بررسی انواع گیربکس شافت مستقیم موجود در بازار ایران

بررسی کامل انواع گیربکس شافت مستقیم، ویژگی های و برندهای معتبر و نقاط مثبت و منفی هر یک از گیربکس های شافت مستقیم

انواع گیربکس شافت مستقیم، یکی از دسته بندی های اصلی گیربکس صنعتی است که بر اساس زاویه قرارگیری محور ورودی و خروجی به وجود آمده است. این گیربکس ها به لحطا نوع چرخ دنده دارای طراحی های متفاتی هستند و به همین دلیل، ویژگی های فنی متنوعی نیز دارند. در ادامه به بررسی کامل انواع گیربکس شافت مستقیم، ویژگی های هر یک و برندهای معتبر آن می پردازیم. در ده سال اخیر مصرف کنندگان گیربکس های صنعتی در انتخاب گیربکس های شافت مستقیم دچار یک ابهام شده اند.

همانطور که  اشاره کردیم، علت نام گذاری این دسته از گیربکس ها به دلیل نوع قرار گیری محور های آن ها است. در گیربکس های شافت مستقیم، شافت ورودی و خروجی در یک راستا قرار دارند. به عبارت دیگر محور ورودی و خروجی در آن ها موازی یا 90 درجه نیست. گیربکس های خورشیدی و هلیکال از انواع گیربکس شافت مستقیم محسوب می شوند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

گیربکس خورشیدی

یکی از معروف ترین و کاربردی ترین گیربکس های صنعتی، گیربکس های خورشیدی هستند. با وجود اینکه گیربکس های خورشیدی در سایز های خیلی بزرگ و با گشتاور های بالا قابلیت تولید داردند، اما به صورت روتین به حالت شافت مستقیم تولید می شوند.

در گیربکس خورشیدی، شفت از مرکز چرخ دنده عبور می کند و قابلیت سوار شدن چندین چرخ دنده خورشیدی را دارد. استفاده از چرخ دنده های قوی خورشیدی به همراه شافت با قدرت تحمل بار شعاعی بالا، باعث شده تا این گیربکس ها به راحتی در صنایع سنگین قابل استفاده باشند.

گیربکس های خورشیدی دارای تنوع بسیار بالایی در انواع ورودی، خروجی و اتصالات هستند. همچنین به لحاظ تولید گشتاور می توانند گشتاورهایی در بازه 800 تا 400000 نیوتن متر را به خوبی پشتیبانی کنند. علاوه بر این، توانایی تولید به صورت چند طبقه (استیج) و با توان های ورودی بالایی نظیر 400 کیلووات را نیز دارند. گفتنی است گیربکس های خورشیدی، دارای راندمان بالای 93 درصدی هستند.

شرکت های مختلفی در داخل و خارج دست به تولید انواع گیربکس خورشیدی زده اند. در میان برند های خارجی ، گیربکس SEW، گیربکس رجیانا و گیربکس ایلماز ترکیه از برندهای مشهور و باکیفیت محسوب می شوند.

با وجود برندهای خارجی متنوع در داخل کشور نیز متخصصان توانسته اند، گیربکس های خورشیدی بسیار با کیفیتی تولید کنند. گیربکس خورشیدی شهباز گیربکس پیشرو از با کیفیت ترین گیربکس های صنعتی کشور محسوب می شود. این کارخانه توانسته با طراحی صحیح، انواع گیربکس خورشیدی چند طبقه را با کیفیت بالا به بازار داخلی و خارجی عرضه کند. علاوه بر این، گیربکس های خورشیدی شاکرین نیز یکی دیگر از گیربکس های با کیفیت تولید داخل محسوب می شوند.

گیربکس هلیکال

گیربکس هایی که با چرخ دنده هلیکال ساخته می شوند، انواع مختلفی دارند. مانند: گیربکس آویز، چند محور روسی و گیربکس هلیکال شافت مستقیم. همانطور که مشخص است در میان این مدل ها، تنها گیربکسی که در آن چرخ دنده هلیکال استفاده شده و ورودی و خروجی آن در یک راستا هستند، گیربکس هلیکال شافت مستقیم است. در حالی که گیربکس های آویز و روسی به صورت محور موازی طراحی می شوند.

لازم به ذکر است در اصطلاح عمومی، منظور از گیربکس شافت مستقیم، گیربکس هلیکالِ شافت مستقیم است، نه انواع دیگری مثل خورشیدی.

گیربکس های هلیکال شافت مستقیم نیز مانند نوع خورشیدی توانایی بالایی در تحمل بار شعاعی دارد. همچنین این گیربکس ها توانایی تولید گشتاور تا 20000 نیوتن متر را با راندمانی بالای 90 درصد دارد.

با توجه به اینکه گیربکس های هلیکال یکی از قدیمی ترین نوع گیربکس هستند، شرکت های مختلفی به تولید این کالای صنعتی پر مصرف مشغول هستند. اما در میان همه آن ها مانند نوع خورشیدی، برند ایلماز و SEW با کیفیت و پر مصرف اند.

همچنین گیربکس های هلیکال چینی نیز جایگاه خوبی در بازار دارند. گیربکس های برند TS چین توانسته انواع گیربکس هلیکال را در 4 تیپ کلی تولید کند. این گیربکس ها تا گشتاور 400 نیوتن متر را پشتیبانی می کنند.

در میان برندهای ایرانی نیز گیربکس های پارس گرجی، شاکرین و پولادین پارت از جمله تولید کنندگان خوشنام گیربکس هلیکال شافت مستقیم در کشور هستند. لازم به ذکر است، گیربکس های هلیکال ایرانی با وجود تنوع مناسب و کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند.

مزایا و معایب گیربکس های شافت مستقیم

چنانچه قصد خرید گیربکس شافت مستقیم را دارید، علاوه بر مدل های آن، لازم است تا نقاط مثبت و منفی آن را نیز بدانید. مزیت های گیربکس های شافت مستقیم عبارت است از:

  • قابلیت نصب عمودی و افقی

  • امکان استفاده به صورت پایه دار و فلنج دار

  • تولید گشتاورهای بالا

  • استفاده در امور صنعتی سنگین

  • به دلیل وجود چرخ دنده هلیکال و خورشیدی، صدای بسیار کمی دارند.

معایب:

  • به دلیل همراستا بودن ورودی و خروجی، عمدتا دارای ابعاد بزرگ هستند.

  • حمل و نقل آن ها مخصوصا در سایزهای بزرگ، مشکل است.

  • معمولا نسبت به مدل های ساده مثل گیربکس حلزونی، قیمت بالاتری دارند.

  • فضای زیادی برای نصب نیاز دارند.

خرید گیربکس شافت مستقیم از فروشگاه های معتبر

با توجه به اینکه گیربکس های شافت مستقیم معمولا در صنایع سنگین استفاده می شوند و دارای قیمت بالایی هستند، هنگام خرید آن ها دقت بالایی لازم است. به همین دلیل بهتر است از مراجع تخصصی و کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید.

فروشگاه های اینترنتی ، با داشتن ده ها مدل مختلف انواع گیربکس شافت مستقیم و ارائه مشخصات فنی کامل هر گیربکس، می تواند به خوبی شما را در خرید و اطلاع از قیمت گیربکس های شافت مستقیم راهنمایی کند. لازم به ذکر است، شما می توانید از خدمات مشاوره تخصصی این وب سایت ها نیز بهره ببرید و پس از دریافت مشاوره، خرید خود را نهایی کنید.

همانطور که بررسی کردیم، گیربکس های شافت مستقیمی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، از نوع خورشیدی و هلیکال هستند. خوشبختانه هر دوی این گیربکس ها از انواع مقاوم و توانمند بوده و برای امور صنعتی سنگین مناسب هستند. به دلیل تنوع بالا در میان این گیربکس ها و حساسیت انتخاب، توصیه می کنیم خرید خود را از فروشگاه های حضوری یا اینترنتی معتبر مانند شهباز موتور یا کالا صنعتی، همراه با مشاوره تخصصی انجام دهید.