کشف اولین سیاره فراخورشیدی در خارج از کهکشان راه شیری

برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در خارج از کهکشان راه شیری شدند. به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس خبری تکنا، سیاره معروف به M51-ULS-1b چیزی حدود 28 میلیون سال نوری دور از ما در کهکشان گرداب که نام دیگر آن کهکشان مارپیچی است قرار دارد. محققان معتقدند که این […]

برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در خارج از کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس خبری تکنا، سیاره معروف به M51-ULS-1b چیزی حدود 28 میلیون سال نوری دور از ما در کهکشان گرداب که نام دیگر آن کهکشان مارپیچی است قرار دارد. محققان معتقدند که این دستاورد تنها مشتی از خروار بوده و باید منتظر کشف سیاره‌های فراخورشیدی بیشتری در خارج از کهکشان راه شیری باشیم.

روزن دی استفانو (Rosanne Di Stefano) متخصص فیزیک نجومی از دانشگاه هاروارد و مسئول کشف این سیاره، طی بیانیه‌ای گفت: ” هدف ما ایجاد عرصه‌ای کاملا جدید برای کشف جهان‌های ناشناخته است”. در این تحقیقات ناسا با بهره‌گیری از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا یا Chandra X-ray Observatory و رصدخانه فضایی پرتو ایکس یا XMM-Newton موفق به رصد سه کهکشان خارج از کهکشان راه‌شیری شد.

تیم تحقیقاتی با کمک “گذر” (transits) موفق به کشف این سیاره در کهکشان گرداب شدند. گذر به هنگامی‌ رخ می‌دهد که جرم کوچک‌تری از مقابل قرص جرم بزرگ‌تری عبور یا به اصطلاح اخترشناسی گذر کند. در گذشته دانشمندان از این روش برای کشف تعداد زیادی سیاره فراخورشیدی در خارج از منظومه شمسی استفاده کردند.

اولین سیاره فراخورشیدی در سال 1992 کشف شد و از آن زمان، اکثر سیاره‌های کشف شده فاصله‌ای کم‌تر از 3000 سال نوری با زمین داشتند. این درحالی است که سیاره M51-ULS-1b 28 میلیون سال نوری با سیاره زمین فاصله دارد. دیگر خبرها را در صفحه اخبار علمی دنبال نمایید.

مترجم : امیر حسینی فر

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال