچ کرده تا در کمتر از چند ثانیه، با فهرست بلند بالا و طبقه بندی شده‌ای از گزینه‌های ممکن روبه‌رو شویم.

صرفه‌جویی در زمان

با وجود فروشگاه‌های آنلاین، دیگر نیازی به ماندن در ترافیک و رانندگی طولانی‌مدت برای رسیدن به فروشگاه های فیزیکی نیست. بلکه می‌توان در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر مکانی، کالاهای موردنیاز را خریداری کرد.

نمایش اطلاعات کامل همه محصولات

معمولا در هنگام خرید از فروشگاه‌های فیزیکی، به دلایل مختلفی از جمله کمبود وقت، تعداد زیاد مشتریان و تعداد محدود پرسنل، امکان آگاهی از اطلاعات کامل محصولات وجود ندارد. اما در هنگام خرید اینترنتی، اطلاعات کامل همه محصولات نمایش داده می‌شود و می‌توان راحت‌تر خرید کرد.

امکان مقایسه آسان

بدیهی است که در هنگام خرید آنلاین به دلیل نمایش کامل اطلاعات کالاها، امکان مقایسه آسان بین گزینه‌های مختلف وجود دارد. در نتیجه می‌توان با تجزیه و تحلیل محصولات مختلف، در نهایت، بهترین گزینه را انتخاب کرد. این مقایسه در مورد قیمت گذاری محصولات نیز صدق می‌کند.

دسترسی آسان به نظرات دیگران

یکی دیگر از مزایای این فروشگاه‌های آنلاین، دسترسی آسان به نظرات دیگران است. نظرات مثبت یا منفی افرادی که قبلا کالایی را خریده‌اند، به صورت ناخودآگاه بر روی رفتار مصرف‌کننده و تصمیم او برای خرید یا عدم خرید آن کالای خاص تاثیر می‌گذارد. بررسی نظرات دیگران می‌تواند به انتخاب درست‌تر و در نتیجه خرید بهتر، کمک بسیاری کند.

قابل‌دسترسی در هر روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که فروشگاه آنلاین را از فروشگاه‌های فیزیکی متمایز می‌کند، قابل‌دسترس بودن این نوع فروشگاه در هر روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز است. بدین ترتیب می‌توان بدون هیچ محدودیت زمانی، سفارش را ثبت و خرید را نهایی کرد.

مزیت‌های خرده‌فروشی آنلاین برای صاحبان کسب‌وکار

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این نوع خرده‌فروشی برای صاحبان کسب‌وکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش پایگاه مشتریان

فروشگاهی که به صورت حضوری فعالیت می‌کند، مشتریان محدودی از سطح شهر خواهد داشت. اما در فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین، این محدودیت وجود ندارد و می‌توان مشتریانی از سراسر کشور و حتی سرتاسر دنیا داشت.

افزایش حجم فروش

همان‌طور که گفته شد، مشتریان فروشگاه‌های آنلاین، محدود به محیط اطراف نمی‌شوند؛ بلکه می‌توان از سراسر کشور، مشتری داشت. علاوه بر این، می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی خرده فروشی، بازارهای بین‌المللی را هم در دست گرفت. در نتیجه، این فروشگاه‌ها می‌توانند حجم فروش آنلاین خود را افزایش دهند و از این طریق به سود بیشتری دست پیدا کنند.

امکان فعالیت و کسب درآمد در تمام ساعات، روزها و فصل‌های سال

اگر صاحب یک کسب‌وکار آنلاین باشید، دیگر دغدغه بارش برف و بسته‌شدن جاده‌ها، گرم‌شدن طاقت‌فرسای هوا یا تعطیلی‌های رسمی را نخواهید داشت. در این صورت فروشگاه شما هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود و این یعنی کسب درآمد و سود بیشتر.

دریافت آنی مبالغ پرداختی

اگر صاحب یک فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین باشید، دیگر ضرورتی ندارد تا مدت‌ها منتظر وصول چک‌هایتان بمانید یا برای واریز مبالغ پرداختی به حسابتان چند هفته صبر کنید. در این حالت، همه مبادلات پولی به‌سرعت انجام می‌شود و پول شما، فوری یا نهایتا تا سه روز بعد به حسابتان واریز می‌شود.

معایب خرده‌فروشی آنلاین

خریدوفروش اینترنتی، علاوه بر مزایای بسیاری که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد، معایبی نیز دارد. در ادامه، معایب خرده‌فروشی آنلاین را نیز در قالب دو بخش مجزای مشتریان و صاحبان کسب‌وکار بررسی خواهیم کرد.

معایب خرده‌فروشی آنلاین برای مشتریان

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های منفی این نوع خرده‌فروشی برای مشتریان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نقض حریم شخصی و امنیت در برخی از مواقع
  • دشوار بودن تشخیص کیفیت کالا در هنگام خرید اینترنتی
  • امکان اضافه‌شدن هزینه‌های پنهان مانند هزینه‌های اضافی جابه‌جایی کالا در خریدهای بین‌المللی به هزینه پرداختی مشتریان
  • امکان تاخیر در دریافت کالا
  • عدم امکان برقراری ارتباط رو در رو با فروشنده

معایب خرده‌فروشی آنلاین برای صاحبان کسب‌وکار

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های منفی این نوع خرده‌فروشی برای صاحبان کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات امنیتی احتمالی
  • مشکلات همیشگی کارت‌های اعتباری
  • نیاز به تخصص و صرف هزینه بیشتر نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی
  • نیاز به توسعه سیستم لجستیک معکوس
  • نیاز به سرویس اینترنت کافی و مناسب
  • نیاز به نگهداری و به‌روزرسانی مداوم

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به تعریف خرده‌فروشی آنلاین، مزایا و معایب آن و وضعیت اشتغال و استخدام در این فروشگاه‌ها پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین، بستر اشتغال بسیاری از افراد در تخصص‌های مختلف را فراهم کرده‌اند. به طور مثال می‌توان به آگهی‌های استخدام دیجی کالا، به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین کشور، اشاره کرد.

با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و داشتن تخصص در این حوزه، می‌توانید بدون نیاز به فروشگاهی فیزیکی و بدون محدودیت زمانی و مکانی، به درآمد قابل‌توجهی دست پیدا کنید.