اسپیس ایکس یک فضاپیمای خصوصی را به سمت ماه پرتاب کرد

اسپیس ایکس  یک فضاپیمای آمریکایی را به مقصد ماه پرتاب کرد. سال ۲۰۲۴ می‌تواند سال شلوغی برای فرود فضاپیماهای خصوصی روی ماه باشد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اسپیس ایکس از مرکز فنای فضایی کندی در فلوریدا یک فضاپیمای آمریکایی را به مقصد ماه پرتاب کرده است. این دومین فرودگر خصوصی در […]

اسپیس ایکس  یک فضاپیمای آمریکایی را به مقصد ماه پرتاب کرد. سال ۲۰۲۴ می‌تواند سال شلوغی برای فرود فضاپیماهای خصوصی روی ماه باشد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اسپیس ایکس از مرکز فنای فضایی کندی در فلوریدا یک فضاپیمای آمریکایی را به مقصد ماه پرتاب کرده است. این دومین فرودگر خصوصی در سال جاری میلادی است که برای فرود روی ماه پرتاب می‌شود. فرودگر مورد نظر به کمپانی Intuitive Machines تعلق داشته و یک سازمان غیر دولتی محسوب می‌شود که توانسته برای نخستین بار یک ورود نرم را روی ماه انجام دهد. در صورتی که فرودگر این شرکت خصوصی بتواند با موفقیت روی ماه مستقر شود. ابن اولین بار است که پس از ماموریت‌های آپولو، یک فضاپیمای آمریکایی نیز روی ماه فرود آمده است.

فرودگر شش ضلعی Nova-C متعلق به Intuitive Machines  یک فضاپیمای خصوصی محسوب می‌شود که قرار است روی ماه بنشیند. این فضاپیما موفق شد با یک روز تاخیر به علت ایجاد مشکل و شناسایی دمای بیش از اندازه هنگام سوختگیری با کمک راکت فالکون ۹ و از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شود.

این فرودگر که اکنون در مسیر ماه قرار دارد دارای موتوری با سوخت مایع بسیار سرد متان و اکسیژن است که به آن کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به مقصد برسد. همچنین به علت داشتن سرعت بالا مدت زمان ماندن این فضاپیما در کمربند تشعشعی وان آلن نیز کمتر است.

در حالی که یک روز تاخیر در پرتاب این فضاپیما ایجاد شده است اما اوسیدئوس طبق برنامه در تاریخ ۳ اسفند به دهانه مالاپرت روی ماه می‌رسد. دهانه مالاپرت نزدیک به خود به جنوب ماه و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از آن قرار دارد. ناسا قصد دارد یک استقرار دائمی در کنار این دهانه داشته باشد تا بتواند از یخ‌های موجود در این منطقه برای سوخت موشک و آب آشامیدنی در ماموریت‌های آرتمیس استفاده کند.

طبق قرارداد با ناسا بودجه‌ای بالغ بر ۱۱۸ میلیون دلار پرداخت شده تا این شرکت خصوصی بتواند ‌ابزارهای علمی جدیدی را ساخته و از آنها برای فهم بهتر ریسک‌های محیطی ماه و اثر آن روی فضانوردان روی سطح ماه استفاده کند. این فرودگر دارای یک محموله جدید دیگر نیز است یکی از آنها آرشیو دیجیتال دانش بشری و دیگری ۱۲۵ مجسمه کوچک ماه اثر جف کونز است.

این دومین ماموریت خصوصی به ماه در سال جاری میلادی است که به فضا پرتاب شده است. همچنین زیر مجموعه‌ای از برنامه خدمات محموله‌های تجاری ماه در ناسا محسوب می‌شود که با هدف تشویق بخش خصوصی و افزایش رونق اقتصاد در ماه انجام گرفته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال