عمر مفید پاوربانک چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و لوازم جانبی که می‌توانید در کنار گوشی هوشمند خود از آن استفاده کنید پاوربانک است. این ابزار در واقع دستگاهی است که از باتری‌های قدرتمند و ظرفیت بالا بهره می‌برد. این محصول همانند ابزارهای دیگر یک ‌عمر مفید دارد. در صورتی‌که به‌درستی از پاوربانک استفاده کنید عمر آن طولانی خواهد […]

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و لوازم جانبی که می‌توانید در کنار گوشی هوشمند خود از آن استفاده کنید پاوربانک است. این ابزار در واقع دستگاهی است که از باتری‌های قدرتمند و ظرفیت بالا بهره می‌برد. این محصول همانند ابزارهای دیگر یک ‌عمر مفید دارد.

در صورتی‌که به‌درستی از پاوربانک استفاده کنید عمر آن طولانی خواهد بود. در غیر این صورت امکان خراب ‌شدن این ابزار بالا خواهد رفت. همراه ما باشید تا در این مقاله، عمر مفید پاوربانک و راه‌کارهایی برای افزایش آن را با هم بررسی کنیم.

معرفی پاوربانک و کاربردهای آن

قبل‌از هر چیزی بهتر است کمی بیشتر با پاوربانک‌ها آشنا شویم. باید گفت که یک این ابزار منبعی اضطراری برای شارژ موبایل و لپ تاپ است. مدل‌های مختلف این ابزارها از باتری‌های ظرفیت بالا استفاده می‌کنند تا بتوانید چندین بار گوشی خود را با آن‌ها شارژ کنید.

ظرفیت استانداردی که برای پاوربانک گوشی وجود دارد چیزی حدود 10000 میلی آمپر ساعت است. این یعنی دستگاهی با چنین ظرفیتی می‌تواند باتری 5000 میلی آمپر ساعتی را 2 بار به‌طور کامل شارژ کند. مدل‌های گوناگون این دستگاه از توان‌های مختلفی برای شارژ استفاده می‌کنند. با افزایش توان، سرعت شارژ بیشتر می‌شود.

پاوربانک چند سال عمر می‌کند؟

سوالی که بسیاری از افراد در رابطه ‌با پاوربانک‌ها می‌پرسند این است که این دستگاه کاربردی چند سال عمر می‌کند. در پاسخ به این سوال باید گفت که به‌طور استاندارد یک پاوربانک حدود 4 تا 5 سال عمر می‌کند. در واقع این دستگاه می‌تواند 4 تا 6 ماه بدون ازدست‌دادن میزان زیادی انرژی دستگاه شما را شارژ کند.

البته باید در نظر داشته باشید که این موضوع به مدل دستگاه و نحوه استفاده از آن نیز بر می‌گردد. در صورتی‌که به‌درستی از آن استفاده کنید این عمر می‌تواند حدود 1 الی 2 سال افزایش پیدا کند. مدل‌های باکیفیت از این موضوع کمتر تأثیر می‌بینند؛ زیرا کیفیت آن‌ها بیشتر است.

روش‌های افزایش طول عمر پاوربانک

پس‌از بررسی شرایط خرید و قیمت پاوربانک از فروشگاه‌های معتبر، باید نکاتی را برای استفاده از این دستگاه در نظر داشته باشید. درصورتی‌که به این نکات توجه کنید، عمر این دستگاه بیشتر خواهد شد. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم استفاده در گرما یا سرمای شدید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای استفاده از این دستگاه در نظر داشته باشید این است که حتما در دمای مناسب از آن استفاده کنید. استفاده از پاوربانک در گرما یا سرمای شدید اشتباه محض بوده و می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت آن داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید، پاوربانک همانند دیگر دستگاه‌های الکترونیکی در گرمای شدید دچار حرارت شده و عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد. استفاده از این دستگاه در گرمای شدید می‌تواند به سلول‌های آن آسیب بزند. این موضوع در سرمای شدید نیز رخ خواهد داد.

عدم خالی‌شدن باتری به‌طور کامل

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند بیشترین تأثیر را در عمر پاوربانک شما داشته باشد، خالی‌کردن پاوربانک است. در صورتی‌که از این دستگاه استفاده کرده و شارژ آن را تا 0 درصد برسانید، آسیبی شدید به آن وارد می‌کنید. این موضوع به‌دلیل لیتیومی بودن باتری است.

این باتری‌ها به‌شکل سلولی بوده و درصورتی‌که انرژی آن‌ها به‌طور کامل تخلیه شود عمر باتری به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با رسیدن شارژ پاوربانک به 50 درصد آن را شارژ کنید تا کم‌ترین آسیب به سلول‌ها وارد شود.

عدم استفاده از پاوربانک درون کیف

در صورتی‌که از پاوربانک خود درون کیف استفاده کنید، آسیب‌های زیادی را به این دستگاه وارد کرده‌اید. بسیاری از افراد پس‌از متصل‌ کردن گوشی خود به پاوربانک آن را در کنار گوشی قرار داده و درون کیف خود می‌گذارند.

باید گفت که این کار اشتباه است. زمانی که این دستگاه به گوشی متصل می‌شود، هم گوشی و هم باتری‌های آن گرما تولید می‌کنند. درصورتی‌که دستگاه درون کیف باشد گرمای آن خارج نشده و باعث آسیب رسیدن به سلول‌های باتری می‌شود.

سازگار بودن پاوربانک با دستگاه‌ها

اگر می‌خواهید به‌طور کامل از پاوربانک محافظت کرده و عمر آن را افزایش دهید، باید توجه کنید که این ابزار با دستگاه شما سازگار باشد. مدل‌های مختلفی از این دستگاه وجود داد که ولتاژها و توان‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

این دستگاه به‌طور استاندارد از ولتاژ 3.7 ولت و جریان 1A یا 2A استفاده می‌کند. جریان 1A برای گوشی هوشمند و جریان 2A برای شارژ سریع استفاده می‌شود. درصورت پشتیبانی نکردن از شارژ سریع در گوشی، استفاده از جریان 2A موجب آسیب به باتری گوشی و پاوربانک می‌شود.

دوری پاوربانک از آب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پاوربانک دستگاهی ضد‌آب بوده و می‌توانند به‌راحتی در هر شرایطی از این دستگاه استفاده کنند. اما باید گفت که این‌گونه نیست. بسیاری از مدل‌های این دستگاه در برابر آب مقاومت نداشته و پس ‌از ریختن آب روی آن دچار اختلال می‌شوند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در صورت خرید یک پاوربانک به ضدآب بودن آن توجه داشته باشید. اگر دستگاه ضد آب باشد می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید؛ در غیر این صورت حتما محافظت‌های کامل را انجام دهید تا برد دستگاه دچار رسوب و اتصالی نشود.

شارژکردن موبایل به مقدار 80 تا 90 درصد

نکته آخری که می‌خواهیم برای افزایش عمر این دستگاه به شما توضیح دهیم شارژ کردن موبایل به میزان 80 تا 90درصدی است. در صورتی‌که از پاوربانک برای شارژکردن گوشی استفاده می‌کنید، سعی کنید که در حدود 85درصد ظرفیت باتری، آن را از شارژ بکشید.

باتری گوشی‌های هوشمند در درصدهای بالایی خود توان بیشتری برای پر کردن نیاز دارند. به همین دلیل اگر گوشی خود را بین 80 تا 90درصد از شارژ بکشید، علاوه‌بر آسیب نرسیدن به باتری گوشی، پاوربانک نیز آسیب نخواهد دید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌هایی که هر کسی می‌تواند برای گوشی هوشمند خود از آن استفاده کند، پاوربانک است. این دستگاه دارای باتری‌های گوناگونی است که ظرفیت بالایی را برای شارژ ارائه می‌دهند. می‌توانید با بهره‌گیری از پاوربانک باکیفیت در هرجایی دستگاه خود را شارژ کنید.

باید در نظر داشته باشید که این دستگاه‌ها حدود 5 سال عمر می‌کنند. البته در صورتی‌که به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید این عمر طولانی‌تر خواهد شد. در این مقاله آموزشی نکاتی مهم را باهم بررسی کردیم که باعث افزایش طول عمر و سالم ماندن این دستگاه می‌شوند.