اسپیس‌ایکس در جستجوی رکورد جدید با استارشیپ

اسپیس ایکس برای چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ آماده می‌شود

هفته‌ی پیش رو شاهد فعالیت‌های پرتاب فضایی قابل توجهی خواهیم بود. شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد غول پیکر خود، موشک استارشیپ، را مجددا به فضا پرتاب کند، به شرط آنکه همه چیز طبق برنامه پیش برود. این شرکت در بیانیه‌ای آخر هفته اعلام کرد که هدف‌گذاری برای چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ، به عنوان قدرتمندترین و بزرگترین […]

هفته‌ی پیش رو شاهد فعالیت‌های پرتاب فضایی قابل توجهی خواهیم بود. شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد غول پیکر خود، موشک استارشیپ، را مجددا به فضا پرتاب کند، به شرط آنکه همه چیز طبق برنامه پیش برود. این شرکت در بیانیه‌ای آخر هفته اعلام کرد که هدف‌گذاری برای چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ، به عنوان قدرتمندترین و بزرگترین موشک ساخته شده تا به امروز، روز پنجشنبه‌ی پیش رو (6 خرداد) تعیین شده است.

به گزارش سرویس نجوم رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس، روز یکشنبه (2 خرداد) در پستی که تصاویری از این موشک 122 متری (400 فوتی) بر سکوی پرتاب را نیز به اشتراک گذاشته بود، نوشت: «استارشیپ آماده‌ی پرواز است.» هدف‌گذاری روز پنجشنبه، یک روز دیرتر از زمان اولیه‌ی اعلام شده است. اسپیس‌ایکس تاکنون دلیلی برای این تغییر ارائه نکرده است.

این شرکت قصد دارد پرتاب را صبح روز پنجشنبه انجام دهد و بازه زمانی پرتاب از ساعت 8:00 صبح به وقت منطقه‌ی شرقی آمریکا (12:00 ظهر به وقت گرینویچ، 7:00 صبح به وقت محلی تگزاس) آغاز می‌شود. اسپیس‌ایکس مراسم پرتاب را به صورت زنده از طریق وب‌سایت خود، از 30 دقیقه پیش از بلند شدن موشک، پخش خواهد کرد.

همانطور که در بیانیه‌ی آخر هفته‌ی اسپیس‌ایکس ذکر شده، پرتاب روز پنجشنبه منوط به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌صلاح است. این مجوز احتمالا مربوط به تغییراتی در پروانه‌ی پرتاب استارشیپ است که سازمان حمل و نقل هوایی فدرال آمریکا در حال بررسی آن است. استارشیپ تاکنون سه پرواز آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است: آوریل 2023، نوامبر 2023 و 14 مارس سال جاری.

عملکرد استارشیپ در هر پرواز بعدی نسبت به پرواز قبل، بهبود قابل توجهی یافته است. در اولین پرواز که تنها چهار دقیقه به طول انجامید، جداسازی دو مرحله‌ی این موشک با مشکل مواجه شد. در پرتاب دوم، مراحل به درستی از هم جدا شدند و مدت پرواز دو برابر شد. استارشیپ در پرواز سوم به سرعت مداری دست یافت که حدود 50 دقیقه به طول انجامید و با متلاشی شدن مرحله‌ی بالایی در هنگام ورود مجدد به جو زمین پایان یافت.

مسیر پرواز چهارم شبیه به پرواز سوم خواهد بود، به این ترتیب که پیشران سوپر هوی در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد و مرحله‌ی بالایی سعی خواهد کرد در اقیانوس هند فرود بیاید. اسپیس‌ایکس در شرح مأموریت نوشت: «هدف اصلی چهارمین پرواز آزمایشی ما، تغییر تمرکز از دستیابی به مدار به نمایش قابلیت بازگشت و استفاده‌ی مجدد از استارشیپ و سوپر هوی است. اهداف اصلی اجرای یک فرود نرم با روشن کردن موتور پیش از برخورد با آب در خلیج مکزیک برای سوپر هوی و دستیابی به یک ورود کنترل‌شده به جو برای استارشیپ خواهد بود.»

با وجود تأخیر در پرتاب استارشیپ، به نظر می‌رسد چهارشنبه‌ی پیش رو نیز در عرصه‌ی سفرهای فضایی روز شلوغی باشد: سازمان ناسا، شرکت بوئینگ و اتحاد پرتاب متحد (ULA) روز چهارشنبه را برای پرتاب «آزمایش پرواز با فضانورد» (CFT) که اولین مأموریت فضایی با کپسول جدید استارلاینر بوئینگ با حضور فضانورد است، هدف‌گذاری کرده‌اند.