کاوشگر ویجر ۲ نقاط تاریک نپتون را به دانشمندان نشان داد

برای نخستین بار دانشمندان از طریق کاوشگر فضایی ویجر ۲ توانستند لکه‌های روی نپتون را با وضوح بسیار خوب مشاهده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان برای نخستین بار موفق به حل معمای عجیب لکه‌های روی نپتون شدند. پاتریک ایروین، از ستاره شناسان آکسفورد در مورد مشاهده این لکه‌ها با […]

برای نخستین بار دانشمندان از طریق کاوشگر فضایی ویجر ۲ توانستند لکه‌های روی نپتون را با وضوح بسیار خوب مشاهده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان برای نخستین بار موفق به حل معمای عجیب لکه‌های روی نپتون شدند. پاتریک ایروین، از ستاره شناسان آکسفورد در مورد مشاهده این لکه‌ها با وضوح بسیار عالی می‌گوید: از زمان کشف این نقاط تاریک برای نخستین بار به ویژگی‌های کوتاه مدت آنها فکر می‌کردیم. اکنون در حالی که توانسته‌ایم برای نخستین بار این نقاط تاریک را از زمین شناسایی کنیم بسیار هیجان زده‌ایم. علاوه بر مشاهده برای نخستین بار طیف بازتابی این ویژگی نیز از زمین ثبت شده است.

کاوشگر فضایی ویجر ۲ در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار از کنار نپتون عبور کرده و در جو آن لکه‌های تاریک بسیار بزرگی را شناسایی کرد. از آن زمان تاکنون وجود این لکه‌ها همچون معمایی برای دانشمندان مطرح بوده است.

ایروین و همکاران وی از طریق تلسکوپ MUSE موفق به تشکیل طیف سه بعدی سیاره از طریق نور خورشید منعکس شده از نپتون و تقسیم آن به چندین طول موج شدند.

دانشمندان در این کشف بزرگ متوجه شدند لکه‌های قرمز بزرگ سیاره مشتری یا همان گرداب‌های تاریک این سیاره نوعی طوفان آنتی سیلیکونی هستند که با یکدیگر تفاوت دارند. از اصلی‌ترین تفاوت آنها می‌توان به مدت زمان ماندگاری آنها اشاره کرد. ویژگی‌های مربوط به آنها هر چند سال یک بار رویت شده و سپس از بین رفته اند.

به گفته دانشمندان  این طوفان‌ها نسبت به گرداب‌های طوفانی در زحل و مشتری بدون ابر بوده و تنها در اطراف آن ابرهای سفید کرکی تشکیل می‌شود که جنس آن از گازهای یخ زده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال