سکوت ناگهانی در مدار سیاره زهره

کاوشگر آکاتسوکی ژاپن ارتباطش با زمین قطع شد

آژانس فضایی ژاپن (JAXA) خبر ناگواری را منتشر کرد مبنی بر اینکه ارتباط با کاوشگر آکاتسوکی، تنها کاوشگر فعال در مدار ناهید، قطع شده است. به گزارش سرویس نجوم و هوافضا رسانه تکنولوژی تکنا، آکاتسوکی که به معنای “سپیده‌دم” در زبان ژاپنی است، مأموریتی علمی برای مطالعه‌ی اقلیم ناهید بر عهده داشت. این کاوشگر 300 […]

آژانس فضایی ژاپن (JAXA) خبر ناگواری را منتشر کرد مبنی بر اینکه ارتباط با کاوشگر آکاتسوکی، تنها کاوشگر فعال در مدار ناهید، قطع شده است.

به گزارش سرویس نجوم و هوافضا رسانه تکنولوژی تکنا، آکاتسوکی که به معنای “سپیده‌دم” در زبان ژاپنی است، مأموریتی علمی برای مطالعه‌ی اقلیم ناهید بر عهده داشت. این کاوشگر 300 میلیون دلاری در سال 2010 پرتاب شد، اما به دلیل نقص فنی در موتور اصلی، در اولین تلاش برای ورود به مدار ناهید ناموفق بود. با این حال، با تلاش و ابتکار تیم مهندسی JAXA، آکاتسوکی پس از پنج سال گردش به دور خورشید، در سال 2015 مجدداً به سمت ناهید هدایت و با موفقیت وارد مدار این سیاره شد.

آکاتسوکی از آن زمان تاکنون مشاهدات ارزشمندی از جو و اقلیم ناهید به زمین مخابره کرده است. این مشاهدات که فراتر از انتظارات اولیه‌ی مأموریت بوده‌اند درک ما از سیاره‌ی همسایه را به طور قابل توجهی ارتقا بخشیده‌اند. بر اساس اعلام JAXA، ارتباط با آکاتسوکی پس از یک عملیات در اواخر فروردین ماه به دلیل ورود به وضعیت کنترل پایداری با زمان طولانی، قطع شده است. تیم مهندسی JAXA در حال حاضر تمام تلاش خود را برای برقراری مجدد ارتباط با کاوشگر به کار بسته است.

برای برقراری ارتباط با زمین، آکاتسوکی نیازمند حفظ جهت‌گیری ثابتی است تا بتواند آنتن خود را به سمت زمین هدایت کند. JAXA اعلام کرده است که پس از ارزیابی وضعیت و رفع احتمالی مشکل، برنامه‌های آتی مأموریت را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. این سازمان همچنین از حمایت‌های همیشگی عموم مردم قدردانی کرده است.

اگرچه مأموریت اولیه‌ی آکاتسوکی به اتمام رسیده بود، این کاوشگر در سال 2018 وارد فاز توسعه‌یافته‌ی عملیات خود شده بود. حتی در صورت عدم برقراری مجدد ارتباط با آکاتسوکی، این مأموریت توانایی بالای تیم مهندسی JAXA در حل مسائل پیچیده را به اثبات رسانده است. همچنین داده‌های ارزشمند جمع‌آوری شده توسط آکاتسوکی، درک ما از جو و اقلیم ناهید را به طور قابل توجهی ارتقا بخشیده است.

قطع ارتباط با آکاتسوکی به معنای پایان کاوش‌های علمی ناهید نخواهد بود. با توجه به ابهامات موجود در خصوص اثر گلخانه‌ای شدید ناهید که آن را به داغ‌ترین سیاره‌ی منظومه شمسی تبدیل کرده است، و همچنین کشف احتمالی نشانگرهای زیستی در جو این سیاره، توجه مجددی به ناهید صورت گرفته است. در اواخر این دهه، شاهد پرتاب مأموریت‌های جدید به سمت ناهید خواهیم بود. این مأموریت‌ها از سوی سازمان‌هایی همچون ناسا، آژانس فضایی اروپا، هند و همچنین بخش خصوصی برنامه‌ریزی شده‌اند.