نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC ONE M9 [قسمت دوم-بررسی صفحه نمایش، دوام باطری و قابلیت‌های ارتباطی]

در قسمت اول این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی قابلیت‌های نرم‌افزاری و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی صفحه نمایش، دوام باطری و قابلیت‌های ارتباطی این گوشی، با تک نیوز همراه باشید: صفحه نمایش گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی از همان صفحه نمایش 5 اینچی موجود بر روی وان ام8 استفاده می‌کند که […]

در قسمت اول این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی قابلیت‌های نرم‌افزاری و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در این قسمت به منظور بررسی صفحه نمایش، دوام باطری و قابلیت‌های ارتباطی این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

صفحه نمایش

گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی از همان صفحه نمایش 5 اینچی موجود بر روی وان ام8 استفاده می‌کند که از این نظر، خیلی بد بنظر نمی‌رسد. این نمایشگر از نوع IPS LCD بوده و دقت تصویری برابر 1080 × 1920 پیکسل را ارائه می‌دهد که با این تفاسیر، چگالی تصویری برابر 441 پیکسل در هر اینچ تولید خواهد شد. با وجود عدد پایین‌تر چگالی تصویر نسبت به رقبای خود، پیکسل‌های نمایشگر وان ام9 توسط چشم غیر مسلح قابل دید نیست و به همین دلیل، کمپانی اچ‌تی‌سی از قرار دادن نمایشگری با دقت QHD بر روی این گوشی امتناع کرده است.

gsmarena_001 gsmarena_005 gsmarena_008

 

پنل صفحه نمایش این گوشی دارای ماتریس استاندارد RGB بوده و تعداد برابری از ساب پیکسل‌ها برای هر رنگ در آن یافت می‌شود. بر روی این پنل، لایه‌ محافظ گوریلا گلس نسل 4 قرار گرفته که نمایشگر گوشی را در برابر خراش، ضربه و یا شکستن محافظت خواهد کرد. حالتی به نام glove mode نیز وجود دارد که با فعال کردن آن، حساسیت صفحه نمایش به لمس افزایش می‌یابد، اما باید توجه داشت که این ویژگی‌ مفید باعث مصرف چند برابر بیشترِ باطری گوشی خواهد شد.

gsmarena_001

 

در تست‌های انجام شده، عدد‌های بدست آمده، حرف‌های قبلی ما را در مورد صفحه نمایش این گوشی تایید می‌کنند.

وان ام9 در زمینه نسبت کنتراست نمایشگر، امتیاز بسیار خوبی را به ثبت رسانده اما عدد ثبت شده آن در مورد حداکثر روشنایی صفحه نمایش، کمتر از حد انتظار بود. در تنظیمات 50 درصدی روشنایی نمایشگر، نزدیک به یک‌سوم امتیاز حداکثر روشنایی در اینجا به ثبت رسید و میزان کنتراست نیز تغییر خاصی پیدا نکرده و ثابت مانده است.

Untitled.pngyyy

 

امتیاز نمایشگر این گوشی در زمینه میزان کنتراست صفحه نمایش آن در زیر نور مستقیم خورشید، خیلی رضایت‌بخش نبوده و این گوشی همانند نسل قبلی خود، تنها به کسب امتیازی میانه رضایت داد.

Untitled.pngyyy

 

تست دوام باطری

باطری گوشی هوشمند HTC One M9 نسبت به نسل قبلی خود، One M8، از ظرفیت بیشتری برخوردار بوده و در بررسی سری وان این کمپانی، این عدد قابل توجه خواهد بود. آخرین پرچمدار گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی از باطری با ظرفیت 2840 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که این عدد، 11 درصد بیشتر از ظرفیت باطری گوشی هوشمند گلکسی اس6 سامسونگ است (ظرفیت باطری گلکسی اس6، 2550 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد).

گوشی هوشمند One M8، در تست‌های متنوع انجام شده در حالت استفاده از نسخه کیت‌کت از سیستم عامل اندروید، امتیازات بالایی راکسب نمود. حال آنکه با دریافت نسخه لالی‌پاپ اندروید، این امتیازات، مخصوصا در بخش مرورگری اینترنت، با بهبود قابل توجهی مواجه شدند. پس با توجه به تجربیات گذشته و اینکه وجود دو نمایشگر یکسان با افزایش ظرفیت باطری، سبب افزایش دوام شارژ‌دهی آن می‌شود، به سراغ آزمایش و تست روتین باطری گوشی هوشمند One M9 اچ‌تی‌سی می‌رویم.

در تست‌های انجام شده و با نگاهی به نتایج آن، خیلی شگفت زده نشدیم. امتیاز کسب شده این گوشی در زمینه مکالمه تحت شبکه 3G به 21 ساعت می‌رسد. همچنین دوام باطری در زمینه مصرف آن در وب‌گردی به عدد 7 ساعت و نیم کاهش پیدا کرده که خیلی عجیب است و مطمئنا باعث بالا رفتن ابرو‌هایتان می‌شود (تعجب از نتیجه)، زیرا در این زمینه، گوشی وان ام8 این شرکت، عدد 9 ساعت را در نسخه کیت‌کت و امتیاز 12 و نیم ساعت را در نسخه لالی‌پاپ به ثبت رساند.

همچنین استقامت و دوام باطری ام9 در زمینه پخش ویدئو به عدد نا‌امید کننده 8 ساعت و 21 دقیقه می‌رسد که این عدد، 2 ساعت کمتر از امتیاز پرچمدار قبلی این کمپانی در همین زمینه است.

برای مقایسه و درک بیشتر این موضوع باید گفت که گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ در زمینه پخش ویدئو، زمان 10 ساعت و 24 دقیقه و در حیطه مرورگری اینترنت، عدد 8 ساعت و 44 دقیقه را به ثبت رسانده است. البته تمام این ارقام را باید در کنار ظرفیت پایین‌تر باطری آن و دقت تصویر بیشتر نمایشگر آن نیز بگذاریم! البته گلکسی اس 6 سامسونگ، در زمینه مکالمه تحت شبکه 3G، نتوانست عدد بالانری را بدست آورد و در این مورد، گوشی وان ام9 با 3 ساعت دوام بیشتر، رقیب کُره‌ای خود را به سختی شکست داد.

با تمام این تفاسیر، گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی، با شارژ کامل و بدون شارژ مجدد، می‌تواند تا 2 روز و نیم در کنار شما باشد اما به شرط اینکه از هر کدام از ویژگی‌های مکالمه صوتی، پخش فیلم و مرورگری اینترنت آن به مدت یک ساعت در روز استفاده شود. در لینک نمونه، می‌توانید به طور دلخواه در زمینه‌های مورد نظر، باطری گوشی‌‌های هوشمند را با یکدیگر مقایسه کنید.

gsmarena_001

 

همچنین تست‌های روتین انجام شده ما، شامل زمان دوام باطری در زمینه حالت استندبای یا آماده بکار گوشی نیز می‌شود که در تابلوی امتیازات این گوشی درج نشده اما در محاسبه زمان دوام طولانی باطری (62 ساعت یا همان 2 روز و نیم) لحاظ گردیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه انجام آزمایشات بر روی باطری گوشی‌ها، می‌توانید به لینک نمونه مراجعه فرمایید.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی هوشمند وان ام9 اچ‌تی‌سی در زمینه قابلیت‌های ارتباطی، دارای گزینه‌های بسیار زیادی بوده و برای شروع، می‌توان به پشتیبانی از شبکه چهار بانده 2G و 3G آن اشاره کرد. همچنین سرویس LTE آن نیز دارای استاندارد Cat.9 می‌باشد که سرعت دانلود اطلاعات را به 410 مگابیت بر ثانیه می‌رساند.

طبق معمول، سرویس دریافت امواج GPS آن با سرویس GLONASS همراه شده و از طریق دریافت اطلاعات از همین ماهواره روسی، شناسایی و تعیین مکان کاربر با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. همچنین وجود سرویسی برای دریافت امواج رادیویی FM از دیگر ویژگی‌های ارتباطی این گوشی می‌باشد.

از قابلیت‌های ارتباطی نزدیک بُرد این گوشی، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac با فرکانس کاری 2.4 و 5 گیگاهرتز، Wi-Fi Direct (اتصال دستگاه‌ها توسط وای‌فای بدون نیاز به نقطه دسترسی یا access point) و Wi-Fi Hotspot می‌باشند.

اتصال دستگاه‌های مربوط به شرکت HTC تحت سرویس DLNA آن امکان‌پذیر بوده و بر این اساس، بسیاری از دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس می‌توانند به راحتی هر چه بهتر با یکدیگر ارتباطی یکنواخت و یکپارچه داشته باشند. این دستگاه‌ها شامل بلندگو‌های دارای استاندارد AllPlay شرکت کوآلکام، دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA و Miracast، بلندگو‌های مجهز به بلوتوث و تمام وسایلی که تحت انحصار کمپانی HTC بوده و لوگوی HTC Connect بر روی آن نقش بسته است، می‌شوند.

همچنین اگر تمایل به کنترل دستگاه‌های خانه خود از طریق روش‌های قدیمی‌تر را دارید، نگران نباشید، زیرا کمپانی اچ‌تی‌سی در گوشی وان ام9، سنسور مادون قرمز(IR blaster)ی را تعبیه کرده است که برای کنترل دستگاه‌هایی همانند تلویزیون از آن استفاده می‌شود. اچ‌تی‌سی برای این منظور، برنامه کنترل از راه دور PeelSafe را نیز در این گوشی جای داده است.

نسخه 4.1 بلوتوث نیز در این گوشی وجود دارد و طبق شواهد موجود، کارایی آن بسیار بهتر از نسل قبلی بوده و از اتصال مستقیم با لوازم جانبی گوشی، پشتیبانی می‌کند. در نتیجه نیازی به قرار‌گیری آنها در کنار هم وجود ندارد.

گوشی One M9 دارای سخت‌افزار‌هایی برای پشتیبانی از سرویس NFC است. اما وجود آن به نسخه‌ای از گوشی که تحت پشتیبانی از اپراتور یا بازار منطقه‌ای خاصی باشد، بستگی خواهد داشت. در نتیجه، کمپانی اچ‌تی‌سی اینطور اظهار کرده که اگر وجود سرویس NFC برایتان بسیار مهم و ضروری است، قبل از خرید گوشی، از وجود این سرویس در وان ام9 مطمئن شوید.

 در پایین گوشی، محل قرار‌گیری پورت microUSB 2.0 گوشی بوده و از طریق آن می‌توان به سرویس MHL گوشی نیز دسترسی داشت. بوسیله این سرویس و از طریق کابل HDMI و در دستگاه‌هایی که از سرویس MHL پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به پخش فایل‌های چند رسانه‌ای اقدام نمود. (البته ابتدا باید دانگلی را به منظور تبدیل پورت microUSB به HDMI تهیه کنید). پورت میکرو‌USB این گوشی، محلی برای ورود حافظه‌های اکسترنال کاربر نیز می‌باشد و جک 3.5 میلی‌متری کنار آن، پذیرای هدفون دلخواهتان خواهد بود.

گوشی وان ام9 از سیم‌کارت در ابعاد نانو پشتیبانی می‌کند. همچنین درگاهی برای افزایش میزان حافظه گوشی وجود داشته و این اجازه را می‌دهد که میزان 2 ترابایت حافظه جانبی را به 32 گیگابایت حافظه داخلی آن اضافه کنید (گرچه فعلا در دنیای واقعی، وجود چنین کارت حافظه‌ای در گوشی‌های هوشمند، کمی عجیب بنظر خواهد رسید!) و این افزایش حافظه از طریق کارت microSD انجام می‌گیرد.

همانند گوشی ام8، گوشی جدید کمپانی اچ‌تی‌سی نیز مجهز به سنسور‌های متنوعی بوده و از میان آنها، سنسور نورسنجی محیط، سنسور مجاورت‌سنج، شتاب‌سنج، قطب‌نما، ژیروسکوپ، سنسور مغناطیسی و سنسوری مجزا برای ثبت اطلاعات حرکتی کاربر (عدم دخالت پردازشگر اصلی گوشی، چون ممکن است باعث کاهش سرعت محاسباتی آن شود)، از اجزای داخلی این گوشی محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری این قسمت: صفحه نمایش گوشی وان ام9، نسبت به نسل قبلی آن، تغییر خاصی پیدا نکرده و اگر بدنبال خرید محصولی متفاوت هستید، مطمئنا بر روی دیگر ویژگی‌های این گوشی متمرکز شوید. دوام باطری این گوشی نیز چنگی به دل نمی‌زد زیرا رقبای این گوشی با دقت تصویر بالاتر و ظرفیت باطری پایین‌تر، عددهای بهتری را در زمینه‌های مختلف به ثبت رساندند. همچنین این گوشی از بهترین قابلیت‌های ارتباطی حال حاضر دنیا استفاده می‌کند. در جمع‌بندی این قسمت، هنوز ویژگی‌ جدیدی از گوشی One M9 نیافتیم که ما را شگفت زده کند. شاید برای یافتن آن می‌بایست منتظر بررسی دیگر قسمت‌های این گوشی باشیم. پس با ما همراه باشید؛

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی رابط کاربری گوشی HTC One M9 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال