چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

این روز‌ها بر اساس آمار منتشر شده کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی اصلا روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارند. سامسونگ برای پنجمین بار پیاپی شاهد کاهش سود فروش گوشی‌های خود بوده و نسبت به پارسال با کاهش  37.6 رو‌به‌رو بوده‌ است. اچ تی سی نیز 250 میلیون دلار ضرر کرده و بخش موبایل سونی هم شاهد […]

این روز‌ها بر اساس آمار منتشر شده کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی اصلا روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارند. سامسونگ برای پنجمین بار پیاپی شاهد کاهش سود فروش گوشی‌های خود بوده و نسبت به پارسال با کاهش  37.6 رو‌به‌رو بوده‌ است. اچ تی سی نیز 250 میلیون دلار ضرر کرده و بخش موبایل سونی هم شاهد ضرر مالی 180 میلیون دلاری بوده است. شاید بتوان گفت که تنها ال جی با افزایش سود 1 درصدی یکی از کمپانی‌های موفق در میان گوشی‌های هوشمند اندرویدی بوده است.

شاید شما نیز فکر کنید که این طرف کمپانی‌های چینی در حال کسب سودهای فراوان هستند اما واقعیت چیز دیگری است. لنوو در جدیدترین آمار منتشر شده نتوانسته سودی را در این زمینه کسب کند و کمپانی‌هایی نظیر هوآوی و شیائومی نیز ممکن است در بازار عملکرد خوبی را داشته باشند اما هیچ وقت به طور رسمی میزان سوددهی خود را اعلام نکردند.

پس مشکل از کجاست؟ جدیدترین گزارش‌ها حاکی از این است که فروش گوشی‌های هوشمند در دنیا با افزایش 12 درصدی روبه رو بوده است پس چرا اکثر کمپانی‌های سازنده در حال ضرر کردن هستند؟ برنده‌ی اصلی این رقابت کیست؟

کاهش قیمت‌ها

چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

در جدیدترین آمار‌های منتشر شده میانگین قیمت یک گوشی اندرویدی هر سال در حال کاهش می‌باشد. در سال 2010 میانگین قیمت یک گوشی اندرویدی حدودا 441 دلار بوده در حالیکه امسال این میانگین به 254 دلار رسیده است. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که سازندگان گوشی‌های هوشمند همانند گذشته به سوددهی خالصی دست بیابند به علاوه  هزینه‌ها نیز افزایش یافته است و کاربران نیز کمتر گوشی هوشمند خود را تعویض می‌کنند.

خلاقیت و نوآوری

چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

چرا کاربران امروزه کمترین علاقه‌ای را به تعویض گوشی هوشمند خود نشان می‌دهند؟ بدون شک گوشی‌های هوشمند امروزی اگر نگوییم که شبیه به هم هستند، دچار کمترین تغییری را نسبت به دیگر گوشی‌ها می‌شوند. حلاقیت و نوآوری از بین رفته و کمپانی‌ها نمی‌توانند یک تغییر انقلابی را دیگر در گوشی‌ها ایجاد کنند. شاید بتوان مهم‌ترین تغییرات به وجود آمده در این چند سال را وجود حسگر‌های مختلف، ضد آب بودن گوشی‌ها و امنیت بیشتر دانست اما آیا این‌ها همگی برای موفقیت کافی می‌باشد؟

شاید تبلیغات و بازایابی مناسب بتواند به کمک کمپانی‌ها بیاید اما همین مسئله هم راه و روش خود را دارد. اگر تبلیغات پرهزینه‌ای که انجام می‌شود نتیجه‌ای را در برنداشته باشد، همین تبلیغات باعث ضرر رسیدن بیشتر به شرکت‌ می‌شود. سخت است که اسم تبلیغات را بیاوریم و از HTC صبحتی نشود. این کمپانی تایوانی هر روز تبلیغات خود را بیشتر می‌کند ولی هر سال همان پرچمدار با همان ظاهر و تقریبا همان مشخصات نیز عرضه می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تا این شرکت شاهد ضرری هنگفت شود.

یکی دیگر از انتقاد‌هایی که به این کمپانی‌ها وارد می‌شود این است که مدل‌های زیادی از یک گوشی را عرضه می‌کنند. همین مسئله ممکن است به کمپانی مثل سامسونگ که تمرکز اصلیش بر روی پرچمداران خود می‌باشد ضربه‌ای سنگین بزند. آیا کاربری که از یک میان‌رده‌ی کمپانی سامسونگ استفاده می‌کند و خواهان خرید پرچمدار جدیدی می‌باشد دوباره سامسونگ را انتخاب می‌کند؟ چه تقاوتی میان ظاهر گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ با پرچمداران این کمپانی وجود دارد که کاربر را ترغیب کند؟ شاید بهتر باشد که سازندگان مدل‌های کمتری را از میان رده‌ها و گوشی‌هایی با قیمت مناسب عرضه کنند.

 

افزایش هزینه‌ها:

چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

کاهش قیمت‌های گوشی در صورتی برای یک شرکت مفید واقع می‌شود که هزینه‌های ساخت همان گوشی نیز اینگونه باشد اما برعکس هزینه‌ها در حال افزایش است. سازندگان سعی دارند ویژگی‌های جدیدی را به گوشی خود اضافه کنند و همین مسئله باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. برای مثال گلکسی اس 4 سامسونگ تنها 236 دلار برای شرکت هزینه دارد اما گلکسی اس 5 256 دلار هر چند هر دو با قیمتی یکسان در زمان عرضه به فروش رسیدند.

کمپانی‌های اندکی هستند که با حذف چند ویژگی از گوشی خود توانسته‌اند هزینه‌های مربوط به ساخت گوشی را کاهش دهند. شاید بتوان وان پلاس را یکی از این شرکت‌ها دانست. برای مثال وان پلاس گوشی های خود را ضد آب نمی‌کند و همین مسئله می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ی ساخت در گوشی های هوشمندش شود. از طرفی دیگر گلکسی اس 6 اج دارای ویژگی‌های متعددی از جمله نمایشگر زیبا می‌باشد. حال کافیست شما قیمت این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنید!

ادامه‌ دادن به موفقیت کسب شده همیشه سخت‌تر از کسب آن است. سامسونگ توانست گلکسی اس 3 را به موفق‌ترین شکل ممکن عرضه کند و این گوشی هنوز هم بعد از چند سال فروش بسیار خوبی را دارد. از طرفی دیگر سامسونگ توانسته هزینه‌های ساخت این گوشی را کاهش دهد و سود بیشتری را از آن خود کند. اگر گوشی عرضه شده در همان ابتدا شاهد فروش خوبی نباشد، شرکت سازنده هیچ وقت نمی‌تواند هزینه‌های ساخت گوشی را کاهش دهد. همین مسئله باعث شد تا سامسونگ به تازگی قیمت دو گوشی گلکسی اس 6 و اس 6 اج را کاهش دهد.

 

چرا اپل متقاوت است؟

چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

اگر به جدیدترین آمار‌های منتشر شده نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که اپل حدود 92 درصد از سود بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. با نگاهی به تصویر بالا متوجه می‌شوید که سامسونگ تنها 15 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را در دست داشته در حالیکه حدود 20 میلیون گوشی بیشتر از اپل به فروش رسانده. چرا اپل با وجود فروش کمتر نسبت به سامسونگ سود بیشتری را کسب کرده است؟

اگر شما به سه علتی که در بالا اشاره کردیم نگاهی بیندازید متوجه می‌شود که اپل در هر سه عامل موفق عمل کرده است. میانگین قیمت گوشی‌های آیفون تنها به 687 دلار رسیده است. این قیمت تفاوت سه برابری را با میانگین قیمت فروش گوشی‌های اندرویدی نشان می‌دهد. اپل توانسته با ارائه‌ی منظم از گوشی‌های هوشمند خود با سیستم عامل اختصاصی و همچنین تکیه بر برند اپل، کمترین کاهش را در قیمت گوشی‌های هوشمند خود داشته باشد.

هزینه‌ی ساخت آیفون 6 همانند آیفون 5اس و آیفون 5 تنها 200 دلار بوده و هزینه‌های اپل نیز در چند سال گذشته شاهد کمترین افزایش بوده است. بنابراین اپل سود بسیار زیادی را از فروش تک تک گوشی‌های هوشمند خود کسب می‌کند.

حال در میان رقابت غول‌های بزرگ اندرویدی نقش کاربران چیست؟ شاید کاهش قیمت گوشی‌های اندرویدی به نفع کاربران باشد اما نوآوری و خلاقیتی که در گوشی‌های امروزی کمتر دیده شده هم توسط کاربران مورد پسند واقع می‌شود؟ چیزی که به وضوح دیده می‌شود این است که هنوز هم سازندگان وقت دارند تا با ارائه‌ی کامل یک گوشی با ویژگی‌های متعدد و خلاقانه بتوانند ضرر‌های گذشته را جبران کنند و تحولی را در بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد کنند.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال