کسب و کارها

بهترین روش ثبت برند و ثبت شرکت برای استارتاپها

ثبت برند و ثبت شرکت، معمولا دو مسیر یکسان با هم می باشند که بسیاری از استارتاپهای موجود در ایران یا خارج از کشور، برای پیگیری جدی فعالیت های خود از آن استفاده می کنند. با ثبت شرکت استارتاپی می توان به صورت قانونی و هدفمند در داخل کشور ایران فعالیت کرد و از مزایای […]

ثبت برند و ثبت شرکت، معمولا دو مسیر یکسان با هم می باشند که بسیاری از استارتاپهای موجود در ایران یا خارج از کشور، برای پیگیری جدی فعالیت های خود از آن استفاده می کنند. با ثبت شرکت استارتاپی می توان به صورت قانونی و هدفمند در داخل کشور ایران فعالیت کرد و از مزایای آن بهره مند شد. از طرفی اگر این استارتاپ در حوزه ارائه خدمات یا محصولات خاصی فعالیت کند، با ثبت برند می تواند از حق و حقوق و مالکیت معنوی کالاهای خود محافظت کند. در این نوشتار قصد داریم به صورت صریح و واضح در باره بهترین روش و سریع ترین راه رسیدن به ثبت شرکت و برند بپردازیم و شرایط و مدارک آن را بررسی کنیم.

استعلام برندروش های ثبت شرکت در ایران یا خارج

خب بدون هیچ حرف اضافه ای بهتر است تا به سراغ انواع روش های ثبت شرکت در ایران یا سایر کشور ها بپردازیم تا بدانیم که کدام گزینه مناسب ما می باشد. شرکتهای تجاری بصورت شخصی یا توسط یک موسسه حقوقی قابل ثبت می باشند. یعنی ما می توانیم به تنهایی پیگیری مراحل ثبت شرکت و فراهم کردن مدارک و شرایط مورد نیاز آن باشیم یا اینکه توسط یک مجموعه و موسسه حقوقی ثبت شرکت، مسیر را پیگیری کنیم. هر کدام از این دو روش مزایا و معایب مختص به خود را دارد که به آن اشاره می کنیم.

ثبت شرکت بصورت شخصی

اگر اقدام به پیگیری مراحل ثبت شرکت تجاری خود در ایران بصورت شخصی کنید، می توانید با هزینه ارزان و اقتصادی مراحل را پیش برده و به نتیجه برسید. از مزیت های استفاده از این روش، به صرفه بودن آن می باشد و برای ذکر معایب آن باید گفت: در صورتیکه به اصول و قوانین ثبت شرکت آشنا نباشید، ممکن است از نظر زمان، هزینه و انرژی دچار مشکلات متعددی شوید. دلیل این امر نیز سر و کار داشتن با ادارات دولتی، تهیه مجوز های لازم و مواردی این چنین می باشد.

پیگیری با سامانه ثبت شرکتها

استفاده از سامانه ثبت شرکت در یک موسسه حقوقی، روش دومی است که می توانید شرکتهای استارتاپی یا تجاری را با استفاده از آنها ثبت کنید. نکته و قابلیت مثبتی که شرکتها و موسسات حقوقی در اختیار شما می گذارند، تجربه و نتیجه مثبت کار می باشد. حضور وکلای با سابقه و مشاورین متخصص در این حوزه می تواند باعث شود تا شما در سریع ترین زمان بدون کمترین دردسر، شرکت خود را تاسیس کرده و بصورت قانونی قادر به فعالیت در کشور باشید. از معایب این امر نیز هزینه بالاتر به نسبت روش قبل است که شما پول و هزینه تجربه یک موسسه را خواهید پرداخت و در زمان شما صرفه جویی می شود.

ثبت برند برای شرکتهای حقوقی یا افراد حقیقی

ثبت برند تجاری، هم برای افراد حقیقی و هم افراد حقوقی که شامل شرکتهای تجاری و استارتاپ ها می شوند، امکان پذیر است. با ثبت برند و لوگو می توانید یک علامت منحصر به فرد یا یک اسم خاص را برای محصولات، خدمات و شرکت خود در نظر بگیرید تا بتوانید کلیه کالاهای خود را با یک برند خاص روانه بازار کنید. ثبت برند نیز به دو صورت شخصی و با استفاده از سامانه ثبت برند قابل پیگیری است. از مزایا و معایب این روشها نیز می توان موارد بالا را نام برد که در بخش ثبت شرکت به آن اشاره کردیم.

مراحل ثبت برند

هر زمان که تصمیم به ثبت برند تجاری برای کسب و کار یا شرکت خود گرفتید، بهتر است تا با مراحل آن نیز آشنا باشید. از مهم ترین مراحل آن در گام اول انتخاب یک اسم مناسب می باشد که دارای قوانین وشرایط خاص خود است. اسم برند باید مطابق با قوانین کشور ایران بوده و از بکار بردن نام های تکراری و ثبت شده خود داری کرد. استفاده از اسم افراد مشهور و تاریخی، اسم سازمان های دولتی، سران یک ممکلت، لوگو و علامت هایی شبیه به پرچم کشور ها و سازمان هایی مثل هلال احمر، ممنوع می باشد. برای ساده تر شدن کار پیشنهاد می کنیم که در ابتدا چندین اسم 2-3 سیلابی را انتخاب کنید و سپس سراغ مرحله بعدی یعنی استعلام برند بروید.

شرایط ثبت برنداستعلام برند چیست؟

دومین مرحله از ثبت برند تجاری استعلام برندهای ثبت شده می باشد. با استعلام برند های تجاری که از پیش به ثبت رسیده است، شما متوجه می شوید که می توانید به راحتی و بدون صرف زمان، باید یک نام یا لوگوی دیگر انتخاب کنید. این قابلیت بصورت آنلاین فراهم شده است و می توانید با مراجعه به سامانه استعلام برند آنلاین، علامت تجاری مورد نظر را وارد کرده و منتظر اعلام نتیجه باشید.

مدارک مورد نیاز ثبت برند و ثبت شرکت

ثبت برند و ثبت شرکت هرکدام مدارک خاص خود را نیاز دارد که بصورت مختصر به آنها اشاره می کنیم.

مدارک ثبت شرکت

برای ثبت شرکت های تجاری که در انواع ( مسئولیت محدود، سهامی خاص، عام، تعاونی، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی) طبقه بندی می شوند، شما بایستی مدارک زیر را تهیه کنید:

  • کارت ملی و شناسنامه
  • اساس نامه شرکت
  • اظهار نامه
  • رسید بانکی
  • مجوز های فعالیت
  • انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

مدارک ثبت برند

برای ثبت علائم تجاری یا همان برند، تهیه مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تفاوت اندکی می باشد. اما بصورت کلی این مدارک شامل:

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه تصویر لوگو در سایز 6*6 سانتی متر
  • مجوز و گواهی فعالیت در حوزه کاری
  • کارت بازرگانی برای برند های لاتین
  • ارائه گواهی ثبت شرکت و آگهی منتشر شده در روزنامه

هزینه ثبت شرکت و ثبت برند

هزینه هایی که برای ثبت شرکت و برند های تجاری در نظر گرفته می شود، در گام اول بستگی به روشی که انتخاب خواهید کرد، دارد. شما باید برای تهیه مدارک و مجوز های لازم، دستمزد و هزینه حق وکالت، انتشار آگهی در روزنامه رسمی و  تشکیل پرونده هزینه پرداخت کنید.

بهترین روش برای ثبت برند و شرکتهای تجاری

می رسیم به سراغ اصلی ترین بخش این مقاله یعنی انتخاب بهترین روش برای ثبت شرکتهای مختلف مثل: استارتاپ ها و انواع مختلف به همراه برند و لوگو. در نظر داشته باشید که انتخاب این روش کاملا بستگی به شخص یا مجموعه شما دارد که اولویتتان چه مواردیست. به دلیل اینکه بسیاری از افراد در ابتدا هزینه ثبت شرکت و ثبت برند را در نظر می گیرند، در همین ابتدا باید گفت: میزان هزینه ای که از طریق سامانه ثبت شرکت یا برند پرداخت می کنید، رقم بسیار ناچیزی است و در قبال صرف زمان و انرژی بسیار ارزش مند می باشد. اگر برای شما ملاک هزینه می باشد، می توانید به تنهایی از طریق آموزش های مرتبط در وبلاگها و سایت های موسسات حقوقی مراحل را پیگیری کنید.

کلام آخر

سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، می توانند در سریع ترین زمان با بیشترین بازدهی، اقدام به ثبت شرکت و ثبت برند شما کنند. به دلیل حضور تیم های حقوقی و با تجربه در این سامانه شما فقط با تکمیل فرمهای مرتبط و درج اطلاعاتتان، می توانید منتظر پیگیری و نهایی شدن پروسه کاری خود بمانید و هیچ کار دیگری نیاز به انجام نیست. استارتاپ ها وشرکتهای تجاری در ایران، روز به روز در حال توسعه و پیشرفت می باشند که در اولین گام باید بصورت قانونی در سامانه ثبت شرکتها و مالکیت معنوی ثبت شوند.