آگهی کسب و کارها

بهترین برندهای اس اس دی کدامند؟

اگر به تازگی به فکر ارتقای سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ افتاده‌اید، احتمالاً با پیشنهاداتی مبنی بر خرید اس اس دی مواجه شده‌اید. SSD را به طور خلاصه می‌توان نسل پیشرفته حافظه‌ هارد دیسک یا همان HDD دانست. این محصول با تنوع بالایی از نظر مارک، سایز، مدل و ظرفیت عرضه می‌شود. در این مقاله، […]

اگر به تازگی به فکر ارتقای سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ افتاده‌اید، احتمالاً با پیشنهاداتی مبنی بر خرید اس اس دی مواجه شده‌اید. SSD را به طور خلاصه می‌توان نسل پیشرفته حافظه‌ هارد دیسک یا همان HDD دانست. این محصول با تنوع بالایی از نظر مارک، سایز، مدل و ظرفیت عرضه می‌شود. در این مقاله، بهترین برندهای اس اس دی را معرفی خواهیم کرد.

پیش از نام بردن از برندهای برتر اس اس دی، لازم است، تا حدودی با این حافظه آشنا شویم و مزایای آن را بیان کنیم. به طور خلاصه می‌توان گفت که عدم وجود قطعه متحرک، سرعت و امنیت بالاتر، اصلی‌ترین ویژگی‌های SSD به شمار می‌روند.

اس اس دی

اس اس دی (SSD) مخفف عبارت solid-state drive به معنای درایو حالت جامد است. این اصطلاح به نسل جدیدی از حافظه‌های کامپیوتری اطلاق می‌شود که برخلاف حافظه‌های قدیمی‌تر یعنی HDD، فاقد قطعات مکانیکی متحرک هستند.

جهت معرفی بیشتر اس اس دی و مقایسه آن با اچ دی دی باید گفت که نسل قبلی هارد دیسک‌های رایانه‌ای، بر پایه چرخش یک دیسک مکانیکی کار می‌کنند؛ در حالی که SDD، خواندن و نوشتن داده‌ها را به واسطه تراشه انجام می‌دهد. این تراشه‌ها حاوی ترانزیستورهایی برای نگه داشتن شارژ هستند.

عدم وجود قطعه متحرک، باعث می‌شود که حافظه اس اس دی، سرعت بالاتری داشته و در مواجهه با عوامل مختلف، بادوام‌تر باشد. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که ماهیت SSD تا حدودی شبیه به فلش مموری است. این قبیل حافظه‌ها هم در برابر حمل و نقل، مقاوم‌تر هستند، هم باعث افزایش سرعت عملکرد سیستم‌های کامپیوتری می‌گردند.

مزایای استفاده از اس اس دی

به طور کلی حافظه‌های SSD، فناوری پیشرفته‌تری نسبت به هارد HDD دارند و البته گران قیمت‌تر نیز هستند. استفاده از این حافظه‌ها باعث می‌شود که سیستم رایانه‌ با سرعت بالاتری بوت شود؛ به علاوه، با وجود SSD، برنامه‌ها با سرعت بالاتری باز شده، خواندن و نوشتن اطلاعات، همچنین ارسال و دریافت فایل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

در ادامه پاراگراف بالا، مهم‌ترین مزایای استفاده از اس اس دی را به صورت زیر بیان می‌کنیم:

  • در حالت کلی، سرعت SSD، حدود 3 تا 4 برابر بیشتر از HDD است و گاهی اوقات به بیست برابر نیز می‌رسد.
  • با وجود SSD، نرم افزارها در مدت زمان کوتاه‌تری باز می‌شوند و سرعت پاسخ‌دهی رایانه نیز بالاتر است.
  • حافظه SSD مقاومت بالایی در برابر ضربه و تکان خوردن دارد؛ به همین دلیل حتی در حین کار نیز می‌توان رایانه یا لپ تاپ را جا به جا کرد.
  • میزان مصرف برق حافظه اس ای دی کمتر است.
  • سایز اس اس دی نسبت به اچ دی دی کوچکتر و وزن آن کمتر است.
  • حافظه اس اس دی نسبت به نسل قبلی هارد دیسک‌ها، سر و صدای بسیار کمی دارد.

انواع اس اس دی

اقسام گوناگون اس اس دی از جنبه‌های مختلف با هم فرق دارند و ممکن است، از نوع اینترنال یا اکسترنال باشند. این حافظه‌ها را می‌توان به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

SATA

این SSD‌ها را می‌توان به راحتی برای رایانه‌های قدیمی استفاده کرد؛ چرا که بر روی هر نوع مادربردی قابل نصب هستند. اس اس دی‌های ساتا، قدیمی‌ترین و مناسب قیمت‌ترین محصولات حوزه خود به شمار می‌روند.

M.2

این SSD، کم حجم است و برای لپ تاپ‌های کوچک مناسب به نظر می‌رسد. سرعت بالاتری نسبت به اس اس دی SATA دارد، اما بری نصب آن باید دقت کنید که مادربرد شیار مخصوص داشته باشد.

PCLe

این اس اس دی، مورد علاقه گیمرهاست؛ علاوه بر سرعت بالاتر، پهنای باند بیشتری دارد؛ همچنین به راحتی با انواع سیستم‌ها، مادربردها و کارت‌های گرافیک سازگاری پیدا می‌کند.

NVMe

این محصول، جدیدترین و پرسرعت‌ترین نسل اس اس دی محسوب می‌شود؛ بهترین عملکرد را از خود نشان داده و به میزان بالایی در بازار موجود هستند. اگر می‌خواهید بالاترین سرعت را تجربه نمایید، این نوع اس اس دی، بهترین گزینه شما خواهد بود. اطلاعات بیشتر در مورد انواع اس اس دی را می‌توانید با مطالعه این مقاله به دست آورید.

بهترین برندهای اس اس دی

پس از این که تصمیم گرفتیم، برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود از اس اس دی استفاده کنیم، نوبت به انتخاب محصول مناسب می‌رسد. یکی از معیارهای انتخاب SSD، برند آن است. در حال حاضر تعداد برندهای سازنده این حافظه، بسیار زیاد می‌باشد. در اینجا تلاش کرده‌ایم، بهترین آنها را نام ببریم.

سامسونگ

کمتر کسی پیدا می‌شود که سامسونگ را به عنوان برند برتر لوازم الکترونیکی، گوشی هوشمند و لوازم جانبی رایانه نشناسد. جالب است، بدانیم که سامسونگ در زمینه ساخت انواع حافظه SSD نیز سرآمد می‌باشد. از نظر افراد زیادی، اس اس دی‌های سامسونگ، از هر لحاظ قابل اعتماد هستند. کیفیت بالای ساخت و دوام عالی، مهم‌ترین مشخصات SSD سامسونگ محسوب می‌گردند و این مشخصه‌ها، سامسونگ را به بهترین برند اس اس دی گیمینگ تبدیل کرده است.

انواع اس اس دی سامسونگ را می‌توان به دو گروه کلی EVO‌ و PRO تقسیم کرد. حافظه‌های دارای پسوند EVO، میان رده هستند؛ برای بسیاری از سیستم‌ها مناسب بوده و فروش بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. اس اس دی‌های PRO پیشرفته‌تر و سریع‌تر هستند؛ برای اجرای برنامه‌های سنگین و اجرای کارهای حرفه‌ای مناسب‌تر به نظر می‌رسند؛ قیمت بالاتری نیز دارند.

وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال، برند مشهوری است که از سال 1970، کار خود را در زمینه ساخت انواع هارد رایانه‌ای آغاز کرده است. محصولات این برند، کیفیت ساخت خوب، سرعت عالی، مقاومت و طول عمر بالایی دارند؛ اما در مقایسه با مزایای خود نسبتاً ارزان قیمت هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، اگر به دنبال محصولی هستید که علی رغم داشتن عملکرد خوب، گران قیمت نباشد، SSD وسترن دیجیتال، بهترین انتخاب برای شماست. این برند، حافظه‌های خود را با تنوع قابل قبولی برای نیازهای مختلف تولید می‌کند.

کینگستون

کینگستون، یکی دیگر از برندهای سازنده اس اس دی است که تلاش می‌کند، در عین بالا بردن کیفیت محصولات خود آنها را با قیمت مناسب روانه بازار کند. این برند، اقسام گوناگون SSD را با ظرفیت‌ها و سرعت‌های متفاوت تولید می‌کند؛ به نحوی که هر کاربری بتواند، با توجه به نوع سیستم و نیازهای کامپیوتری خود از بین آنها انتخاب نماید.

سرعت برخی نمونه‌های اس اس دی Kingston به بالاتر از 7000 مگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد. هر کس با هر بودجه‌ای می‌تواند، به سراغ این برند محبوب رفته و سیستم رایانه‌ای خود را ارتقاء دهد.

کروشیال

کروشیال را می‌توان برندی دانست که همواره سعی داشته است، حوزه طراحی و تولید حافظه‌های رایانه‌ای را متحول کند. این برند را تولیدکننده ارزان‌ قیمت‌ترین اس اس دی با ظرفیت بالا می‌دانند. شرکت crucial حافظه ION 5210 را ساخت و مدتی بعد Crucial T700 را با سرعت 12400 مگابایت بر ثانیه تولید کرد.

کیفیت و سرعت بالا، همچنین پشتیبانی از فناوری پیشرفته و انواع نرم افزارها، مهم‌ترین مشخصات اس ای دی‌های کروشیال به شمار می‌روند. اکثر محصولات این برند، پنج سال ضمانت دارند.

کورسیر

امکان ندارد، در لیست اس اس دی‌های برتر به نام کورسیر برخورد نکنید. این شرکت نیز کیفیت و تنوع را در دستور کار خود قرار داده و یکی از بهترین تولیدکنندگان SSD برای گیمینگ و انجام کارهای حرفه‌ای یا سنگین است؛ زیرا با استفاده مداوم، گرم نمی‌شود و دمای آن پایین می‌ماند.

مزیت مهم برند Corsair‌ این است که انواع SSD را با قیمت‌های مختلف عرضه می‌کند؛ همچنین محصولات آن از نظر سایز متنوع هستند. محصولات پرچمدار کورسیر (MP700)، پرسرعت هستند و سرعت آنها به 10 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

سخن آخر

این مقاله با هدف معرفی بهترین برندهای اس اس دی به نگارش درآمد. در این راستا توضیحات مختصری درباره مارک‌های سامسونگ، وسترن دیجیتال، کینگستون، کروشیال و کورسیر بیان شد.

نکته‌ای که در پایان باید خاطرنشان کرد، این است که علاوه بر برند SSD، نوع و سازگاری آن با سیستم کامپیوتری بسیار مهم است؛ همچنین در هنگام خرید اس اس دی، باید اهداف خود از ارتقای سیستم یا نصب این حافظه‌های پیشرفته را در نظر بگیریم.

salb-techna