نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A5 سامسونگ [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

علاقه جدید کمپانی سامسونگ به ساخت گوشی‌هایی با کیفیت و جنس بدنه عالی، باعث پایین آمدن رتبه‌های گوشی‌های ساخت این شرکت شده است و اگر میزان توجه خریداران و کاربران و تبلیغات شرکت سامسونگ نیز، نصف این میزان برای گوشی‌های سری گلکسی اس این شرکت باشد، مسلما گوشی‌های سری A سامسونگ، سود دهی بسیار زیادی را برای […]

علاقه جدید کمپانی سامسونگ به ساخت گوشی‌هایی با کیفیت و جنس بدنه عالی، باعث پایین آمدن رتبه‌های گوشی‌های ساخت این شرکت شده است و اگر میزان توجه خریداران و کاربران و تبلیغات شرکت سامسونگ نیز، نصف این میزان برای گوشی‌های سری گلکسی اس این شرکت باشد، مسلما گوشی‌های سری A سامسونگ، سود دهی بسیار زیادی را برای این شرکت کُره‌ای به همراه خواهند آورد. در واقع شرکت‌های کُره‌ای به منظور افزایش فروش گوشی‌های میان‌رده خود همیشه معادلات خود را بهم زده و دیگر جنبه‌های طراحی یک گوشی هوشمند را در نظر می‌گیرند. موضوع بحث در مورد گوشی‌های پرچمدار یک شرکت از دیگر گوشی‌های ساخته شده توسط آن کاملا جداست و یک کاربر با دیدن آنها، به سرعت از جنبه‌های مختلف آن تمجید می‌کنند. اما نصف کاربران گوشی‌های هوشمند، پول‌های خود را برای گوشی‌هایی خرج خواهند کرد که ساده‌تر و امن‌تر بوده و از دیگر گوشی‌های موجود در بازار مقرون به صرفه‌تر باشد.

البته باید صادقانه گفت که گوشی‌ گلکسی A5 آنقدر که فکرش را می‌کردیم، ساده و مقرون به صرفه نبوده و گوشی گلکسی A3 دراین  مقوله از گلکسی A5 جلوتر است. اما مسلما گوشی گلکسی A5 در دیگر زمینه‌ها مانند بدنه باریک به همراه ارگونومی مناسب و ظاهر زیبا، حرفی را برای بحث باقی نمی‌گذارد.

از نظر ظاهری، گوشی گلکسی A5 صیقلی‌تر و براقتر از گوشی گلکسی A3 به حساب می‌آید و این گوشی به دلیل ابعاد بزرگ و بدنه باریک  خود، این ویژگی‌ها را بهتر در خود نشان می‌دهد. از طرفی دیگر هر دو گوشی، قاب فلزی سفید رنگ مشابهی را ارائه داده و مقطع گوشی نیز در هر دو مورد باریک است. همچنین سطح پشتی هر دو گوشی نیز دارای ظاهری صدف مانند است. هر چند گوشی گلکسی A5 دارای صفحه نمایش سوپرامولد بزرگتری به ابعاد 5.0 اینچ بوده و به دلیل قسمت بالاتر خود دارای دوربین اصلی با دقت 13 مگیاپیکسل (در برابر 8 مگاپیکسل در گلکسی A3) است.

مشخصات فنی گلکسی A5

– هر دو نسخه تک و دو سیم کارته این گوشی از شبکه پرسرعت LTE با استاندارد Cat. 4 و سرعت 150 و 50 مگابیت برای دانلود و آپلود پشتیبانی می‌کنند

– دارای صفحه نمایش 5 اینچی سوپرآمولد با دقت 1280 × 720 پیکسل که چگالی تصویری برابر 294 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد

– بدنه تمام فلزی با ظاهری مات و کاملا حرفه‌ای، وزن سبک 123 گرمی گوشی

– مجهز به تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 410 کوآلکام شامل چهار هسته Cortex A53 دارای فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز به همراه دو گیگابایت حافظه RAM

– پشتیبانی از نسخه 4.4.4 سیستم عامل اندروید منسوب به کیت‌کت به طور پیش‌فرض و دارای رابط کاربری انحصاری سامسونگ تاچ ویز به همراه پشتیبانی از تغییر تم‌ها

– دارای دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت گوشی با قابلیت فیلمبرداری 1080p، دوربین 5 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی گوشی

– مجهز به 16 گیگابایت حافظه داخلی

– دارای شکاف کارت میکرو اس‌دی و پشتیبانی از کارت کافظه جانبی

– در نسخه دو سیم کارته می‌توان به جای استفاده از یکی از شکاف‎ها به عنوان سیم کارت نانو، از کارت حافظه‌ میکرو اس‌دی استفاده کرد

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– مجهز به NFC و همچنین وای‌فای با استاندارد  a/b/g/n، جی‌ پی اس، GLONASS و LTE

– دارای باتری با ظرفیت 2300 میل آمپر ساعت

 

معایب اصلی

– تراشه اسنپدراگون 410 موجود در این گوشی بیشتر به درد گوشی‌های پایین‌رده‌تر از این گوشی می‌خورد

– قیمت این گوشی در مقایسه با مشخصات سخت افزاری آن بسیار گران به حساب می‌آید

– در نسخه دو سیم کارته این گوشی نمی‌توانید از هر دو مزیت سیم کارت دوم و کارت میکرو اس‌دی به طور همزمان استفاده کنید

– باطری این گوشی قابلیت جا‌به‌جایی و تعویض توسط کاربر را ندارد

 

وقتی کمپانی سامسونگ از گوشی گلکسی آلفا رونمایی کرد، همه به این فکر می‌کردند که این شرکت در حال به اثبات رساندن چه موضوعی است. در واقع این شرکت کُره‌ای در حال ثابت کردن این موضوع بود که “ما می‌توانیم گوشی‌های هوشمند فلزی بسیار زیبایی نیز تولید کنیم”. در حقیقت تولید  این گوشی، انقلابی بزرگتر از اقدام اپل در مورد ساخت گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگتر یعنی سری آیفون‌ 6 بود. البته احتمالا این مسئله می‎تواند شروع کننده استراتژی جدید این شرکت بزرگ کُره‌ای باشد. به این معنا که می‌بایست گوشی‌هایی با ظاهری مشابه و یکسان و دوست داشتنی را تولید کرده تا مردم آنها را بخرند و در نسخه‌های بعدی تنها می‌بایست به بهبود ظاهری گوشی پرداخت.

با توجه به خبر‌ها و آمارهای اخیر در مورد کاهش فروش‌ گوشی‌های هوشمند سامسونگ، نمی‌توان به طور قطعی گفت که ظاهر جدید گوشی‌های شرکت سامسونگ می‌تواند به افزایش فروش‌ گوشی‌های هوشمند این شرکت در این سطح کمک بکند یا نه. مسلما تنها کاری که هم اکنون از ما بر می‌آید و در واقع بهترین کاری که می‌توانیم در تفسیر و تحلیل این گوشی به طور ضاهری انجام دهیم، تمجید از ظاهر زیبا و گوشه‌های برس خورده به همراه بدنه مستحکم از جنس آلومینیوم و فولاد می‌باشد.

مسلما سامسونگ هم اینک در بازار فروش گوشی‌های هوشمند، جایگاه قبلی خود را ندارد و البته با تولید و عرضه این سری از گوشی‌های هوشمند خود، بهترین گوشی‌ها از تظر کیفیت و جنس بدنه را در اختیار خواهد داشت و این دقیقا همان نکته‌ای است که می‌تواند رتبه و جایگاه کمپانی سامسونگ را به مکان اول خود باز گرداند. اما در حالی که بسیاری از کاربران به در حال جستجوی گوشی‌هایی با ظاهر زیبا برای خرید هستند، شرکت‌های رقیب دیگری همانند موتورولا و سونی نیز دست به تولید گوشی‌های میان‌رده بسیار ارزان قیمت و مناسبی زده‌اند و همچنین ویژگی‌ها و مشخصات این گوشی‌ها با دستگاه‌های ساخته شده توسط سامسونگ قابل مقایسه و برابری است. همچنین گوشی‌های پشتیبانی کننده از سیستم عامل ویندوز نیز بسیار مقرون به صرفه است. البته در تمامی این موارد و قیاس‌ها از مقایسه این گوشی‌ها با دستگاه‌های هوشمند ساخته شده توسط شرکت‌های هواوی و شیائومی به دلیل مقرون به صرفه و مناسب بودن قیمت بیشتر از حد آنها صرفه نظر می‌شود.

البته همیشه کاربران و خریداران گوشی‌های هوشمند خواستار پرداخت هزینه‌ای کمی بیشتر برای خرید محصولی با کیفیتتر بوده و این دقیقا همان چیزی است که سامسونگ برای آن برنامه‌ ریزی کرده است. این دقیقا همان چیزی است که شرکت سامسونگ برای افزایش آمار فروش گوشی گلکسی A5 پیش بینی می‌کند و البته این گوشی نیز جزو دوست داشتنی‌ترین گوشی‌های هوشمند در این سطح به حساب می‌آید.

اما بهتر است بدانید که گوشی گلکسی A5 فراتر از یک گوشی گرانبها و باارزش و زیبا بوده و در زیر پنل گوشی، سخت‌افزار مناسب و نسبتا  قدرتمند آن قرار دارد. در بخش دوربین اصلی این گوشی، حسگر 13 مگاپیکسلی جدید سامسونگ خودنمایی می‌کند و دوست داران عکاسی سلفی نیز می‌توانند از دوربین 5 مگاپیکسلی جلویی این گوشی استفاده کنند و توسط آن عکس‌ها و تصاویر زیبایی را از خود به ثبت برسانند. در این زمینه گوشی گلکسی A5 حتی از گوشی گلکسی نوت4 نیز (به دلیل داشتن دوربین سلفی 3.7 مگاپیکسلی) جلوتر است.

پردازنده اسنپدراگون 410 این گوشی از دسته تراشه‌های پرقدرت سطح بازار به حسا نمی‌آید و انتظار بسیار زیادی نیز از آن نمی‌رود اما این تراشه به دلیل معماری 64 بیتی خود، محصولی آینده‌ نگر خواهد بود و از این نظر منتظر توسعه دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها است تا برنامه‌هایی سازگار با قدرت نهفته این تراشه تولید و به بازار عرضه شود.

صفحه نمایش این گوشی دارای ابعاد مناسب و بزرگی بوده و دقت تصویر و پنل سوپرامولد آن که بیشتر به نام سامسونگ با میزان کنتراست و اشباع رنگ بالا شناخته می‌شود، از دیگر جنبه‌های مثبت این گوشی به حساب می‌آید.

همچنین این گوشی دارای باطری قدرتمندی با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعت بوده و در ظاهر و بر روی کاغذ میبایست از گوشی گلکسی آلفا، امتیازات بیشتری را در زمینه تست دوام باطری کسب کند.

تمامی ویژگی‌های و مشخصات کیفی و کمی مزبور در داخل گوشی گلکسی A5 سامسونگ موجود است و با وجود قیمت بالاتر این گوشی در مقایسه با گوشی موتو جی 2014 موتورولا، با نگاهی به ظاهر این گوشی، مسلما از  پرسیدن در مورد میزان اختلاف قیمتی آن صرف نظر خواهید کرد.

در بخش‌های بعد و به منظور بررسی تمامی جوانب گوشی گلکسی A5 سامسونگ با ما همراه باشید.

 

محتویات درون جعبه گلکسی A5

گوشی هوشمند گلکسی A5 به همراه جعبه‌ای آبی رنگ و کوچک به بازارهای فروش عرضه شده است و دارای لوازم جانبی استاندارد و معمولی یک گوشی در درون جعبه خود است. در درون جعبه مزبور، یک شارژر 1.55 آمپری به همراه یک کابل میکرو یو‌اس‌بی، سوزن برای باز کردن شکاف‌ها و هدفون اختصاصی سامسونگ به همراه محلی برای کنترل‌ صدا و میکروفون موجود است.

ظاهر گوشی گلکسی A5

همانطور که قبلا به آن اشاره شد گوشی گلکسی A5 سامسونگ دارای ظاهری زیبا بوده و ضخامت آن به 6.7 میلی متر می‌رسد که از این نظر در دسته گوشی‌های باریک دنیا قرار می‌گیرد. همچنین بلندی گوشی برابر 139.3 میلی متر بوده و پهنای آن به 69.7 میلی متر می‌رسد. از یک گوشی باریک و با ابعاد کم نیز، انتظار طراحی زیبا و خوش دست بودن آن انتظار می‌رفت. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که این گوشی دارای نمایشگر بزرگ 5 اینچی بوده و علاوه بر آن در زیر نمایشگر در پنل جلویی گوشی، کلید سخت‌ افزاری Home گوشی نیز قرار دارد. اندازه حاشیه نمایشگر در بالا و پایین آن در حد استانداری قرار دارد اما ترجیح می‌دادیم که حاشیه اطراف نمایشگر این گوشی، کمتر از این میزان بود.

بدنه و طراحی گلکسی A5

گوشی گلکسی A5 از نظر ظاهری، طراحی بسیار زیبا و مینیمالیستی و پیرو طراحی منحصر به فرد شرکت سامسونگ را داشته و فریم فلزی آن نیز دارای ظاهری بسیار زیبا و بدون هیچگونه تیزی و برجستگی خاصی بوده و از این نظر به هیچ وجه دست کاربر را آزرده نخواهد کرد (بر خلاف ظاهر گوشی‌های گلکسی آلفا و گلکسی نوت4).

فریم فلزی دور این گوشی به خوبی طراحی و تراشیده شده است و در دست کاربر، احساس امنیت و ارگونومی بسیار خوبی را القا می‌کند. همچنین در انتهای هر کناره در چهار گوشه دستگاه، این فریم فلزی به شکل دایره‌وار در آمده است. هرچند از ظاهر مستطیل شکل خود نیز خیلی دور نشده است.

نمونه گوشی موجود در این بررسی به رنگ سفید است اما این گوشی در رنگ‌های مختلف دیگری مانند آبی روشن، طلائی، مشکی، نقره‌ای و صورتی روشن نیز در بازار به فروش می‌رود. نمونه در دست ما (سفید رنگ) بسیار زیبا بوده و در نماهای مختلف بصری و با تابش انوار از جهات مختلف، رنگ‌های بسیار زیبا و متفاوتی را به خود می‌گیرد. مسلما این ویژگی، ظاهر بسیار خوبی را به گوشی می‌دهد و کاربران زیادی را به سمت خود جذب خواهد کرد اما مطمئنا خانم‌ها از دست‌ای از خریداران خواهند بود که در اولویت این گرایش قرار می‌گیرند.

از نظر ابعاد گوشی و در مقایسه با گوشی گلکسی A3، گلکسی A5 دستگاه نسبتا بلندتری است، اما پهنای این دو گوشی تقریبا با هم برابر است. همچنین هر دو گوشی دارای ظاهری صاف و تخت هستند. در حقیقت باید گفت که طراحی هر دو گوشی بسیار مناسب صورت گرفته است.

فریم فلزی گوشی گلکسی A5، بهترین بخش طراحی این گوشی به حساب می‌آید. در واقع این قسمت محلی است که تمامی قسمت‌های گوشی به یکدیگر متصل شده و از این نظر نیز محلی مهم و حیاتی برای گوشی به شمار می‌آید. جایی که تمامی سخت‌ افزار‌ها نیز بر روی گوشی متصل می‌شوند، همین فریم فلزی گوشی می‌باشد.

کمپانی سامسونگ، پوششی رنگی را بر روی این فریم فلزی قرار داده است. بنابراین به هیچ وجه نگران مناسب نبودن اختلاف رنگی فریم فلزی با بدنه گوشی نباشید و از این نظر به هیچ وجه مهم نخواهد بود که کدامیک از رنگ‌ها را انتخاب کرده باشید. زیرا رنگ فریم فلزی گوشی نیز سازگار با بدنه آن می‌باشد.

در دست گرفتن گوشی گلکسی A5 بسیار لذت بخش است. این گوشی به راحتی در کف دست می‌نشیند و سطح مات آن به علاوه کناره‌های تراشکاری شده گوشی، حس بسیار متفاوت و اعجاب انگیزی را به شما خواهد بخشید. اما ممکن است بعضی از کاربران به دلیل انحنای خاص کف دست، ظاهری انحنادار پشت گوشی را به طراحی تخت آن ترجیح دهند. زیرا به طور طبیعی، گوشی‌هایی با پشت تخت معمولا به طور کامل با کف دست ارتباط ندارند. اما کناره‌های تیز آن باعث می‌شود که به طور طبیعی احساس در دست گرفتن گوشی‌ بسیار باریکی را در دست خود داشته باشید.

دکمه‌ها و کنترل‎های گلکسی A5

در این قسمت می‌توان به وضوح گفت که تمامی دکمه‌ها و کنترل‌های این گوشی در سر جای طبیعی خود قرار دارند. در بخش پنل جلویی گوشی، نمایشگر 5.0 اینچی سوپرامولد گوشی با دقت اچ‌دی نمایان است.

در بالای نمایشگر گوشی، مکان قرار گیری بلندگوی مکالماتی گوشی، سنسور مجاورت سنج، سنسور نور سنجی محیط و دوربین 5 مگاپیکسلی  سلفی گوشی قرار دارند.

در قسمت تحتانی نمایشگر گوشی نیز سه دکمه قرار گرفته‌اند. در وسط، دکمه فیزیکی home گوشی که در دستگاه‌های ساخته شده توسط کمپانی سامسونگ به وضوح دیده می‌شود، قرار داشته و در سمت راست آن دکمه‌ای لمسی خازنی برای بازگشت به عقب و در سمت چپ آن نیز همین نوع دکمه برای دیدن و نمایش برنامه‌های اخیر وجود دارد. متاسفانه دکمه فیزیکی Home این گوشی بر خلاف گوشی گلکسی آلفا به سنسور اسکنر اثر انگشت مجهز نبوده و از این نظر کمی از گوشی مورد نظر عقب مانده است.

کلید‌های کنترل‌ صدای گوشی در سمت چپ بدنه گلکسی A5 قرار گرفته است و کلید پاور گوشی نیز در سمت راست آن یافت می‌شود. در زیر کلید پاور گوشی، دو شکاف وجود دارند که شیار فوقانی مربوط به محل قرار گیری کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی می‌شود. در نسخه Duos این گوشی که از دو سیم کارت پشتیبانی می‌شود، سیم کارت دوم در ابعاد نانو می‌تواند دراین بخش قرار بگیرد. البته انجام این عمل به معنای صرف نظر کردن از سیم کارت جانبی می‌باشد. شیار تحتانی نیز مربوط به سیم کارت اصلی گوشی در ابعاد نانو می‌شود.

در بخش فوقانی گوشی گلکسی A5، تنها شاهد قرار گیری میکروفون ثانویه گوشی که مربوط به حذف نویز محیط می‌باشد، هستیم. بخش زیرین گوشی نیز محل قرار گیری میکروفون اصلی گوشی به همراه پورت میکرو یو‌اس‌بی و سوکت جک 3.5 میلی متری در نظر گرفته شده است.

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی در قسمت پنل پشتی دستگاه و درست در میان فلاش LED گوشی و توری مربوط به بلندگوی دستگاه قرار گرفته است. ترجیح می‌دادیم که به واسطه بدنه بزرگ و وسیع گوشی، بلندگوی آن در قسمت پنل جلویی گوشی قرار می‌گرفت، اما با این وجود، قرار گیری آن در این محل نیز خیلی غیر معمول و نادر و حتی نامناسب به نظر نمی‌رسد.

پنل پشتی دستگاه دارای ظاهر مات بسیار زیبا و طراحی بسیار منحصر به فردی می‌باشد. زیرا در هنگام سُر دادن انگشتان دست بر روی آن، حس بسیار لذت بخشی به کاربر منتقل خواهد شد.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به معرفی گوشی و مشخصات فنی آن به طور خلاصه‌وار پرداختیم. سپس بعضی معایب این گوشی را معرفی کردیم که وجود تراشه نسبتا ضعیف نسبت به سطح قیمتی گوشی، قسمت نسبتا بالای گوشی، عدم امکان استفاده همزمان از سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی در نسخه دو سیم کارته این گوشی و همچنین عدم امکان دسترسی مستقیم به باطری گوشی از جمله این دسته بودند. سپس محتویات درون جعبه خرده‌ فروشی گوشی مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش متوجه شدیم که شرکت سامسونگ به همراه گوشی، لوازم جانبی استانداردی را در درون جعبه قرار داده است. البته لوازم جانبی آن از نظر کمی یا کیفی شما را متحیر نخواهد کرد. در قسمت بعدی به بررسی ظاهر گوشی گلکسی A5 پرداختیم. در این بخش نیز گلکسی A5 بسیار خوش درخشیده و دارای ابعاد بسیار مناسب و بدنه بسیار باریکی است. همچنین طراحی زیبای فریم فلزی دور گوشی به همراه تراشکاری کناره‌های آن، حرفی را برای گفتن باقی نخواهد گذاشت. البته در هر حال این گوشی از طراحی پایه سامسونگ نیز پیروی می‌کند. در بخش بدنه و طراحی گلکسی A5 نیز، همانند بخش قبلی به تمجید از طراحی سامسونگ پرداخته و آن را با گوشی گلکسی A3 این شرکت مقایسه کردیم. همچنین ارگونومی و خوش دستی این گوشی با وجود تخت بودن پنل پشتی آن بسیار مناسب و راحت بود. علاوه بر آن، طراحی بسیار خوب و تراشکاری بسیار مناسب در قسمت فریم فلزی گوشی باعث افزایش حس راحتی کاربر و القای بیشتر حس باریکی گوشی به کاربران خواهد شد. سپس در قسمت بعد به دکمه‌ها و کنترل‎های گلکسی A5 پرداختیم که در این بخش نیز، تبعیت گلکسی A5 از طراحی همیشگی سامسونگ به خوبی دیده می‌شود. تقریبا تمامی قسمت‌ها به خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند. البته ترجیح می‌دادیم که بلندگوی گوشی در مکانی مناسبتر قرار می‌گرفت. البته ظاهر پنل پشتی این گوشی شباهت بسیار زیادی به پرچمدار سابق  کمپانی سامسونگ، گلکسی اس 3 دارد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی گلکسی A5 سامسونگ دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی گلکسی A5 سامسونگ خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال