راز هولناک جیمزتاون

کشف آثار کشتار سگ های بومی آمریکایی توسط مهاجران جیمزتاون

باستان‌شناسان حین کاوش در جیمزتاون، شواهدی دال بر کشتار و مصرف سگ‌های بومی آمریکایی توسط ساکنان اولیه این منطقه کشف کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مستعمره‌نشینان جیمزتاون، اولین سکونتگاه دائمی انگلیسی‌ها در آمریکای شمالی، از سگ‌های بومی به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کردند. یه گزارش سرویس اخبار علمی فناوری آژانس خبری تکنا، بررسی استخوان‌های […]

باستان‌شناسان حین کاوش در جیمزتاون، شواهدی دال بر کشتار و مصرف سگ‌های بومی آمریکایی توسط ساکنان اولیه این منطقه کشف کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مستعمره‌نشینان جیمزتاون، اولین سکونتگاه دائمی انگلیسی‌ها در آمریکای شمالی، از سگ‌های بومی به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کردند.

یه گزارش سرویس اخبار علمی فناوری آژانس خبری تکنا، بررسی استخوان‌های سگ کشف‌شده در این منطقه، نشان‌دهنده آثار بریدگی و تراش است که احتمال مصرف آن‌ها را به عنوان غذا تقویت می‌کند. آریان توماس، یکی از نویسندگان این پژوهش، در این باره می‌گوید: “با توجه به قحطی و شواهد آدم‌خواری در جیمزتاون، مصرف سگ‌ها توسط مستعمره‌نشینان چندان دور از انتظار نیست.”

تحقیقات از روی DNA

تحقیقات نشان می‌دهد که این سگ‌ها از نظر ژنتیکی با نژادهای بومی پیش از ورود اروپایی‌ها به این قاره مرتبط بوده‌اند. همچنین شباهت‌هایی با سگ‌های دوره‌های هوپ‌ولی، می‌سی‌سی‌پین و وودلند شرقی آمریکای شمالی در آن‌ها مشاهده شده است. جیمزتاون که در سال ۱۶۰۷ در ویرجینیا تأسیس شد، با کمبود شدید غذا مواجه بود که منجر به مرگ بسیاری از ساکنان و حتی روی آوردن برخی به آدم‌خواری شد. شواهد نشان می‌دهد که بخشی از این سگ‌ها در زمستان‌های سخت ۱۶۰۹ و ۱۶۱۰ میلادی خورده شده‌اند، اما مصرف آن‌ها به این دوره محدود نبوده و در سال‌های قبل و بعد از آن نیز ادامه داشته است.

واکنش محققان

نویسندگان این پژوهش که در مجله معتبر باستان‌شناسی آمریکا منتشر شده است، معتقدند که “یافته‌های این مطالعه نشانگر تعاملات پیچیده بین مستعمره‌نشینان جیمزتاون و سگ‌های بومی است. این تعاملات که پیش، حین و پس از دوره قحطی رخ داده، بر حضور این سگ‌ها در قلعه جیمزتاون و نهایتا مصرف آن‌ها توسط ساکنان اولیه این منطقه تأثیر گذاشته است.”

آزمایش‌های DNA بر روی نمونه‌های سگ‌های کشف‌شده نشان داده که حداقل شش سگ از طریق ژنوم میتوکندری خود (دی‌ان‌ای منتقل‌شده از مادر به فرزندان) دارای “شواهد قطعی از تبار بومی آمریکای شمالی” بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که مستعمره‌نشینان جیمزتاون احتمالاً از طریق تجارت یا تعاملات دیگر با گروه‌های بومی، این سگ‌ها را به دست آورده بودند. توماس در این باره می‌گوید: “تحقیقات باستان‌شناسی و اسناد تاریخی نشان می‌دهد که جیمزتاون محل تعامل بین مهاجران اروپایی و جوامع بومی ساکن در منطقه بوده است. احتمالاً این سگ‌ها در حین بازدید یا حتی سکونت افراد بومی در جیمزتاون، آن‌ها را همراهی می‌کردند.”