اثبات انتقال ویروس کرونا از طریق حرف زدن در دانشگاه هاروارد

موسسه ملی سلامت ایالات متحده در تحقیقی جدید اعلام کرده است که حتی آرام صحبت کردن نیز باعث پرت شدن ذرات کوچک بزاق دهان به هوای اطراف می‌شود که این ذرات می‌توانند منتقل کننده کووید-۱۹ باشند و افراد با حضور طولانی مدت در این هوا در معرض این ویروس می‌باشند. به گزارش سرویس اخبار علمی […]

موسسه ملی سلامت ایالات متحده در تحقیقی جدید اعلام کرده است که حتی آرام صحبت کردن نیز باعث پرت شدن ذرات کوچک بزاق دهان به هوای اطراف می‌شود که این ذرات می‌توانند منتقل کننده کووید-۱۹ باشند و افراد با حضور طولانی مدت در این هوا در معرض این ویروس می‌باشند.

به گزارش سرویس اخبار علمی پایگاه خبری تکنا، متیو مزلسون  زیست‌شناس دانشگاه هاروارد می‌گوید: “ذرات منتقل شده از فرد آلوده به کرونا به محیط اطراف درصورت عدم تهویه مناسب می‌تواند محیط گسترده‌ای را آلوده سازد.” متیو مزلسون و همکارانش در این پژوهش از فناوری لیزر برای تجسم‌سازی ذرات منتقل شده از افراد آلوده به محیط در هنگام گفتن کلمه «سالم بمان» استفاده کرده‌اند.

به گفته مزلسون، در هنگام عطسه و سرفه، ذرات منتقل شده به محیط اطراف بزرگ بوده و توسط نیروی گرانش سقوط می‌کنند اما ذراتی که در حین نفس کشیدن و حرف زدن به نحیط منتقل می‌شوند بسیار کوچک هستند و نیروی گرانش تاثیر بسزایی بر روی آنها ندارد از همین رو این ذرات خطرناک‌تر می‌باشند. این ذرات به راحتی توسط جریان‌های هوایی به هر طرفی منتقل می‌شوند و می‌توانند محیط گسترده‌تری را آلوده کنند.

قطرات بزرگی که روی زمین فرود آمده‌اند در صورت تماس با صورت می‌توانند فرد را به بیماری مبتلا کنند. اما ذرات کوچکی که در هوا معلق مانده‌اند آنقدر کوچک هستند (به اندازه چند میکرون) که وارد ریه‌ها شده و سلول‌ها را عفونی می‌کنند.

پژوهشگران در آزمایشی که انجام داده‌اند متوجه شده‌اند که در حین گفتن کلمه Stay Healthy بیشترین ذرات منتقل شده از فرد بیمار در حین تلفظ th رخ می‌دهد و درصورتی که این کلمه با صدای بلند گفته شود ۳۴۷ ذره و درصورتی که بصورت آرام گفته شود ۲۲۷ ذره آلوده به محیط منتقل می‌شود.
همچنین در این آزمایش مشخص شد زمانی که افراد حین گفتن کلمه از یک دستمال مرطوب در مقابل دهان خود استفاده می‌کنند هیچ ذره‌ای به هوای اطراف منتقل نمی‌شود. در این تحقیق مشخص نشده است که این ذرات چقدر می‌توانند در محیط اطراف معلق باقی بمانند اما در پژوهش‌های قبلی مشخص شده بود که این ذرات میتوانند به ذرات هوا چسبیده و جابه‌جا شوند.

مزلسون تأکید کرده است که ذرات معلق آلوده در هوا می‌توانند یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس باشند از این جهت زمانی که حس می‌کنید فرد بیماری در یک محیط حضور داشته یا تهویه هوای محیط مورد نظر مناسب نمی‌باشد حتما از ماسک استفاده کنید. برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.