فایروال سوفوس راهکار امنیتی شماره یک جهان، از نگاه کاربران G2

یکی از سؤالاتی متداول و رایج در مبحث شبکه مخصوصا امنیت شبکه این است که فایروال چیست؟ و دارای چه کاربردهایی می باشد! اصلاً چرا باید از فایروال استفاده شود؟ انواع آن چیست و نوع سخت افزاری و نرم افزاری آن چه تفاوتی با هم دارد؟ در این مطلب سعی شده است به تمامی سوالات […]

یکی از سؤالاتی متداول و رایج در مبحث شبکه مخصوصا امنیت شبکه این است که فایروال چیست؟ و دارای چه کاربردهایی می باشد! اصلاً چرا باید از فایروال استفاده شود؟ انواع آن چیست و نوع سخت افزاری و نرم افزاری آن چه تفاوتی با هم دارد؟ در این مطلب سعی شده است به تمامی سوالات مربوط به فایروال پاسخ داده شود و همچنین با فایروال سوفوس که یکی از بهترین راهکارهای امنیتی جهان به شمار می‌رود شما را آشنا نماییم.

فایروال سوفوسفایروال

فایروال (Firewall) یا به فارسی دیوار آتش به نرم‌افزار یا سخت افزاری گفته می‌شود که برای محافظت از سیستم‌ها و شبکه‌ها در برابر حملات امنیتی و جلوگیری از ورود و دسترسی‌های غیرمجاز به سیستم و شبکه، استفاده می‌شود. فایروال با تحلیل ترافیک ورودی و خروجی و به صورت اتوماتیک، تصمیم می‌گیرد که کدام ترافیک اجازه عبور به داخل شبکه را دارد و کدام ترافیک باید مسدود شود.

انواع فایروال

وقتی صحبت از انواع فایروال می شود، ذکر این نکته حائز اهمیت است که فایروال ها را می توان از نظر ساختار، پیکربندی، سطح امنیت و روش استقرار آن‌ها دسته بندی کرد.

سه نوع فایروال بر اساس نحوه استقرار وجود دارد، فایروال سخت افزاری، فایروال نرم افزاری و فایروال مبتنی بر ابر.

هر یک از این روش‌های استقرار استراتژی‌های متفاوتی را برای امنیت ارائه می‎‌دهند و انتخاب هر کدام از آن‌ها بسته به نوع شبکه و ابعاد آن متفاوت می‌باشد.

همچنین فایروال‌ها بر اساس عملکرد و لایه OSI به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند. هر یک از این نوع از فایروال‌ها می تواند به عنوان سخت افزار، نرم افزار یا در فضای ابری مستقر شوند.

انواع فایروال بر اساس روش کار به شرح زیر می‌باشد:

  1. Packet-Filtering Firewalls
  2. Circuit-Level Gateways
  3. Stateful Inspection Firewalls
  4. Proxy Firewalls
  5. Next-Generation Firewalls

فایروال‌های نرم‌افزاری

فایروال‌های نرم‌افزاری مستقیماً بر روی دستگاه میزبان نصب می‌شود. این نوع فایروال فقط یک دستگاه (نقطه اتصال شبکه، کامپیوتر شخصی، لپتاپ، سرور و غیره) را حفاظت می‌کند، بنابراین مدیران باید نسخه‌ای از نرم‌افزار را بر روی هر دستگاهی که می‌خواهند حفاظت کنند، نصب کنند.

از آنجا که مدیران یک فایروال نرم‌افزاری را بر روی یک دستگاه نصب می‌کنند، این فایروال‌ها به ناچار مقداری از RAM و CPU سیستم را مصرف می‌کنند، که برای برخی موارد استفاده از آن یک مشکل است.

فایروال‌های سخت‌افزاری

فایروال سخت‌افزاری یک دستگاه سخت‌افزاری جداگانه است که ترافیک وارد شونده و خارج شونده از یک شبکه را فیلتر می‌کند. برخلاف فایروال‌های نرم‌افزاری، این دستگاه‌ها به طور مستقل منابع خود را دارند و از CPU یا RAM دستگاه‌های میزبان مصرف نمی‌کنند.

فایروال‌‌های ابری

بسیاری از شرکت های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی فایروال‌های مبتنی بر ابر نیز ارائه می‌دهند. این خدمات همچنین به عنوان “Firewall-as-Service” شناخته می‌شوند و به عنوان IaaS یا PaaS اجرا می‌شوند.

مانند راهکارهای مبتنی بر سخت‌افزار، فایروال‌های ابری در امنیت محیطی شبمع عالی عمل می‌کنند، اما همچنین می‌توانید این سیستم‌ها را برای هر میزبان به صورت جداگانه تنظیم کنید.

راهنمای خرید فایروال

اگر به دنبال تقویت امنیت شبکه، حفاظت کامل از داده‌ها و منابع و همچنین مدیرت کامل شبکه سازمان خود هستید، توصیه می‌شود نگاهی به فایروال‌های سخت افزاری و قابلیت‌های آنها بیاندازید.

فایروال‌های سخت‌افزاری علاوه بر تامین امنیت شبکه، قابلیت‌های مدیریتی کارآمدی را در اخیتارتان قرار خواهد داد. برای آشنایی با برخی از قابلیت‌ فایروال‌های سخت افزاری می‌توانید به صفحه آموزش فایروال نگاهی بیاندازید.

از آنجایی که خرید فایروال سخت‌افزاری هزینه‌های قابل توجهی را برای سازمان به همراه دارد، انتخاب یک فایروال مناسب، باید بر اساس نیازها و ابعاد سازمان انجام شود.

فایروال سوفوس

فایروال سوفوس در گزارش‌های زمستان سایتG2، موفق به کسب جایگاه برتر در پنج حوزه فایروال، امنیت نقاط پایانی، EDR،وXDR و خدمات MDR شده است.

G2، یکی از مطرح‌ترین بسترهای ارزیابی محصولات فناوری اطلاعات است که در آن، رتبه‌بندی محصولات در حوزه‌های مختلف بر اساس نظرات مستقل و تأییدشده مشتریان صورت می‌پذیرد.

بر مبنای امتیاز تعلق گرفته شده به هر محصول، جایگاه آن محصول در نموداری موسوم به G2 Grid مشخص می‌شود.

برای مثال، فایروال سوفوس با کسب امتیاز 4.6 از 5، بالاتر از رقبای خود و در بخش “پیشگامان” (Leaders) نمودار G2 Grid قرار گرفته است.

جایگاه سوفوس

سوفوس، تنها شرکتی است که علاوه بر فایروال، در حوزه‌های امنیت نقاط پایانی، EDR،وXDR و خدمات MDR نیز در بخش “پیشگامان” نمودار G2 Grid قرار گرفته است.

حملات سایبری، به ویژه حملات هدفمند و تهدیدات پیشرفته و مانا (Advanced Persistent Threat – APT)، روزبه‌روز، پیچیده‌تر شده و شناسایی آنها دشوارتر می‌شود. مقابله مؤثر با این تهدیدات، نیازمند راهکارهایی است که علاوه بر دارا بودن قابلیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های حفاظت، شناسایی و پاسخدهی، زنجیره حمله را نیز بر اساس لاگ‌های جمع‌آوری شده از روی نقاط مختلف شبکه به تصویر بکشند.

تایید محصولات سوفوس از سوی راهبران و متخصصان در تمامی حوزه‌های امنیت فناوری اطلاعات، نمایانگر جامع بودن محصولات مطرح این شرکت پیشرو می‌باشد.

لازم به ذکر است محصولات سوفوس، علاوه بر G2، توسط بسیاری از مؤسسات ارزیابی‌کننده دیگر نیز مورد تحسین قرار گرفته‌اند که برخی از موارد اخیر آن به شرح زیر می‌باشد:

  • انتخاب به‌عنوان شرکتی “پیشگام” در سال 2022 در حوزه Gartner Magic Quadrant for Endpoint Protection Platforms برای سیزدهمین سال پیاپی
  • منتخب نظرسنجی Gartner Customers’ Choice for Network Firewalls در سال 2023
  • منتخب نظرسنجی Gartner Customers’ Choice for Managed Detection and Response Services در سال 2023
  • منتخب نظرسنجی Gartner Customers’ Choice for Endpoint Protection Platforms در سال 2022
  • جایگاه اول در ارزیابی Omdia Universe for Comprehensive Extended Detection and Response
  • کسب نتایج درخشان در بررسی MITRE Engenuity ATT&CK Evaluations (Round 5: Turla) در سال 2023
  • کسب جایگاه “بازیگر قدرتمند” (Strong Performer) در نمودار Forrester Wave در حوزه Firewall
  • انتخاب به‌عنوان “بازیگر مطرح” (Top Performer) در گزارش MITRE Engenuity ATT&CK Evaluation for Managed Services در سال 2022

خرید فایروال سخت افزاری

برای انتخاب و خرید فایروال سخت افزاری مناسب شبکه خود، در ابتدا باید نوع ساختار شبکه خود، حجم ترافیک، نیازمندی های امنیتی و کاربردهای شبکه را مشخص نمایید و سپس به مقایسه و بررسی فایروال‌های سخت افزاری مناسب بر اساس اطلاعات شبکه بپردازید. بهترین مرجع ها برای مقایسه فایروال های سخت افزاری، گزارشات مؤسسات بین‌المللی ارزیابی محصولات است که بصورت بی‌طرف به بررسی محصولات و مقایسه امکانات آن‌ها می‌پردازد.

در مرحله آخر نیز پیدا کردن یک فروشنده مناسب که بتواند دستگاه سالم، همراه با گارانتی و پشتیانی برا ارائه دهد، نکته مهم و قابل اهمیتی است.

خرید فایروال

سایت sophosfirewall.ir، نماینده فایروال سوفوس در ایران می‌باشد. این سایت یکی از سایت‌های مرجع و معتبر خرید فایروال‌های سخت افزاری در ایران می‌باشد. که به‌روزترین فایروال‌های سخت افزاری را به همراه گارانتی تعویض، لایسنس اصلی، پشتیبانی و آموزش به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

salb-techna