رکورد انتقال داده توسط دانشمندان ژاپنی جابجا شد

پژوهشگران ژاپنی در تلاشی جدید موفق شدند حدود ۴۰۲ ترابایت داده را تنها در یک ثانیه و از طریق فیبر نوری منتقل کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران ژاپنی در رکورد شکنی جدید خود موفق شدند پهنای باند انتقال نوری جدیدی ایجاد کرده و بدین ترتیب نرخ انتقال داده با استفاده […]

پژوهشگران ژاپنی در تلاشی جدید موفق شدند حدود ۴۰۲ ترابایت داده را تنها در یک ثانیه و از طریق فیبر نوری منتقل کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران ژاپنی در رکورد شکنی جدید خود موفق شدند پهنای باند انتقال نوری جدیدی ایجاد کرده و بدین ترتیب نرخ انتقال داده با استفاده از فیبر نوری افزایش دهند. این گروه از محققان موفق شدند به انتقال رکورد شکن ۴۰۲ ترابایت در ثانیه به پهنای باند ۳۷.۶ هرتز دست پیدا کنند. این نرخ با استفاده از یک فیبر نوری استاندارد تجاری و در دسترس به وجود آمد که نشان دهنده دستاورد مهمی در زمینه مخابرات در آینده خواهد بود. در این فرایند از طریق اکولایزرهای بهره نوری جدید امکان دسترسی به باندهای طول موجی غیر استفاده شده در سیستم‌های مستقر کنونی به وجود آمد.

محققان آزمایشگاه شبکه فوتونیک در موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ژاپن می‌گویند این فناوری نوآورانه می‌تواند در آینده باعث افزایش ظرفیت ارتباطی زیرساخت‌های ارتباط نوری شده و بسیاری از تقاضاهای مربوط به خدمات داده در آینده را پاسخ دهند.

رشد اینترنت و خدمات داده تقاضای فزاینده برای پهنای باند انتقال نوری را افزایش داده و در نهایت به ایجاد فناوری تقسیم طول موج چندگانه منجر شده است. در این فرایند برای افزایش پهنای باند انتقال فیبر نوری از پنجره‌های طیفی جدید استفاده شده که روشی مقرون به صرفه به شمار می‌رود. همچنین در آن قدرت سیستم‌های فیبری موجود بدون نیاز به هزینه‌های مربوط به استقرار فیبرهای جدید افزایش پیدا می‌کند. البته این گسترش فراتر از الیاف سیلیس استاندارد بوده و نیاز به طرح‌های تقویتی جدید خواهد داشت. این طرح‌ها فراتر از فیبرهای دوبل شده با آربیوم سنتی خواهد بود که در سیستم‌های باند c یا c+l استفاده می‌شود.