دعوت چین از دانشمندان جهان برای بررسی نمونه‌های سطح ماه

مقامات چینی اعلام کردند این کشور به دانشمندان جهان اجازه دسترسی به نمونه‌های دریافت شده از سطح ماه را خواهد داد و سایر کشورها به همراه دانشمندان می‌توانند روی نمونه‌های به دست آمده مطالعه کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین اخیراً توانست در ماموریت اکتشافی رباتیک ماه نمونه‌های سطح این قمر […]

مقامات چینی اعلام کردند این کشور به دانشمندان جهان اجازه دسترسی به نمونه‌های دریافت شده از سطح ماه را خواهد داد و سایر کشورها به همراه دانشمندان می‌توانند روی نمونه‌های به دست آمده مطالعه کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین اخیراً توانست در ماموریت اکتشافی رباتیک ماه نمونه‌های سطح این قمر را به زمین بیاورد. مقامات چینی از دانشمندان دیگر کشورها دعوت کرده‌اند تا روی نمونه‌های مذکور مطالعه کرده و در این زمینه با دانشمندان چینی همکاری کنند. البته این مقامات اعلام کرده‌اند همکاری با برخی از کشورها از قبیل آمریکا با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. این مقامات دلیل اصلی عدم همکاری مورد نظر را ایالات متحده می‌دانند. طبق یکی از قوانین این کشور همکاری دو طرفه ناسا با چین ممنوع بوده در صورت همکاری‌های جدید فضایی ابتدا باید این مانع برطرف شود.

البته آژانس فضایی چین قصد دارد با کشورهای دیگر از قبیل فرانسه پاکستان و ایتالیا در ماموریت چانگ ای ۶ همکاری داشته باشد. دانشمندان چینی اعلام کردند نمونه‌های جدید جمع آوری شده شامل سنگ‌های آتش نشانی ۲.۵ میلیون ساله است که بررسی آنها می‌تواند علت تفاوت بین دو سمت قمر زمین را بیان کند. چین قصد داشت در این ماموریت حدود ۲ کیلوگرم نمونه از سطح ماه به زمین منتقل کند. اگرچه هنوز مشخص نشده که چه میزان از این هدف محقق شده است.

درخواست چین برای همکاری دیگر دانشمندان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور تاکنون اطلاعات بسیار کمی در وارد این ماموریت منتشر کرده است. در حال حاضر مشخص نیست چه مقدار نمونه از سطح‌های ماه برداشته شده یا خبری از یافته‌های مرتبط با نمونه‌ها نیز منتشر نشده است. سطح رو به سمت زمین و سمت دیگر ماه با یکدیگر متفاوت بوده و ایت بررسی می تواند این تفاوت را بیش از گذشته مشخص کند.