ساعت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند اختلالات قلبی را پیش از وقوع شناسایی کند

به گفته محققان آموزش هوش مصنوعی می‌تواند روی داده‌های ساده ضربان قلب انجام گرفته و بدین ترتیب شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب را پیش از وقوع پیش‌بینی کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی و آموزش آن با استفاده از داده‌هایی از قبیل ضربان قلب امکان […]

به گفته محققان آموزش هوش مصنوعی می‌تواند روی داده‌های ساده ضربان قلب انجام گرفته و بدین ترتیب شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب را پیش از وقوع پیش‌بینی کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی و آموزش آن با استفاده از داده‌هایی از قبیل ضربان قلب امکان جلوگیری از شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب از جمله فیبریلاسیون دهلیزی را پیش از وقوع فراهم خواهد کرد. برای این کار می‌توان آن را به صورت یک مدل در تلفن همراه قرار داده و داده‌های ساعت هوشمند را به وسیله آن تجزیه و تحلیل کرد. امکان استفاده از آن به عنوان یک سیستم هشدار اولیه نیز وجود دارد.

یکی از شایع‌ترین اختلالات مربوط به ریتم قلب فیبریلاسیون دهلیزی است که بخش مهمی از مراجعات بیماران به بخش اورژانس بوده باعث افزایش خطر دیگر بیماری‌ها از قبیل سکته مغزی و زبان عقل خواهد شد. این اختلال همان تپش ناهماهنگ حفره‌های فوقانی قلب یا دهلیزها با حفره‌های پایینی یا بطن‌ها است. محققان مرکز زیست پزشکی لوکزامبورگ این دانشگاه طی مطالعه‌ای بیان کردند می‌توان از یک مدل یادگیری عمیق برای پیش‌بینی این مشکل ۳۰ دقیقه پیش از وقوع استفاده کرد.

البته در حال حاضر الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب تنها امکان تشخیص فیبرلاسیون دهلیزی را قبل از وقوع خواهد داشت. به همین دلیل نمی‌توان آن را یک سیستم هشدار اولیه به شمار آورد. خورخه گونکالوز، از محققان این مطالعه و نویسنده این مقاله در این مورد می گوید: از داده های ضربان قلب برای آموزش یک مدل یادگیری عمیق استفاده شد. این مدل قادر به شناسایی ریتم سیسنوسی و فیبریلاسیون دهلیزی پیش از وقوع بوده و حتی می تواند به محاسبه احتمال زمان وقوع آن بپردازد.

به گفته محققان این دستگاه می‌تواند در آینده با پردازش داده‌های مربوط به ساعت هوشمند در تلفن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در دراز مدت نیز بیماران قادر به کنترل مداوم ریتم قلب خود بوده و با دریافت هشدارهای کافی از طریق داروهای ضد آریتمی خوراکی از شروع فیبرلاسیون دهلیزی جلوگیری می‌کنند.