بررسی و مقایسه استاندارد جدید سامسونگ در به‌کارگیری حافظه‌های LPDDR4 و UFS 2.0 برای گوشی‌های هوشمند

شرکت کره‌ای سامسونگ تنها در دنیای گوشی‌های هوشمند و ساخت آنها فعالیت ندارد بلکه توانایی بالایی در ساخت تراشه‌های 14 نانومتری و به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته در محصولات خود دارد. یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که سامسونگ در پرچم‌دار جدید خود یعنی Galaxy S6 به کار گرفته، مربوط به حافظه‌های LPDDR4 و UFS 2.0 می‌شود و این […]

شرکت کره‌ای سامسونگ تنها در دنیای گوشی‌های هوشمند و ساخت آنها فعالیت ندارد بلکه توانایی بالایی در ساخت تراشه‌های 14 نانومتری و به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته در محصولات خود دارد. یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که سامسونگ در پرچم‌دار جدید خود یعنی Galaxy S6 به کار گرفته، مربوط به حافظه‌های LPDDR4 و UFS 2.0 می‌شود و این روزها نیز بسیار سروصدا کرده است. اما این تکنولوژی چیست و چرا سامسونگ از آن استفاده می‌کند؟

LPDDR4، نسل جدید حافظه‌های رم به کار گرفته در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و UFS 2.0، نسل جدید حافظه‌های داخلی می‌باشد که در حال حاضر در Galaxy S6 دیده می‌شود. به کارگیری تکنولوژی و استاندارد UFS 2.0 به جای استاندارد eMMC 5.0 / 5.1 که در بسیاری از محصولات قدیمی وجود دارد، سبب میشود تا سرعت خواندن و نوشتن (Read & Write) اطلاعات تا جایی که ممکن است بالا برود.

Samsung switches to LPDDR4 and UFS 2.0 memory, but what does it mean 2

شاید چندان مهم نباشد که در یک حافظه، فایل‌ها به چه صورتی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند اما سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که با ویدئوهای HD یا بازی‌هایی حجیم را در حافظه‌ی خود داشته باشیم. پس از اینکه سامسونگ نتایج ضعیف‌تری را در تست‌ها به نسبت شرکت‌های دیگر دریافت کرد، با روی آوردن به این تکنولوژی‌ها، موفق شده تا با محصول جدید خود را یک قدم جلوتر از پرچم‌داران سایر شرکت‌ها نگاه دارد.

البته بنچمارک‌ها نمی‌توانند معیاری نهایی و قطعی برای مقایسه‌ی این تکنولوژی‌ها باشند اما در تست‌های سنگینی که انجام شده، برتری UFS 2.0 نسبت به eMMC 5.0 کاملا مشخص است. حافظه‌های رم LPDDR4 سامسونگ در پی موفقیت که از تولید رم‌های LPDDR3 به دست آمد، تولید شده‌اند. شرکت کوآلکام نیز در تراشه‌ی Snapdragon 810، از حافظه‌های رم LPDDR4 بهره برده و همین موضوع سبب شده تا قدرت آن بسیار بالا باشد.

جدای از این موضوع که این حافظه‌ها می‌توانند در اجرای فایل‌های نقش بسزایی داشته باشند، RAM گذرگاه و محلی موقت برای اپلیکیشن‌ها و یا فایل‌های سیستم‌عامل می‌باشد که در پردازش اطلاعات نیز نقش بسیار مهمی دارند. حافظه‌های رم LPDDR4، حدود 50 درصد سریع‌تر از حافظه‌های LPDDR3 عمل می‌کنند که البته به خود عملی که در حال پردازش می‌باشد نیز مربوط می‌شود. در واقع هدف سامسونگ در استفاده از رم‌های LPDDR4، افزایش پهنای باند حافظه برای بیشتر شدن ارتباط میان فایل‌ها و RAM بوده تا سرعت انجام پردازش‌ها بیشتر گردد.

اهمیت افزایش پهنای باند، زمانی مشخص می‌شود که با فایل‌های حجیم سر و کار داشته باشیم. باید به این نکته توجه کنید که فایل‌های حجیم و بزرگ، هدف اصلی سامسونگ در این مرحله بود، فایل‌های وسیعی که برای اجرا شدن، ممکن شما را معطل کنند و یا زمان بیشتری را برای اجرا شدن طلب کنند. تصور کنید که می‌خواهیم یک ویدئو را با سرعت پایین اجرا نماییم. برای این کار، 120 فریم عکس باید در هر ثانیه در RAM ذخیره و اجرا شوند. حالا تصور کنید که بخواهیم ویدئویی با رزولوشن 2K یا 4K پخش کنیم، در این زمان تعداد فریم عکس‌ها بسیار زیادتر از قبل شده و نیازمند پهنای باند زیادی می‌باشد و اینجاست که تفاوت رم‌های LPDDR4 و LPDDR3 مشخص می‌شود.

سرعت حافظه‌ی رم LPDDR4 به کار گرفته شده در گوشی‌هوشمند Galaxy S6، برابر با 1552 مگاهرتز می‌باشد. با در نظر گرفتن معماری 32-بیتی و دوکاناله این رم‌ها در کنار چیپ Exynos قبلی سامسونگ، پهانی باند 24.8GB/s  در اختیار ما قرار می‌گیرد که این میزان در مقایسه با Snapdragon 810، تقریبا مشابه است اما اگر نسل قبلی رم‌های LPDDR3 را در کنار چیپ‌های Exynos 5433 و Snapdragon 801 در نظر بگیریم، پهنای باندی که در اختیارمان قرار می‌گرفت به ترتیب برابر با 13.2GB/s و 12.8GB/s بود که تفاوت میان این دو نسل را به خوبی نشان می‌دهد.

LPDDR4-vs-LPDDR3-710x237

البته اینها تنها محدودیت‌هایی بودند که به آنها اشاره کردیم و در دنیای واقعی، تفاوت زیاد و مستقیمی میان پهنای باند و عملکرد دستگاه وجود ندارد. در تست‌های AnTuTu که ما انجام دادیم، تفاوت این دو مشخص بود اما نه به اندازه‌ی 50 درصد تفاوت. این موضوع در مورد حافظه‌هایی با استاندارد UFS 2.0 نیز صدق کرده و تنها در برخی سناریوهای خاص، خود را نشان می‌دهند.

البته رم‌های LPDDR4 تنها سرعت بالاتر را به همراه نداشته‌اند بلکه ولتاژ آنها 0.4 پایین‌تر از رم‌های LPDDR4 می‌باشد و همین میزان بسیار کم نیز در مصرف برق کمتر و ذخیره‌ی باتری بیشتر تاثیر دارد و می‌تواند یک نکته‌ی مثبت برای گوشی‌های هوشمند امروزی تلقی شود.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، به‌کارگیری رم‌های LPDDR4 در کنار استاندارد UFS 2.0، سبب شده تا عملکرد رم‌ها بهبود پیدا کند و تفاوت آنها با نسل قبلی، زمانی دیده می‌شود که بخواهید یک ویدئو حجیم را ضبط و یا پخش نمایید و یا در اجرای بازی‌های بسیار سنگین و یا انتقال فایل‌های حجیم، سرعت آن را با نسل قبلی مقایسه نمایید.

به کارگیری این دو استاندارد جدید در Galaxy S6 و Galaxy S6 edge، سبب شده تا محصولات سری Galaxy S سامسونگ، بسیار قدرتمندتر از گذشته ظاهر شوند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال