طوفان مغناطیسی، شفق‌های قطبی را به سراسر جهان برد

در شب گذشته، آسمان بسیاری از نقاط جهان، از بروکلین گرفته تا سواحل مین و حتی برخی مناطق شمالی‌تر اروپا، شاهد نمایش خیره‌کننده شفق‌های قطبی بود. نوارهای رنگارنگ و رقصانی از نور سبز، بنفش و صورتی، آسمان شب را به یک پرده نمایش طبیعی تبدیل کردند. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، این […]

در شب گذشته، آسمان بسیاری از نقاط جهان، از بروکلین گرفته تا سواحل مین و حتی برخی مناطق شمالی‌تر اروپا، شاهد نمایش خیره‌کننده شفق‌های قطبی بود. نوارهای رنگارنگ و رقصانی از نور سبز، بنفش و صورتی، آسمان شب را به یک پرده نمایش طبیعی تبدیل کردند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، این نمایش نورانی نتیجه مستقیم فعالیت‌های خورشیدی است. انفجارهای بزرگی در سطح خورشید، موسوم به پرتاب جرم تاج خورشیدی (CME)، ذرات پرانرژی را با سرعت بسیار بالا به سمت زمین پرتاب می‌کنند. هنگامی که این ذرات به میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند، باعث ایجاد طوفان‌های مغناطیسی می‌شوند.

طوفان‌های مغناطیسی به نوبه خود، باعث برانگیخته شدن اتم‌های موجود در جو زمین و تولید نورهای رنگارنگی می‌شوند که ما آن‌ها را به عنوان شفق قطبی می‌شناسیم. معمولاً شفق‌های قطبی در نزدیکی قطب‌های مغناطیسی زمین دیده می‌شوند، اما در زمان وقوع طوفان‌های شدید مغناطیسی، امکان مشاهده آن‌ها در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر نیز وجود دارد.

خورشید در حال نزدیک شدن به اوج فعالیت خود در یک چرخه ۱۱ ساله است. این بدان معناست که فعالیت‌های خورشیدی مانند پرتاب جرم تاج خورشیدی در این دوره زمانی شایع‌تر است. پرتاب جرم تاج خورشیدی بزرگی که در روزهای اخیر رخ داد، باعث ایجاد یک طوفان مغناطیسی قوی شد و در نتیجه، شفق‌های قطبی بسیار درخشان و گسترده‌ای در آسمان شب ظاهر شدند.

رنگ‌های متنوع شفق‌های قطبی به نوع اتم‌ها و مولکول‌هایی که با ذرات باردار خورشیدی برخورد می‌کنند، بستگی دارد. برای مثال، برخورد ذرات با اتم‌های اکسیژن باعث تولید نور سبز می‌شود.  شفق‌های قطبی یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی هستند که نتیجه تعامل بین خورشید و زمین است. این نمایش نورانی نه تنها چشم‌نواز است، بلکه به دانشمندان کمک می‌کند تا درباره خورشید، میدان مغناطیسی زمین و جو آن بیشتر بیاموزند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.