آگهی کسب و کارها

ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال

چگونه می‌توانیم گوشی خود را که گم شده یا دزدیده شده است، ردیابی کنیم؟ این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که برای اکثر کاربران مطرح می‌شود و در پاسخ باید بگوئیم روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد. از جمله ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از قابلیت ردیابی است که به صورت خودکار در تلفن‌های هوشمند اندروید […]

چگونه می‌توانیم گوشی خود را که گم شده یا دزدیده شده است، ردیابی کنیم؟ این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که برای اکثر کاربران مطرح می‌شود و در پاسخ باید بگوئیم روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد. از جمله ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از قابلیت ردیابی است که به صورت خودکار در تلفن‌های هوشمند اندروید و iOS فعال است. اما اگر این گزینه برای شما کار نکرد، روش بهتری را برای شما سراغ داریم. در صورتی که سعی دارید گوشی مفقود شده یا مسروقه خود را جستجو کنید، می‌توانید از روش ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال یا کد IMEI استفاده نمائید!

ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال

شماره سریال یا کد IMEI چیست؟

هر یک از دستگاه‌های موبایل موجود در بازار دارای یک شماره سریال مخصوص است که توسط شرکت تولیدکننده آن قرار داده می‌شود. این شماره سریال همچون یک کد شناسایی برای دستگاه شما شناخته شده و از آن برای سازماندهی و پیگیری گوشی همراه‌تان در مواقع ضروری همچون سرقت یا مفقود شدن استفاده می‌شود. علاوه بر شماره سریال، در دستگاه‌های موبایل، کد IMEI نیز در نظر گرفته شده است که در سطح بین‌المللی کاربرد دارد تا در صورت از دست رفتن یا دزدیده شدن دستگاه به کمک اپراتورهای شبکه قابل ردیابی باشد. در ادامه، به سراغ اصل مطلب یعنی طریقه ردیابی گوشی همراه از طریق شماره سریال می‌رویم. با ما همراه باشید!

گام اول: پیدا کردن شماره سریال یا کد IMEI

روش‌های مختلفی برای دسترسی به شماره سریال یا IMEI در دستگاه‌های موبایل وجود دارد. یکی از راه‌های معمول، پیدا کردن این شماره‌ها از طریق تنظیمات دستگاه است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که این اطلاعات را پیش از هرگونه اتفاق ناخوشایند در برگه‌ای ثبت و نگهداری کنید. به منظور دسترسی به شماره سریال و IMEI به منوی تنظیمات دستگاه خود و سپس به بخش “About Phone” بروید. در این بخش، اطلاعاتی مانند شماره سریال، مدل دستگاه و شماره IMEI نمایش داده می‌شود.

همچنین ممکن است شماره سریال و IMEI در بخش‌های دیگری از دستگاه مثلا زیر باتری یا پشت دستگاه قابل دسترسی باشند. در برخی از موارد، شماره سریال روی جعبه دستگاه نیز چاپ شده است. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری *#06#، کد IMEI را پیدا کنید. این روش برای تمامی دستگاه‌ها و در تمامی نقاط جهان قابل استفاده است و به شما امکان می‌دهد تا به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشید.

پیدا کردن شماره سریال یا کد IMEI

گام دوم: ردیابی گوشی خاموش با سیم کارت همراه اول

اگر داخل گوشی به سرقت رفته شما سیمکارت همراه اول قرار دارد، بهتر است مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید. در غیر اینصورت وارد گام سوم شوید!

  • در مرحله اول می‌بایست سیمکارت همراه اول خود را که داخل گوشی مفقودی است بسوزانید.

  • حال شماره سریال یا کد IMEI را که از قبل پیدا کردید را با شماره گیری *111*2141# ارسال نمائید تا گزینه ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال برای شما فعال شود. سپس برای حداکثر 10 روز منتظر بمانید تا نتیجه جستجوی گوشی سرقتی از طریق سرویس پیام رسانی به شما اعلام گردد.

  • اگر از این طریق نیز موفق نشدید، سعی کنید ردیابی گوشی خود را با ارسال کد 2141 به سرشماره 111 فعال نمائید.

در صورتی که مایل باشید تا این فرآیند را به طور کامل قطع کنید، می‌بایست کد *10*2142# را شماره گیری نمائید.

گام سوم: ردیابی گوشی خاموش با سیم کارت ایرانسل

اگر اپراتور شما رایتل است، این مرحله را نادیده بگیرید و سراغ گام چهارم بروید. اما اگر سیمکارت شما ایرانسل است برای ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال، گام‌های زیر را طی کنید:

  • ابتدا می‌بایست برای سوزاندن سیمکارت ایرانسل خود اقدام نمائید. با مراجعه به دفاتر پیشخوان بخش ایرانسل نیز می‌توانید این کار را سریع‌تر انجام دهید. در غیر اینصورت، جهت پیگیری با شماره‌های پشتیبانی ایرانسل 09377000000 و یا 09377033000 تماس حاصل فرمائید.

  • سپس با خط ایرانسلی دیگر کد *6101# را شماره گیری و شماره سریال خود را ارسال نمائید. سعی کنید مراحل را به درستی انجام دهید تا پیگیری شما نیز به درستی صورت گیرد. در اینصورت، نتیجه جستجوی گوشی مسروقه یا مفقوده حداکثر تا 2 روز اعلام خواهد شد.

ردیابی گوشی خاموش با سیم کارت ایرانسل

گام چهارم: ردیابی گوشی خاموش با سیم کارت رایتل

برای کاربرانی که سیمکارت رایتل در گوشی خود دارند، بهتر است مراحل زیر جهت ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال به ترتیب انجام شود:

  • همانند اپراتورهای دیگر می‌بایست در ابتدا و سریعا نسبت به سوزاندن و یا مسدود کردن سیمکارت خود اقدام نمائید تا جلوی سوء استفاده‌های احتمالی گرفته شود.

  • کد IMEI را که در گام اول پیدا کردید با پیامک به شماره 6101 ارسال نمائید تا امکان ردیابی گوشی خاموش برای دستگاه مفقودی شما فعال گردد.

  • در این بین سعی کنید مراحل را به درستی انجام داده باشید و گزینه‌های درست را انتخاب کرده باشید. پس از کسر مبلغی از حساب بانکی به تایید شما، در نهایت سیستم ردیابی گوشی فعال شده و در نتیجه در مدت زمان حداکثر 2 روز به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

نکاتی مهم که قبل از سرقت گوشی‌تان باید بدانید!

حال که با نحوه ردیابی گوشی همراه آشنا شدید، در مرحله آخر توصیه می‌کنیم به جهت جلوگیری از بروز اتفاقات ناخوشایند بعدی حتما نکات امنیتی زیر را رعایت نمائید:

  • داشتن نسخه پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات؛

  • حفاظت از داده‌ها و حذف اطلاعات غیرضروری در گوشی؛

  • رمزگذاری مناسب برای جلوگیری از هک داده‌های ثبت شده در گوشی؛

  • افزایش آگاهی در مورد نحوه جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از گوشی‌های مسروقه.

جمع بندی

در این مطلب، به بررسی روش‌های ردیابی گوشی خاموش از طریق شماره سریال پرداختیم که از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند در پیدا کردن گوشی‌های گمشده یا مسروقه کمک کند. این روش‌ها از جمله استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص، خدمات ردیابی ابری یا حتی استفاده از پایگاه داده‌های ملی یا بین‌المللی موجود در سطح دولتی تا شرکتی می‌توانند به کار گرفته شوند. با توجه به پیچیدگی مسائل حریم خصوصی و امنیت، لازم است تا روش‌های ردیابی متناسب با قوانین و مقررات مربوطه اجرا شوند تا اطلاعات شخصی کاربران در امان باقی بماند.

منبع: فروشگاه اینترنتی فرنا

salb-techna