آمازون در دادگاه افکار عمومی

آیا آمازون می‌تواند اعتماد تامین‌کنندگان را بازگرداند؟

سازمان نظارتی بخش خواروبار فروشی بریتانیا، با ابراز نگرانی عمیق نسبت به رویه‌های آمازون در قبال تامین‌کنندگان، این غول تجارت الکترونیک را با آغاز تحقیقات رسمی تهدید کرد. مگر اینکه آمازون پایبندی خود به کد صنفی طراحی‌شده برای حمایت از تامین‌کنندگان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. به گزارش سرویس بین الملل رسانه اخبار […]

سازمان نظارتی بخش خواروبار فروشی بریتانیا، با ابراز نگرانی عمیق نسبت به رویه‌های آمازون در قبال تامین‌کنندگان، این غول تجارت الکترونیک را با آغاز تحقیقات رسمی تهدید کرد. مگر اینکه آمازون پایبندی خود به کد صنفی طراحی‌شده برای حمایت از تامین‌کنندگان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

به گزارش سرویس بین الملل رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، مرجع رسیدگی به تخلفات کد تامین‌کنندگان مواد غذایی (GCA) نتایج نظرسنجی سالانه خود در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. بر اساس این نتایج، کمتر از نیمی از پاسخ‌دهندگان که مستقیما به آمازون کالا عرضه می‌کنند، بر این باورند که این شرکت به طور مداوم یا عمدتا با کد شیوه‌های تامین مواد غذایی عهدنامه وفاداری دارد.

هدف از این کد، اطمینان از رفتار منصفانه بازیگران اصلی صنعت خواروبار فروشی بریتانیا، از جمله تسکو (Tesco)، ساینزبوری (Sainsbury’s) و مارکس اند اسپنسر (Marks & Spencer) با تامین‌کنندگان است. لازم به ذکر است که آمازون از سال ۲۰۲۲ مشمول این کد شده است.

این کد، اعمال تغییرات ناگهانی در قراردادهای تامین با مهلت اندک را برای شرکت‌ها ممنوع کرده و همچنین خرده‌فروشان را ملزم می‌کند در صورت تمایل به قطع همکاری با تامین‌کننده، با اطلاع‌رسانی مناسب و ذکر دلایل، قرارداد را فسخ نمایند.

امتیاز دریافتی آمازون در زمینه پایبندی به این کد، از ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴۷ درصد در سال جاری کاهش یافته است. با این امتیاز پایین، آمازون در جایگاه آخر (بدترین عملکرد) قرار گرفته و فاصله‌ای ۴۱ واحد درصدی با ایسلند (Iceland) که در رتبه سیزدهم با امتیاز ۸۸ درصد قرار دارد، دارد.

سخنگوی آمازون ضمن ابراز تاسف عمیق از این نتایج، بر تعهد این شرکت برای ارتقاء عملکرد خود تاکید کرد. مرجع رسیدگی به تخلفات کد تامین‌کنندگان مواد غذایی از آمازون خواسته است برای رعایت آشکار کد، اقداماتی سریع و جامع را به اجرا درآورد.

این نهاد نظارتی، در حال رصد تغییرات اعمال‌شده توسط آمازون و تأثیر آن‌ها بر میزان پایبندی این شرکت به کد مذکور است تا کفایت این اقدامات را مورد ارزیابی قرار دهد. مارک وایت مرجع رسیدگی به تخلفات کد تامین‌کنندگان مواد غذایی، موضع خود را به صراحت اعلام کرد: در صورت لزوم و به منظور اطمینان از رفتار منصفانه و قانونی آمازون با تامین‌کنندگان، در آغاز تحقیقات رسمی تردیدی نخواهم کرد.

لازم به ذکر است که این مرجع حداکثر می‌تواند جریمه‌هایی معادل ۱ درصد از گردش مالی خرده‌فروش بزرگ در بریتانیا را اعمال کند. سخنگوی آمازون با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از زمان نتایج سال گذشته، به مواردی همچون ارائه توضیحات شفاف‌تر در خصوص تصمیمات افزایش قیمت تمام‌شده، تعیین حداقل دوره برای خروج از لیست تامین‌کنندگان، و راه‌اندازی یک سیستم ارتقاءیافته برای رسیدگی به اختلافات مربوط به فاکتورها اشاره کرد.

این سخنگوی آمازون همچنین از اعمال تغییرات دیگری از جمله تعیین چارچوب‌های زمانی سریع‌تر برای حل انواع بیشتری از اختلافات مالی، و همچنین تقویت پشتیبانی مدیریت حساب برای تامین‌کنندگان کوچک‌تر خبر داد.

بر اساس اعلام مرجع رسیدگی به تخلفات کد تامین‌کنندگان مواد غذایی، میانگین امتیاز کلی رعایت کد در میان سایر خرده‌فروشان، بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳، ۹۴ درصد باقی مانده است. این آمار استثنائا شامل عملکرد آمازون نمی‌شود.