دانشمندان خورشید را دلیل ایجاد طوفان‌های سیاره نپتون می‌دانند

دانشمندان اخیراً توانسته‌اند داده‌های زیادی در مورد سیاره نپتون، آب و هوای آن و همچنین جو آن به دست آورند. بخش اعظم این داده ها به فضاپیمای وویجر ۲ مربوط است که توانسته در دهه ۱۹۸۰ از کنار این سیاره عبور کرده و طوفان های بزرگی را روی سطح آن ثبت کند. به گزارش سرویس […]

دانشمندان اخیراً توانسته‌اند داده‌های زیادی در مورد سیاره نپتون، آب و هوای آن و همچنین جو آن به دست آورند. بخش اعظم این داده ها به فضاپیمای وویجر ۲ مربوط است که توانسته در دهه ۱۹۸۰ از کنار این سیاره عبور کرده و طوفان های بزرگی را روی سطح آن ثبت کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، وویجر ۲هنگام عبور از کنار سیاره نپتون شاهد نقاط سفیدی بود که همان ابرهای نپتون و ساخته شده از متان منجمد بودند. اکنون داده هایی از تلسکوپ هابل و دیگر تلسکوپ ها به دست آمده که نشان می دهد دلیل ایجاد ابرهای بسیار زیاد در جو آن و با چگونگی پیدایش ابرهای سیاه چه است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ تعداد ابرهای روی سطح این سیاره به شدت کاهش یافت و دلیل آن برای دانشمندان مشخص نبود.

راندی چاوز، محقق اختر فیزیک و از پژوهشگران این مطالعه می گوید: اکنون که چهار سال پس از کاهش تعداد ابرهای نپتون می گذرد هنوز تصاویر بدست آمده نشان می دهند که وضعیت به حالت قبل باز نگشته است. این موضوع هیجان انگیز است. زیرا در دوره قبل که با کاهش مواجه بودیم به این اندازه طولانی و چشمگیر نبوده است.

محققان بین تعداد ابرهای نپتون و چرخه خورشیدی ارتباطاتی پیدا کرده اند. این ارتباط مربوط به یک الگوی ۱۱ ساله خورشید است که باعث می‌شود در زمان های خاص تعدادلکه ها و فوران های خورشیدی افزایش پیدا کند. این موضوع با افزایش پرتوهای فرابنفش همراه است. این تابش روی ابرهای نپتون تاثیر گذاشته و حدود دوسال پس از افزایش فعالیت های خورشید باعث افزایش میزان ابرها نیز شده است. به گفته محققان فاصله دو ساله ایجاد شده مربوط به فعالیت های شیمیایی جو در تولید ابر است که به زمان نیاز دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال