پیش‌بینی‌: به زودی شاهد عرضه انبوه تلفن‌های هوشمند با نمایشگرهای منعطف خواهیم بود

نمایشگرهای انعطاف پذیر تاکنون تنها در چند گوشی‌هوشمند دیده شده و آن‌چنان که انتظار می‌رفت مورد استفاده قرار نگرفته‌اند؛ اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، OLEDهایی که از جنس پلاستیک ساخته خواهند شد، می‌توانند انقلابی را در این صنعت برای گوشی‌های‌هوشمند، تبلت‌ها، تلوزیون‌ها و گجت‌های پوشیدنی به وجود آورند. تحقیقات موسسه‌‌ی IDTechEx  نشان داده که نمایشگرهای منعطف OLED در سال […]

نمایشگرهای انعطاف پذیر تاکنون تنها در چند گوشی‌هوشمند دیده شده و آن‌چنان که انتظار می‌رفت مورد استفاده قرار نگرفته‌اند؛ اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، OLEDهایی که از جنس پلاستیک ساخته خواهند شد، می‌توانند انقلابی را در این صنعت برای گوشی‌های‌هوشمند، تبلت‌ها، تلوزیون‌ها و گجت‌های پوشیدنی به وجود آورند. تحقیقات موسسه‌‌ی IDTechEx  نشان داده که نمایشگرهای منعطف OLED در سال جاری حدود 12 میلیون دلار درآمد داشته که این آمار تا سال 2026 به 57 میلیون دلار می‌رسد.

چنین پیشرفتی تا سال 2026 را احتمالا مدیون تغییر در جنس OLEDها خواهیم بود؛‌ پنل‌های به کار رفته در تلفن‌های‌هوشمند امروزی اکثرا از جنس شیشه بوده اما در آینده‌ای نه‌چندان دور شیشه جای خود را به پلاستیک خواهد داد. ساعت‌هوشمند اپل و گلکسی اس 7 اج سامسونگ مثال بارزی از پنل‌های انعطاف پذیر هستند که این دو غول دنیای تکنولوژی توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند هرچند آینده‌ی بسیار روشنی در انتظار چنین پنل‌هایی است.

پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از این هستند که تا سال 2020، گوشی‌های‌هوشمند همچنان حرف اول را در دنیای تکنولوژی خواهند زد که به همراه آن، لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ها نیز با رشد قابل توجهی مواجه خواهند شد. استفاده از پنل‌های پلاستیکی و انعطاف پذیر، این قابلیت را به سازندگان گوشی‌های‌هوشمند می‌دهد تا گوشی‌های خود را با ضخامت کمتری بسازند و از طرفی دیگر، فضای بیشتری برای دیگر قطعات گوشی از جمله باتری باز شود. انتظار می‌رود با پیشرفته‌تر شدن این تکنولوژی، حتی صنعت خودرو نیز از پنل‌های پلاستیکی برای نمایشگرهای به کار رفته در خودرورها استفاده کند.

موسسه‌ی تحقیقاتی IDTechEx بر این باور است که با روی کار آمدن پلاستیک به جای شیشه در پنل‌های OLED، می‌توانیم گوشی‌های‌هوشمند کاملا منعطف را نیز شاهد باشیم. در گذشته نمونه‌های آزمایشی بسیاری از چنین گوشی‌هایی را دیده‌ایم و حتی پتنت‌های متفاوتی نیز از این گوشی‌ها ثبت شده اما هنوز هیچ‌کدام به تولید انبوه نرسیده‌اند. هدست‌های واقعیت مجازی نیز به راحتی می‌توانند از این تکنولوژی سود زیادی را کسب کنند. شرکت‌های اچ‌تی‌سی، سونی و Oculus هم‌اکنون از پنل‌های AMOLED در هدست خود استفاده می‌کنند که در آینده به دنبال سبک‌تر کردن این هدست‌ها و همچنین کاهش ضخامت آن‌ها، قطعا از پنل‌های جدیدی استفاده خواهند کرد.

پیش‌بینی‌: به زودی شاهد عرضه انبوه تلفن‌های هوشمند با نمایشگرهای منعطف خواهیم بود

اما در دنیای تلوزیون‌های‌هوشمند اوضاع کمی متفاوت است؛ پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد با توجه به قیمت بالای OLEDهای پلاستیکی، سازندگان فعلا پنل‌های خود را از شیشه بسازند و به این زودی‌ها روی به پنل‌های پلاستیکی نیاورند. تلوزیون‌های OLED با رزولوشن 4K هم‌اکنون با قیمت بسیار بالایی در بازار موجود هستند اما تلوزیون‌های دیگری هم با قیمت مناسب‌تر و پنل‌های LCD در بازار یافت می‌شوند که می‌توانند برای کسانی که بودجه‌ی کمتری دارند مورد استفاده قرار بگیرند.

این گزارش در حالی منتشر شده که دو شرکت سامسونگ و ال‌جی که به عنوان دو غول تولید پنل‌های OLED حساب می‌شوند، سرمایه‌ی بسیاری را در توسعه‌ی پنل‌های OLED پلاستیکی به کار گرفته‌اند. سامسونگ طی سال‌های 2015 تا 2017 قصد دارد حدود 3 میلیون دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کند و ال‌جی نیز 9 میلیون دلار را برای این پنل‌ها کنار گذاشته است. باوجود چنین سرمایه‌هایی و شاید نیاز کاربران به پنل‌های منعطف، شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد عرضه‌ی نمایشگرهایی خلاقانه و متفاوت در بازار باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال