نیامده فیلتر شد

رئیس جمهور در تردز اکانت ساخت و فیلترش کرد!

به نظر می‌رسد مرغ مسئولین و سیاست‌گذاران عرصه سانسور فضای مجازی، یک پا دارد و آینده روشنی برای حل معضل فیلترینگ در کشور قابل تصور نیست. علی‌رغم این شرایط اما، مقامات عالی‌رتبه کشور نه تنها در تما پلتفرم‌های فیلترشده حضور فعال دارند بلکه در پیوستن و نام‌نویسی در پلتفرم‌های تازه نیز پیشگامند. به طور مشخص، […]

به نظر می‌رسد مرغ مسئولین و سیاست‌گذاران عرصه سانسور فضای مجازی، یک پا دارد و آینده روشنی برای حل معضل فیلترینگ در کشور قابل تصور نیست. علی‌رغم این شرایط اما، مقامات عالی‌رتبه کشور نه تنها در تما پلتفرم‌های فیلترشده حضور فعال دارند بلکه در پیوستن و نام‌نویسی در پلتفرم‌های تازه نیز پیشگامند. به طور مشخص، حضور «ابراهیم رئیسی» در تردز، در ساعات اولیه عرضه این شبکه اجتماعی، در همین موضوع می‌گنجد. پیش از این، اخذ تیک آبی اینستاگرام در صفحه رئیسی، درست در هفته‌های نخست فیلترینگ اینستاگرام خبرساز شده بود.

اکانت رئیسی در تردز

در حالی که کمتر از یک هفته از رونمایی عمومی از «تردز» گذشته، تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۷۰ میلیون عبور کرد. این اتفاق در حالی افتاد که تغییرات و محدودیت‌های اخیر در شبکه اجتماعی توییتر، کاربران را به ثبت نام در «بلو اسکای» ترغیب کرده بود. حالا «تردز»، به عنوان رقیب مستقیم توییتر عرضه شده و توانسته در ساعات اولیه انتشار، عنوان برترین اپلیکیشن اپ‌استور آیفون را نیز قبضه کند.

«تردز» شباهت زیادی به توییتر دارد. کاربران در این شبکه اجتماعی می‌توانند متن، عکس و لینک منتشر کرده و مطالب یکدیگر را در تایملاین خود به اشتراک بگذارند. این شباهت به توییتر از سوی عده‌ای به عنوان نقطه قوت و به عقیده عده بسیاری، نقطه ضعف کمپانی متا است؛ چرا که در بحث خلافقیت، حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته است. با این وجود، عرضه بی‌سابقه این اپلیکیشن، حواشی کم‌سابقه‌ای نیز به همراه داشت.

کمپانی توییتر، طی نامه‌ای که از سوی «الکس اسپیرو»، وکیل این شرکت به مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک ارسال شده، تهدید کرده است که از متا پلتفرم به دلیل راه اندازی تردز شکایت خواهد کرد. «اسپیرو» در نامه خود متا را به استخدام کارمندان سابق توییتر متهم کرد که به اسرار تجاری و سایر اطلاعات بسیار محرمانه توییتر دسترسی داشته و دارند. اسپیرو در این نامه نوشت: توییتر قصد دارد حقوق مالکیت معنوی خود را به شدت اعمال کند و از متا می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف استفاده از اسرار تجاری توییتر یا سایر اطلاعات بسیار محرمانه انجام دهد». متا اما این اتهام را رد کرده و گفته هیچکس در تیم مهندسی تردز کارمند سابق توییتر نیست.

فارغ از مسایل کلی اما آغاز به کار «تردز» در ایران، حواشی خاص به خود را در پی داشت. در حالی که خبر ثبت نام ۱۰ ملیون کاربر در ۷ ساعت نخست عرضه تردز منتشر شده بود، این شبکه اجتماعی در همین فاصله در ایران فیلتر شد و واکنش تند کاربران را برانگیخت. «محمد جواد آذری جهرمی» از نخستین چهره‌های سرشناس کشور بود که در این پلتفرم حاضر شد. تعدادی از کاربران انتقاد از فیلترینگ تردز را به مطالب جهرمی ضمیمه کرده بودند که همین، واکنش او را برانگیخت. جهرمی در مطلبی چنین نوشت:

«دوستان عزیز دو سالی هست که دولت روحانی پایان یافته و رییس جمهور فرد دیگری است و وزیر ارتباطات هم تغییر یافته است. حالا درسته که وقتی نتتون مشکل داره نام مسوولین جدید به خاطرتون نمیاد و هنوز از نیاکان بنده یاد می‌کنید اما خداییش دیگه برای فیلتر تردز به ما خیرات نرسونید. دمتون گرم ممنون».

پیام آذری جهرمی در رابطه با فیلتر شدن تردز

او همچنین امروز در کانال تلگرامی‌اش در انتقاد از سیاست‌های فیلترینگ در کشور نوشت: «آیا کسی شهامت دارد پس از گذشت مدت قابل توجهی از وضع فیلترینگ گسترده و تخریب زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، بگوید که فیلترینگ برای رفع معضلات مدنظر آنها اثرگذار نبوده و آسیبهای متعدد و عیان در جامعه الزاما به شبکه‌های اجتماعی باز نمی‌گشته و با احتمال بالا، علّت غفلت از یکسری معضلات بدیهی بوده است؟!»

تعداد کاربران تردز، روزافزون در حال افزایش است. این پلتفرم مزایا و معایبی نسبت به آنچه رقیب خود معرفی کرده، دارد. کاربران تردز امکان بارگذاری ۱۰ عکس و ویدیوی ۵ دقیقه‌ای و متن تا ۵۰۰ کاراکتر را دارند. این امکانات در توییتر برای کاربران بدون اشتراک ماهانه ۸ دلاری، محدود به ۲۸۰ کاراکتر، ویدیو تا ۲دقیقه و ۲۰ ثانیه و بارگذاری ۴ عکس همزمان است. با این حال، امکان ارسال پیام خصوصی در تردز، بر خلاف توییتر وجود ندارد و امکان پیش‌نویس کردن مطالب نیز در حال حاضر در دسترس نیست.

با تمام این مزایا و معایب و با وجود محدودیت‌های سختگیرانه اینترنت در ایران، استقبال کاربران ایرانی از تردز کم نظیر بوده است. تا امروز، سام درخشانی، بهرنگ علوی، ترانه علیدوستی، شروین حاجی‌پور و رضا صادقی از برجسته‌ترین چهره‌های کشورند که در این پلتفرم حضور فعال دارند.
کیم کارداشیان، اینفلوئنسر آمریکایی نیز با بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰هزار دنبال‌کننده، بیشترین فالوور را در تردز به خود اختصاص داده است.

باید به انتظار نشست و دید که آیا تردز در آینده، به رقیب جدی توییتر با بیش از ۲۷۰میلیون کاربر تبدیل خواهد شد؟ زاکربرگ، چه امتیازهایی را نسبت به توییتر عرضه خواهد کرد؟