همزاد نوار بنفش مرموز در آسمان

پدیده استیو همزاد مخفی دارد که قبل از طلوع ظاهر می‌شود

تحقیقات جدید نشان داده است که پدیده جوی درخشانی به نام استیو (STEVE) که به صورت نواری بنفش رنگ در آسمان دیده می‌شود، یک همزاد مخفی دارد که قبل از طلوع فجر ظاهر شده و در جهت مخالف حرکت می‌کند. به گزارش سرویس نجوم رسانه فناوری تکنا، این کشف که در مجله های علمی ستاره […]

تحقیقات جدید نشان داده است که پدیده جوی درخشانی به نام استیو (STEVE) که به صورت نواری بنفش رنگ در آسمان دیده می‌شود، یک همزاد مخفی دارد که قبل از طلوع فجر ظاهر شده و در جهت مخالف حرکت می‌کند.

به گزارش سرویس نجوم رسانه فناوری تکنا، این کشف که در مجله های علمی ستاره شناسی منتشر شده است، حاصل همکاری دانشمندان و عکاسان citizen scientist می‌باشد. ماهواره‌های Swarm متعلق به آژانس فضایی اروپا داده‌هایی را در اختیار دانشمندان قرار دادند که نشان می‌دهد استیو، به اختصار «تقویت انتشار حرارتی با سرعت بالا»، قبل از نیمه شب پدید آمده و از شرق به غرب حرکت می‌کند، در حالی که همزاد آن در ساعات پیش از طلوع فجر ظاهر شده و مسیری شرقی را طی می‌کند.

اولین مشاهدات استیو در سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از علاقه‌مندان به شفق قطبی در کانادا صورت گرفت. این گروه که با نام «شکارچیان شفق قطبی آلبرتا» فعالیت می‌کردند، تصاویری از نواری بنفش رنگ در میان رنگ‌های سبز و قرمز شفق قطبی معمولی ثبت کردند. بررسی‌های بعدی نشان داد که استیو پدیده‌ای مجزا از شفق قطبی بوده و در واقع نواری به عرض ۲۵ کیلومتر از گازهای باردار با دمای بالا است که با سرعت ۶ کیلومتر در ثانیه به سمت غرب حرکت می‌کند.

ستاره‌شناسان پیش از این از وجود جریانی مشابه با جهت شرقی قبل از طلوع فجر آگاه بودند، اما تاکنون هیچ گونه جلوه بصری درخشانی مانند استیو برای این جریان مشاهده نشده بود. این خلأ با کشف نوار بنفش رنگی در داده‌های ماهواره‌های Swarm در ساعات پیش از طلوع فجر ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ توسط گابریل آرن هوفسترا، عکاس نروژی، پر شد.

همکاری بین عکاسان citizen scientist و دانشمندان نقش بسزایی در این کشف جدید داشته است. این نوع همکاری‌ها به ویژه در سال‌های آینده که فعالیت خورشیدی به اوج خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود پدیده‌های جوی خارق‌العاده‌ای رخ دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.