شغل صرافی چیست + خدمات صرافی

در این جا به بررسی شغل صرافی و خدمات آن می پردازیم. پس اگر تصمیم به فعالیت در حوزه صرافی گرفته‌اید، در این مقاله همراه ما باشید.

تقریباً هیچ کسی وجود ندارد که با شغل صرافی آشنا نباشد! اگر هم با این شغل آشنا نباشید، بارها صرافی‌های مختلفی را در شهرهای مختلف دیده‌اید. شغل صرافی را می‌توان یکی از شغل‌های جذاب و پرسود دانست. البته این شغل چالش‌های بسیار زیادی هم دارد! حال اگر از آن دسته افرادی هستید که به فکر راه‌اندازی صرافی یا فعالیت در این حوزه هستید، بهتر است پیش از هر کاری با آن آشنا شوید.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل شغل صرافی، خدمات صرافی، مزایا و معایب آن بپردازیم. پس اگر تصمیم به فعالیت در حوزه صرافی گرفته‌اید، در این مقاله همراه ما باشید.

شغل صرافی چیست؟

احتمالاً تا به‌ حال بارها نام صرافی به گوشتان خورده است و شاید چندین بار از خدمات صرافی استفاده کرده باشید! شغل صرافی در واقع شغلی است که در آن به خرید و فروش ارز می‌پردازید. همه افرادی که نیاز به دلار، یورو، لیر و… دارند، به کمک صرافی‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند و معادل آن ارز دریافت می‌کنند.

البته خدمات صرافی تنها محدود به همین موضوع نیست، بلکه خدمات بسیار زیاد دیگری هم دارد. در سال‌های اخیر با توجه به نوسان بسیار زیاد ارز، حجم معاملات و کارمزدهای مربوط به آن شغل صرافی به یکی از پرسودترین شغل‌ها در کشور ما تبدیل شده است.

تاریخچه صرافی در ایران

شغل صرافی در ایران جدید نیست بلکه تاریخچه طولانی دارد. در گذشته‌های دور، قرار گرفتن ایران در امتداد جاده ابریشم باعث شده بود تا تجارت و مبادلات تجاری اهمیت زیادی داشته باشد.

بنابراین در طول قرن‌ها شغل صرافی وجود داشته و به تسهیل تبادل ارز میان شهروندان کشورهای مختلف کمک کرده است. در حال حاضر هم صرافی‌ها به عنوان یک واسطه حیاتی در تبادل ارزی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی شناخته می‌شود.

انواع خدمات صرافی کدام است؟

اگر قصد فعالیت در حوزه صرافی را دارید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می‌آید که خدمات صرافی کدام هستند؟ صرافی‌ها خدمات متنوعی انجام می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید و فروش ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال چند سالی است که بازار بسیار داغی دارد! همین مسئله باعث شده تا صرافی‌ها از این بازار سود بسیار خوبی داشته باشند. بنابراین یکی از مهم‌ترین خدمات صرافی‌ خرید و فروش ارز دیجیتال است.

دلیل آن هم تحریم‌هایی هستند که امکان پرداخت مستقیم هزینه ارز دیجیتال توسط کاربران وجود ندارد. این کار معمولاً با استفاده از نرم‌افزار حسابداری ارزی و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

  • خرید و فروش سکه

یکی دیگر از خدمات صرافی خرید و فروش سکه است. در صرافی می‌توانید انواع سکه را خریداری کنید. همچنین امکان فروش آن و دریافت پول نقد هم توسط صرافی‌ها وجود دارد.

  • حواله ارزی

یکی دیگر از مهم‌ترین خدمات صرافی حواله ارز است. گاهی اوقات افراد نیاز دارند که پولی برای افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، حواله کنند. در این صورت مبلغ نقدی آن را پرداخت می‌کنند و معادل آن دلار، یورو یا هر واحد پولی دیگر را در به حساب فرد موردنظر در خارج از ایران حواله می‌کنند. همچنین گاهی اوقات افراد می‌خواهند از افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مبلغی دریافت کنند. در این صورت آن فرد مبلغی را به حساب صرافی حواله می‌کند و فردی که در داخل ایران زندگی می‌کند، معادل آن را دریافت می‌کند.

انواع صرافی‌ها کدام هستند؟

اگر کمی در دنیای صرافی‌ها جستجو کنید، متوجه می‌شوید که صرافی‌ها دو نوع متمرکز یا غیرمتمرکز هستند. هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و خدمات متفاوتی به مشتریان ارائه می‌کنند.

  • صرافی متمرکز

مهم‌ترین ویژگی صرافی متمرکز قابل اعتماد بودن آن است. بنابراین معامله‌گران با خیالی آسوده می‌توانند سرمایه خود را در آن نگه‌داری و معامله کنند.

در کنار آن، مزایای زیادی دیگری هم دارد اما چیزی که در میان مزایا و معایب آن کاملاً برجسته است، در مقابل هک شدن آسیب‌پذیر است.

از مهم‌ترین نکاتی که در مورد صرافی متمرکز وجود دارد، می‌توان به امکان مشاهده نمودار و قیمت ارزهای دیجیتال در آن‌ها اشاره کرد. همچنین اگر در صرافی متمرکز معامله انجام دهید، خرید و فروش شما به‌صورت رمزنگاری‌شده انجام می‌شود. صرافی متمرکز نقدینگی بالایی دارد و اگر بخواهید معامله‌ای انجام دهید، به‌سرعت انجام می‌شود.

رابط کاربری ساده صرافی متمرکز باعث شده تا بتوانید معاملات خود را با حداکثر سرعت ممکن انجام دهید. همچنین ثبت‌نام در این صرافی راحت و آسان است و در کمتر از چند دقیق می‌توانید حساب خود را فعال کنید. فعال کردن حساب تنها به یک ایمیل نیاز دارد تا حساب کاربری خود را تایید کنید.

صرافی متمرکز به عنوان واسطه‌گر عمل می‌کند؛ معامله‌گران به راحتی ارزهای خود را معامله می‌کنند.

  • صرافی غیرمتمرکز

یکی دیگر از انواع صرافی‌ها، صرافی غیرمتمرکز است. این نوع صرافی در سال‌های اخیر ارزش بسیار زیادی پیدا کرده است! هدف اصلی ایجاد این صرافی، معاملات همتا به همتا است! یعنی خریدار و فروشنده بدون هیچ‌گونه واسطه معامله خود را با هم انجام دهند.

امنیت این نوع صرافی بسیار بالا و احتمال هک شدن آن بسیار پایین است. یکی از مهم‌ترین مزایای صرافی غیرمتمرکز گسترده بودن آن است که با استفاده از این ویژگی، امکان انجام کارهای زیادی وجود دارد.

صرافی غیرمتمرکز یک عیب بزرگ و اساسی دارد! آن هم این که نقدینگی و حجم معاملات آن نسبت به صرافی متمرکز پایین‌تر است. برای اتصال به این صرافی نیازی به کلید خصوصی کاربر وجود ندارد! امکان معامله انواع ارزها را دارید؛ آن هم با امنیت بالا و بدون مزاحمت هکرها برای شما کاربران.

درآمد صرافی از کجا است؟

اگر قصد فعالیت در شغل صرافی را دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که درآمد شغل صرافی چقدر است؟ به صورت کلی 2 راه برای درآمد از صرافی وجود دارد:

  • درآمد مستقیم

اولین منبع درآمد صرافی‌ها درآمد مستقیم است. در این روش صرافی‌ها از طریق کارمزد تراکنش‌ها، کمیسیون‌ و هزینه‌های دریافت شده در بخش معاملات ارزی درآمد کسب می‌کنند.

صرافی‌هایی که اقدام به توسعه و استفاده از نرم‌افزار صرافی‌ می‌کنند، می‌توانند درآمد مستقیم بسیار زیادی داشته باشند.

  • درآمد غیرمستقیم

یکی دیگر از روش‌های درآمد صرافی‌ها، درآمد غیرمستقیم است. در این روش، صرافی‌ها از طریق خدمات و فعالیت‌های جانبی از خدمات صرافی درآمد کسب می‌کنند.

از مهم‌ترین آن‌ها هم می‌توان به مشاوره مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی مختلف نظیر نرم‌افزار صرافی اشاره کرد.

سود صرافی از کجا است؟

سود صرافی با می‌توان به 3 بخش مختلف تقسیم‌بندی کرد:

  • سود حاصل از خدمات

اولین سود حاصل از خدمات صرافی است! در واقع صرافی‌ها به ازای خدماتی که ارائه می‌دهند کارمزد تراکنس، کمیسیون و هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های تجاری را دریافت می‌کنند.

  • سود تجاری یا کسب‌وکار

سود تجاری یا کسب‌وکار شامل سودی است که از فعالیت‌های عملیاتی، مدیریت هزینه و درآمدزایی از خدمات کمکی حاصل می‌شود.

  • سود نسبت به دارایی‌ها

سود نسبت به دارایی مربوط به بازده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط صرافی است.

مزایا و معایب شغل صرافی چیست؟

شغل صرافی مزایا و معایب خاص خود را دارد! بنابراین اگر قصد شروع فعالیت در این زمینه را دارید، بهتر است پیش از شروع مزایا و معایب آن را به خوبی بشناسید.

در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب شغل صرافی می‌پردازیم:

  • مزایای شغل صرافی

شاید در نگاه اول فکر کنید که مزایای شغل صرافی فقط منافع مالی آن است اما واقعیت این است که مزایای بسیار زیادی دارد. از مهم‌ترین مزایای شغل صرافی پس از منافع مالی، می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد. چرا که صرافی‌ها از طریق تجارت بین‌امللی و سرمایه‌گذاری خارجی، به رشد اقتصادی کمک زیادی می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای شغل صرافی، کشف قیمت و شفافیت بازار است. همچنین امکان قیمت‌گذاری منصفانه و رقابتی هم در تجارت بین‌المللی و مبادلات ارزی به راحتی وجود دارد. همچنین صرافی فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کند و می‌تواند به رشد تخصص در بازارهای مالی کمک بسیار زیادی کند.

  • معایب شغل صرافی

شغل صرافی در کنار مزایا، معایب خاص خود را هم دارد. از مهم‌ترین معایب شغل صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از معایب شغل صرافی در ارائه خدمات صرافی نوسان بسیار زیاد نرخ ارز در کشور ما است. با توجه به نوسانات بسیار زیاد نه تنها سودآوری نامشخص است، بلکه گاهی اوقات ممکن است باعث ضرر و زیان مالی شود.

همچنین صرافی‌ها چالش‌های زیادی با نظارت و تغییر سیاست‌های دولت دارند. این مسائل در نهایت روی عملیات بازار و سودآوری صرافی‌ها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

یکی دیگر از معایب شغل صرافی رقابت بسیار زیادی در آن است. این مسئله در نهایت می‌تواند منجر به کاهش حاشیه سود شود، به خصوص آن دسته از صرافی‌هایی که نرم‌افزار صرافی دارند.

همچنین عدم دقت کافی در بخش صرافی ممکن است باعث فعالیت‌های نادرست و کلاه‌برداری شود که نیازمند هوشیاری و دقت کامل است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل صرافی، درآمدهای مختلف آن، مزایا و معایب آن بپردازیم. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.