کالبدشکافی مک‌بوک‌پروی جدید اپل از تعمیرپذیری سخت آن خبر می‌دهد؛ نمره 2 از 10

سرانجام در هفته گذشته، بعد از چند سال اپل در بخش لپ‌تاپ‌های خود، مک‌بوک‌پرو را بروزرسانی کرد. با وجود اینکه در رویداد گذشته خود بر روی نوار لمسی تمرکز کرده بود، اما مک‌بوک پرو فاقد این ابزار کارآمد و تشخیص اثرانگشت لمسی بود. این مدل، که ارزان‌ترین مدل است (البته اگر بتوانید برای دستگاهی با […]

سرانجام در هفته گذشته، بعد از چند سال اپل در بخش لپ‌تاپ‌های خود، مک‌بوک‌پرو را بروزرسانی کرد. با وجود اینکه در رویداد گذشته خود بر روی نوار لمسی تمرکز کرده بود، اما مک‌بوک پرو فاقد این ابزار کارآمد و تشخیص اثرانگشت لمسی بود. این مدل، که ارزان‌ترین مدل است (البته اگر بتوانید برای دستگاهی با قیمت 1499 دلار از کلمه ارزان استفاده کنید) توسط کارشناسان iFixit کالبدشکافی شد تا اجزای داخی آن آشکار شوند.

لپ‌تاپ مورد نظر با شماره مدل A1708، و به هر دلیلی دارای یک کلید Escape فوق‌العاده بلند است. برای کالبدشکافی این دستگاه، ابتدا باید 6 پیچ pentalobe را خارج کنید که نسبت به مک‌پرو‌های قبلی، پیچ‌های کمتری دارد.

ترک‌پد با یک کنترل کننده Broadcom و یک آهنربای مغناطیسی برای ویژگی‌های Force Touch آن، به راحتی برداشته شد. باتری یک واحد 5/54 وات ساعت است، حدود 27 درصد کوچکتر از مک‌بوک‌پرو 13 اینچی سال گذشته. گفته می‌شوند این باتری در این مدل از 2/49 وات ساعت در یک مدل مک‌بوک‌پرو 13 اینچی با نوار لمسی، بزرگتر است.

حافظه SSD قابل تغییر است و با 256 گیگابایت ظرفیت دارای حافظه فلش SanDisk NAND و کنترلر ساخت شرکت اپل است. عامل شکل و پیکربندی اتصال، جدید هستند. رم LPDDR3 لپ‌تاپ توسط SK Hynix تهیه شده است. جک هدست 5/3  میلی‌متری یک واحد مدولار تک است که می‌توان در آینده آن را با مدل‌های جدید با یک Lightning یا رابط USB مدل C جایگزین کرد.

در پایان، مک‌بوک پرو 13 اینچی مدل 2016 با کلیدهای تابع، نمره 2 از 10 قابلیت تعمیر را گرفت (نمره 10 برای ساده‌ترین دستگاه برای تعمیر است). تنها جنبه مثبت این است که ترک‌پد بدون نیاز به جابه‌جایی باتری، خارج می‌شود. هرچند، وقتی صحبت از قابلیت تعمیر می‌شود، با جنبه‌های منفی فراوانی در این لپ‌تاپ مواجه می‌شویم.

پیچ‌ها هنوز هم اختصاصی (pentalobe) هستند، مونتاژ باتری به طور کامل به صورت چسبیده و بسیار محکم است، در حالی که رم به برد منطقی متصل شده است. این یعنی هیچ راهی برای ارتقای حافظه جانبی وجود ندارد. در آخر، SSD اختصاصی یک درایو استاندارد نیست، حتی اگر قابل تعویض باشد.

 

منبع:

تیم iFixit

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال