لنز تماسی جدید می‌تواند زخم قرنیه را سریعتر بهبود بخشد

محققان نوعی لنز تماسی جدید توسعه دادند که می‌تواند تحویل دارو را برای بهبودی سریع‌تر زخم‌های قرنیه انجام دهد. این لنز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در صورت آسیب بیشتر به قرنیه داروی بیشتری را تحویل آن می‌دهد که در واقع ویژگی منحصر به فرد آن محسوب می‌شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی […]

محققان نوعی لنز تماسی جدید توسعه دادند که می‌تواند تحویل دارو را برای بهبودی سریع‌تر زخم‌های قرنیه انجام دهد. این لنز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در صورت آسیب بیشتر به قرنیه داروی بیشتری را تحویل آن می‌دهد که در واقع ویژگی منحصر به فرد آن محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران دانشکده بینایی سنجی و علوم بینایی در دانشگاه واترلو با کمک نوآوری جدید توانستند نوعی لنز تماسی ابداع کنند که هدف از ساخت آن بهبود سریع‌تر زخم‌های چشم است. این لنزهای تماسی از ماده جدیدی ساخته شده‌اند که می‌توانند همانند باند زخم قرنیه عمل کنند. داروها به شکلی تنظیم شده از طریق این لنزهای تماسی آزاد می‌شوند و باعث تسریع روند بهبودی زخم خواهند شد.

دکتر لیندون جونز استاد دانشکده بینایی سنجی در این دانشگاه در این مورد توضیح می‌دهد: استفاده از این لنز در واقع نوعی سیستم دارسانی هدفمند است که می‌تواند باعث پاسخ دهی بهتر شرایط بدن شود. به گفته وی داروی بیشتر برای آسیب بیشتر تحویل داده خواهد شد که به نوعی ویژگی منحصر به فرد محسوب شده و می‌تواند یک تغییر دهنده بازی به شمار رود.

بیماران مبتلا به خراش قرنیه معمولاً برای بهبود زخم از لنز تماسی بانداژی از نوع شفاف و قابل نفوذ اکسیژن به مدت ۷ تا ۱۰ روز استفاده می‌کنند. استفاده از لنزهای کنونی تضمینی برای درمان پایدار از طریق دارو محسوب نمی‌شود. در حالی که لنزهای جدید محدودیت‌های روش فعلی برای درمان خراش قرنیه را از بین برده است. در این لنز از ژلاتین متاکریلات به عنوان محصول جانبی کلاژن استفاده شده است. این ماده پروتئینی می‌تواند در فرایند بهبود زخم نقش موثری داشته باشد. از طرفی نرم و ضعیف بودن این ماده امکان استفاده از آن به عنوان ماده سازنده لنز دماسی را غیر ممکن می‌کند.

دکتر اولین ییم، دانشیار مهندسی شیمی در دانشگاه واترلو ک ماده زیستی قوی‌تر از کلاژن برای تبدیل ژلاتین متاکریلات پیدا کرده است. وی با مهندسی این ماده زیستی توانسته است خواص ویژه‌ای مانند آنزیم ماتریکس متالوپروتئیناز ۹ را اضافه کند. این آنزیم به طور طبیعی در چشم یافت شده و در فرایند بهبود زخم نیز نقش موثری دارد. همچنین آنزیم مورد نظر باعث پاسخدهی مواد به نیازهای بدن شده و آزاد کردن داروها در محل زخم را برنامه‌ریزی می‌کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال