رخداد نجومی دیدنی

راهنمای رصد ماه کامل تاس ماهی و اختفای کیوان

این گزارش مشاهدات نجومی ماه کامل آگوست ۲۰۲۴ ملقب به ماه کامل تاس ماهی را ارائه می‌کند و جزئیات رویداد اختفای کیوان توسط ماه را تشریح می‌نماید. زمان‌بندی ماه کامل تاس ماهی به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضا رسانه فناوری تکنا، بر اساس داده‌های نیروی دریایی ایالات متحده، ماه کامل تاس ماهی در ۱۹ […]

این گزارش مشاهدات نجومی ماه کامل آگوست ۲۰۲۴ ملقب به ماه کامل تاس ماهی را ارائه می‌کند و جزئیات رویداد اختفای کیوان توسط ماه را تشریح می‌نماید.

زمان‌بندی ماه کامل تاس ماهی

به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضا رسانه فناوری تکنا، بر اساس داده‌های نیروی دریایی ایالات متحده، ماه کامل تاس ماهی در ۱۹ آگوست ۲۰۲۴، رأس ساعت ۲:۲۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی آمریکا (۱۸:۲۶ به وقت گرینویچ) رخ خواهد داد.

اختفای کیوان

جالب توجه است که ماه کامل تاس ماهی، روز بعد شاهد رویداد نادری به نام «اختفا» خواهد بود. در این رویداد، ماه از مقابل سیاره کیوان عبور خواهد کرد. با توجه به اینکه ماه نسبت به ستارگان و سیارات دیگر به زمین بسیار نزدیک‌تر است، موقعیت ناظران زمینی بر روی کره‌ی زمین می‌تواند بر زاویه دید ماه در مقابل ستارگان پس‌زمینه تا دو درجه (تقریباً معادل چهار قطر ماه) تأثیر بگذارد. ناظرانی که در مناطقی قرار دارند که امکان مشاهده‌ی کل فرایند اختفا وجود ندارد، همچنان شاهد گذر نزدیک ماه از کنار سیاره‌ی کیوان خواهند بود. بسته به عرض جغرافیایی ناظر، کیوان ممکن است از قسمت بالایی یا پایینی قرص ماه عبور کند.

جزئیات رویداد اختفا در مناطق مختلف

مشاهده‌ی کامل اختفای کیوان توسط ماه از نیمه‌ی شمالی آمریکای جنوبی، اروپای غربی و شمال غربی آفریقا امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین، ابتدای این رویداد در اروپای شرقی و خروج کیوان از پشت ماه در آمریکای جنوبی غربی قابل رؤیت است.

نکات تکمیلی

  • ماه کامل تاس ماهی اندکی بزرگ‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد، که با عنوان «ابرماه» شناخته می‌شود. با این حال، ابرماه یک اصطلاح نجومی رسمی به شمار نمی‌رود. برای اینکه ماه به عنوان ابرماه شناخته شود، می‌بایست در نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود به زمین قرار داشته باشد. در این مورد خاص، ماه در روز دقیق ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود به زمین نیست، بلکه این رویداد با دو روز اختلاف رخ می‌دهد. علت این امر، شکل غیر کاملاً دایروی مدار ماه است.
  • سایر رویدادهای نجومی قابل مشاهده در ماه آگوست:
    • در عرض‌های جغرافیایی نیمه‌شمالی، زهره اندکی پس از غروب خورشید در غرب قابل مشاهده خواهد بود.
    • مشتری و مریخ اندکی پس از نیمه شب طلوع می‌کنند و در کنار یکدیگر در آسمان قرار خواهند گرفت.