آزمایش میزان خواب آلودگی کارکنان ناسا

محققان ناسا در آخرین تحقیقات خود موفق به ایجاد فناوری ای جهت کسب اطلاع از میزان خواب آلودگی کارکنان این شرکت شدند. این فناوری به گونه ای کار می کند که از حالت چشم و نگاه کردن افراد، متوجه خواب آلوده بودن، میزان مصرف الکل و حتی ضایعات مغزی می شود. این بررسی ها از […]

محققان ناسا در آخرین تحقیقات خود موفق به ایجاد فناوری ای جهت کسب اطلاع از میزان خواب آلودگی کارکنان این شرکت شدند. این فناوری به گونه ای کار می کند که از حالت چشم و نگاه کردن افراد، متوجه خواب آلوده بودن، میزان مصرف الکل و حتی ضایعات مغزی می شود. این بررسی ها از طریق توجه به حرکات چشم انسان انجام می شود. مثلا اینگونه عنوان شده است که اگر فردی در 24 ساعت گذشته نخوابیده باشد، تعداد پلک زدن هایش تا 4 برابر افزایش می یابد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، این تحقیقات از زمانی شروع شد که شاتل فضایی «چلنجر» در سال ۱۹۶۸ منفجر شد، هر ۷ خدمه آن کشته شدند و بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که یک اختلال انسانی که ناشی از خواب آلودگی بوده دلیل این امر بوده است. در واقع در تحقیقات مشخص شد که برخی افرادی که در شیفت ساعت 1 بامداد کار می کردند، شب قبل کم تر از 2 ساعت خوابیده بودند.

مرکز تحقیق Ames ناسا که مسئولیت ابداع این پروژه را به عهده دارد، اکنون پس از گذشت 33 سال از آن حادثه، میزان خواب آلودگی افراد را در تصمیم گیری آن ها موثر می داند. کارشناسان عنوان کرده اند که وقتی فرد به یک نقطه قرمز در نمایشگر آن ها نگاه کند می توان تغییرات اختلالات کوچک عصبی را که در اثر بی خوابی و یا کم خوابی ایجاد می شوند، شناسایی کرد.