پلی استیشن 5 و ایکس باکس 2:‌ کنسول‌های نسل بعد به چه شکل خواهند بود؟

سونی، مایکروسافت و نینتندو سه غول بزرگ عرصه‌ی کنسول‌های بازی هستند و رقابت سنگینی در سال‌های اخیر با یکدیگر داشته‌اند. پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان حدود دو سال پیش فروش خود را آغاز کردند و باتوجه به سابقه‌‌ی معرفی کنسول‌ها هر شش سال یکبار به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شاهد معرفی نسل […]

سونی، مایکروسافت و نینتندو سه غول بزرگ عرصه‌ی کنسول‌های بازی هستند و رقابت سنگینی در سال‌های اخیر با یکدیگر داشته‌اند. پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان حدود دو سال پیش فروش خود را آغاز کردند و باتوجه به سابقه‌‌ی معرفی کنسول‌ها هر شش سال یکبار به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شاهد معرفی نسل بعد کنسول‌های بازی باشیم. درهر صورت با توجه به پیشرفت سریع دنیای تکنولوژی و همچنین نیاز کاربران و عوامل دیگر که به آن می‌پردازیم، می‌توان انتظار داشت که این بار شاهد معرفی زودتر کنسول‌های نسل بعد باشیم.

نگاهی به گذشته

پلی اسیتشن 5 و ایکس باکس 2:‌ کنسول‌های نسل به چه شکل خواهند بود؟

برای اینکه بتوانیم برنامه‌ی آینده ی سونی و مایکروسافت را پیش‌بینی کنیم در ابتدا باید نگاهی به گذشته بیندازیم. مایکروسافت برای اولین بار از ایکس باکس کلاسیک در سال 2001 رونمایی کرد و قصد داشت با این کنسول به سراغ پلی استیشن 2، یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ، برود. به لطف بازی بسیار محبوب Halo، ایکس باکس کلاسیک توانست فروش خوبی رابه دست آورد تا اینکه در سال 2005 مایکروسافت از کنسول بعدی خود ایکس باکس 360 رونمایی کرد. ایکس باکس 360 نیز توانست به آمار بسیار خوبی دست یابد و تاحدودی رقیب اصلی خود پلی استیشن 3 را کنار زد.

سونی کار خود را بسیار زودتر از مایکروسافت شروع کرد. پلی استیشن 1 در سال 1994 عرضه شد و حالا 20 سال از عرضه‌ی این کنسول تاریخی می‌گذرد. سپس پلی استیشن 2 در سال 2000، پلی استیشن 3 در سال 2006 و پلی استیشن 4 در سال 2013 به بازار عرضه شدند تا اینکه آمار فروش کنسول‌های سونی تاکنون به بیش از 100 میلیون دستگاه برسد.

سخت‌افزاری مناسب در کنار بازی‌های انحصاری بسیار زیبا باعث شده تا کاربران همچنان به کنسول‌های بازی علاقه‌مند باشند و این کنسول‌ها را به رایانه‌های شخصی ترجیح دهند. باتوجه به شور و اشتیاق کاربران برای نسل کنونی و بازی‌های انحصاری معرفی شده، این دو شرکت باید به فکر ساخت کنسول‌های نسل بعد نیز باشند.

 شایعات در مورد کنسول‌های نسل بعد

پلی اسیتشن 5 و ایکس باکس 2:‌ کنسول‌های نسل به چه شکل خواهند بود؟

تاکنون شایعات زیادی در مورد کنسول‌های نسل بعد منتشر نشده است و شاید فکر کردن به آن کمی زود باشد. فقط کافی است نگاهی به گوشی‌های هوشمند بیندازید تا پیشرفت سریع تکنولوژی را در آن‌ها مشاهده کنید. به‌هرحال با وجود روی کار آمدن پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک به‌روزتر می‌توان این انتظار را داشت تا زودتر از همیشه شاهد معرفی کنسول‌های نسل بعد باشیم.

فروش باورنکردنی پلی استیشن 4 و فروش نه چندان بد ایکس باکس وان هم می‌تواند باعث شود تا دو شرکت سونی و مایکروسافت زودتر از همیشه به فکر معرفی کنسول نسل بعد خود باشند. از طرفی دیگر شرکت‌های دیگری نیز سعی دارند تا خود را وارد این عرصه کنند. برای مثال اپل با معرفی Apple TV که تاحدودی قابلیت تبدیل شدن به یک کنسول بازی را نیز دارد خود را به این عرصه معرفی کرده است هرچند هنوز کار زیادی را برای رقابت با دو غول دیگر در پیش دارد.

طبیعتا سونی و مایکروسافت نیز هنوز اطلاعاتی در مورد کنسول‌های نسل بعد منتشر نکرده‌اند. حتی اگر این دو شرکت فکر تولید کنسول‌های نسل بعد را در ذهن خود داشته باشند، برای صدمه نزدن به فروش فعلی کنسول‌ها آن را به طور علنی بیان نمی‌کنند.

نقش مهم واقعیت مجازی

پلی اسیتشن 5 و ایکس باکس 2:‌ کنسول‌های نسل به چه شکل خواهند بود؟

واقعیت مجازی در نسل بعدی کنسول‌های بازی یکی از مهم‌ترین نقش‌های خود را ایفا می‌کنند. فعلا دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و هدست پلی استیشن، مهم‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی در عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بوده‌اند. تا معرفی نسل بعد کنسول‌های بازی، شکی نیست که این هدست‌ها نقش بسیاری مهمی را در تجربه‌ی واقعی‌تر بازی‌ها به کاربر ایفا می‌کنند.

مایکروسافت نیز هدست واقعیت مجازی  HoloLens را در پیش روی خود می‌بیند اما تمرکز اصلی این هدست بر روی بخش بازی نبوده و بیشتر ویندوز 10 و دستگاه‌های وابسته به آن را مدنظر قرار داده است. به گفته ی سونی و مایکروسافت هنوز هدست‌های واقعیت مجازی نمی‌توانند آن طوری که باید و شاید به واقعی‌تر شدن بازی‌ها کمک کنند هرچند انتظارات زیادی از  هدست مجازی پلی استیشن که قرار است به زودی منتشر شود، می‌رود.

اگر قرار به معرفی پلی استیشن 5 و ایکس باکس 2 باشد، هدست‌های واقعیت مجازی هم همراه با این دو کنسول منتشر می‌شوند. در واقع دو هدستی که قرار است توسط مایکروسافت و سونی منتشر شوند بیشتر جنبه‌ی آزمایشی داشته تا تجربه‌ی این دو شرکت و استودیوی‌های بازی‌سازی از این هدست‌ها بیشتر شده تا نسل بعد شاهد هدست‌های پیشرفته‌تری باشیم.

در آینده چه انتظاراتی از کنسول‌های نسل بعد خواهیم داشت؟

پلی اسیتشن 5 و ایکس باکس 2:‌ کنسول‌های نسل به چه شکل خواهند بود؟

در حال حاظر نمی‌توانیم در مورد آینده‌ی پلی استیشن و ایکس باکس به طور قطعی صحبت کنیم. فعلا زمان زیادی تا معرفی این دو کنسول باقی مانده و هنوز فکر کردن به کنسول‌های نسل بعدی این دو شرکت کمی زود است.

سوال‌های زیادی در ذهن بازی‌بازان قرار گرفته و تا نتوانیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم هرگز نمی‌توانیم در مورد آینده‌ی کنسول‌های بازی نظری بدهیم. نقش هدست‌ واقعیت‌های مجازی در نسل بعد هنوز مشخص نیست همان‌طور که نقش تازه‌واردان این صنعت از جمله اپل و آمازون هنوز مشخص نشده است. آیا هدست‌های مجازی دیگر شرکت‌ها هم در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند در آینده نقشی داشته باشند یا خیر؟ آیا تا سال 2020 بر روی تلوزیون‌های هوشمند ما، کنسول بازی هم قرار می‌گیرد یا این که تا آن زمان سرویس‌های استریم بازی‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند و دیگر نیازی به وجود کنسول در خانه‌ها نیست؟