محققان می‌گویند میان مغز نوزاد و هوش مصنوعی شباهت‌هایی وجود دارد

اخیراً دانشمندان موفق به کشف شباهت‌های بین مغز نوزاد و هوش مصنوعی شدند. به گفته آنان نحوه یادگیری نوزادان می‌تواند در ساخت نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی مورد استفاده باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات اخیر نشان دهنده این موضوع است که نوزادان از زمان تولد از طریق درماندگی اولیه می‌توانند […]

اخیراً دانشمندان موفق به کشف شباهت‌های بین مغز نوزاد و هوش مصنوعی شدند. به گفته آنان نحوه یادگیری نوزادان می‌تواند در ساخت نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی مورد استفاده باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات اخیر نشان دهنده این موضوع است که نوزادان از زمان تولد از طریق درماندگی اولیه می‌توانند به توسعه مدل‌های شناختی بپردازند. این موضوع شباهت زیادی به پیش آموزش هوش مصنوعی دارد. البته در نظریه‌های قدیمی‌تر نیز چالش‌هایی درباره نابالغی مغز نوزادان وجود دارد. این موضوع می‌تواند به صورت بالقوه پیشرفت‌هایی را در فناوری هوش مصنوعی ایجاد کند.

مطالعات جدید دانشمندان علوم اعصاب کالج در دوبلین نشان می‌دهد توضیح قدیمی درباره درماندگی نوزاد و داده‌های مغز مدرن اکنون دیگر قابل پشتیبانی نخواهد بود. زیرا اکنون مغز نوزادان مانند تصورات قبلی نابالغ نبوده و از دوره درماندگی پس از تولد مانند مدل‌های بنیادی هوش مصنوعی مولد برای هدایت خود توسعه پیدا می‌کنند.

مغز انسان در مقایسه با حیوانات مدت زمان طولانی‌تری پس از تولد در بازه درماندگی قرار دارد. تیم تحقیقاتی کنونی با استفاده از تصویربرداری عصبی به رشد مغز و ذهن نوزادان پرداخته است. پروفسور کریستین چاروت از دانشگاه آبرن در ایالات متحده شد مغز را بین گونه‌ها مقایسه کرده و مورد مطالعه قرار داده است. وی می‌گوید در این مطالعه رشد مغز بین گونه‌های جانوری با انسان مقایسه شده تا در نهایت ثابت شود مغز انسان نسبت به بسیاری از گونه‌های دیگر در هنگام تولد بالغ‌تر است.

تصویربرداری مغزی استفاده شده در این پژوهش نشان می‌دهد بسیاری از سیستم‌ها در مغز نوزاد مکان پردازش جریان‌های غنی اطلاعات را خواهد داشت. این داده ها در تضاد کامل با باور قدیمی که سیستم‌های مغزی نوزادان بسیار نابالغ هستند قرار دارد. طبق این تحقیق نوزادان از دوره درماندگی در دوره نوزادی به پیش آموزش و یادگیری مدل‌های پایه و قدرتمند می‌رسند و می‌توانند با عملکرد بالا و ترمیم سریع به تقویت پایه شناختی در زندگی دست پیدا کنند.