بررسی SAGA؛ یک سرشماری کیهانی

راز تعداد کمتر کهکشان‌های ماهواره‌ای راه شیری فاش شد

دانشمندان در پژوهشی جامع، به رازی در مورد کهکشان راه شیری پی برده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که تعداد کهکشان‌های کوچک‌تری که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند، ممکن است کمتر از آنچه تصور می‌شد باشد. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا،  دانشمندان برای رسیدن به این نتیجه، پروژه SAGA، 101 کهکشان مشابه راه شیری […]

دانشمندان در پژوهشی جامع، به رازی در مورد کهکشان راه شیری پی برده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که تعداد کهکشان‌های کوچک‌تری که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند، ممکن است کمتر از آنچه تصور می‌شد باشد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا،  دانشمندان برای رسیدن به این نتیجه، پروژه SAGA، 101 کهکشان مشابه راه شیری را مورد مطالعه قرار دادند. این پروژه که از سال 2013 آغاز شده است، به دنبال یافتن الگوهای مشترک و تفاوت‌ها بین این کهکشان‌ها و همسایگان کوچک آن‌ها است. کهکشان‌های ماهواره‌ای، کهکشان‌های کوچکتری هستند که به دور کهکشان‌های بزرگ‌تر می‌چرخند. مانند ماه‌هایی که به دور زمین می‌چرخند، این کهکشان‌های کوچک نیز تحت تأثیر نیروی گرانشی کهکشان میزبان خود قرار دارند.

نتایج بررسی SAGA نشان می‌دهد که به طور متوسط، هر کهکشان شبیه به راه شیری، چندین کهکشان ماهواره‌ای کوچک دارد. اما زمانی که دانشمندان به طور خاص به کهکشان راه شیری نگاه کردند، متوجه شدند که تعداد ماهواره‌های آن کمتر از میانگین است. دانشمندان معتقدند که یکی از دلایل این تفاوت، سن و اندازه نسبی راه شیری و بزرگ‌ترین ماهواره‌های آن، ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک، است. ممکن است این دو ابر بزرگ در گذشته‌ای نه چندان دور به راه شیری پیوسته باشند و همین امر باعث شده است که تعداد ماهواره‌های کوچک‌تر در اطراف آن کاهش یابد.

این کشف نشان می‌دهد که کهکشان راه شیری ممکن است تاریخچه تشکیل منحصر به فردی داشته باشد. همچنین، این مطالعه به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های خود را برای شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها بهبود بخشند. با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده در پروژه SAGA، دانشمندان می‌توانند به پرسش‌های بیشتری درباره کهکشان‌ها پاسخ دهند و درک ما را از کیهان گسترش دهند. در کل، این تحقیق نشان می‌دهد که کهکشان راه شیری، با وجود تمام شباهت‌هایی که به دیگر کهکشان‌ها دارد، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را نیز حفظ کرده است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.