یافته های جدید دانشمندان امیدبخش برای مردان فضانورد

سفر به فضا در کنار شگفتی ها و لذتهایی که برای فضانوردان به همراه دارد با برجای گذاشتن تاثیرات مخرب بر سلامتی آنها گاهی آزار دهنده نیز می باشد. جهش های سلولی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ، از بین رفتن عضله و توده استخوانی از جمله مواردی است که در اثر شرایط […]

سفر به فضا در کنار شگفتی ها و لذتهایی که برای فضانوردان به همراه دارد با برجای گذاشتن تاثیرات مخرب بر سلامتی آنها گاهی آزار دهنده نیز می باشد. جهش های سلولی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ، از بین رفتن عضله و توده استخوانی از جمله مواردی است که در اثر شرایط محیطی گریبان گیر این افراد می شود.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز ، طی سالهای اخیر مطالعاتی با موضوع تاثیر سفرهای فضایی روی سیستم تولید مثل توتیای دریایی و پرندگان صورت گرفته است. اما آنچه دانشمندان به دنبال یافتن آن می باشند وضعیت سلامتی پستانداران از جمله انسانها در فضا می باشد. در حال حاضر موشهای آزمایشگاهی به دلیل شباهت ژنتیکی زیاد به انسان در تحقیقات علمی نقش بسزایی را ایفا می کنند . اینبار نیز دانشگاه “اوساکا” ژاپن با فرستادن 12 موش نر به مدت 35 روز به ایستگاه فضایی بین المللی نتایج جالب توجهی را بدست آورد که در مجله Scientific Reports  منتشر شد. بعضی از این موشها در محیط بی وزنی ریز گرانشی و تعدادی نیز در قفسهایی با گرانش مصنوعی گذاشته شده بودند. جالب است بدانیم آنها پس از بازگشت و انجام لقاح با موشهای ماده ای که تجربه سفر فضایی نداشته اند فرزندان سالم تولید کردند. این موضوع نشاندهنده عدم تاثیرات منفی فضا بر قدرت باروری موشها می باشد. نتیجه ای که از این پژوهش می توان گرفت اینست که مردان فضانورد نیز در صورت اقامت کوتاه مدت در فضا دچار نقص عملکرد فیزیولوژیکی اندامهای تولیدمثلی ، عملکرد اسپرم و زنده ماندن فرزندان نمی شوند. این اولین بار است که مطالعه ای درباره تاثیر فضا بر موجودات زنده در سطح مولکولی صورت گرفته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال