کوچکترین چرخ دنده کاربردی دنیا توسط محققان آلمانی ساخته شد

محققان آلمانی مدعی شدند کوچکترین چرخدنده کاربردی دنیا را در ابعاد بسیار کوچک ساخته اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به دلیل اهمیت نانو ربات ها و ماشین های مولکولی در آینده و کاربرد آنها در زمینه هایی مانند ساخت اجزای الکترونیکی احتمالاً  چرخ دنده های کوچک ساخت محققان آلمانی نیز می‌تواند […]

محققان آلمانی مدعی شدند کوچکترین چرخدنده کاربردی دنیا را در ابعاد بسیار کوچک ساخته اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به دلیل اهمیت نانو ربات ها و ماشین های مولکولی در آینده و کاربرد آنها در زمینه هایی مانند ساخت اجزای الکترونیکی احتمالاً  چرخ دنده های کوچک ساخت محققان آلمانی نیز می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در این حوزه ها کاربرد داشته باشد. این چرخ دنده ساخته شده شامل دو بخش اینترلاکینگ است که در آن مولکول تریپتیسین با معماری شبیه پروانه بر روی قسمت مسطح مولکول تیوایندیگو به طور عمودی قرار می گیرد و عملکردی مشابه یک صفحه خواهد داشت.

طبق مقاله منتشر شده از این پروژه حرکت این دو مولکول همانند یک چرخ دنده خواهد بود و ضریب انتقال آن نیز 2:3 است. بدین ترتیب با چرخش صفحه طی ۱۸۰ درجه این پروانه تنها ۱۲۰ درجه خواهد چرخید.

چرخ دنده ساخته شده توسط این محققان از هفتاد و یک اتم تشکیل شده و طول آن برابر ۱.۶ نانومتر خواهد بود. بطوری که می‌توان از آن به عنوان کوچکترین چرخ‌دنده‌های عملیاتی دنیا نام برد. همچنین به دلیل استفاده از نور برای خاموش و روشن کردن آن نام چرخ دنده نوری یا Photogear را برای آن انتخاب کرده اند. این اولین باری است که چرخ دنده های مولکولی ساخته شده می‌توانند بدین شکل کنترل شوند. در حالی که چرخ دنده های قبلی تنها حرکت انفعالی و ثابت داشتند. به گفته این محققان امکان ساخت دستگاه های مولکولی انعطاف پذیرتر با کمک این چرخ دنده ها وجود دارد. بدین ترتیب سیستم های چرخ دنده ای در ابعاد نانو نیز ساخته خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال