منجمان برای نخستین بار نقشه میدان مغناطیسی سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری را ایجاد کردند

ستاره شناسان برای نخستین بار نقشه‌ای از میدان مغناطیسی سیاهچاله مرکزی در کهکشان راه شیری ایجاد کرده‌اند که در آن یک میدان چرخشی وجود داشته و به یک جت کشف نشده نیز اشاره دارد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاه چاله موجود در مرکز کهکشان راه شیری حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید […]

ستاره شناسان برای نخستین بار نقشه‌ای از میدان مغناطیسی سیاهچاله مرکزی در کهکشان راه شیری ایجاد کرده‌اند که در آن یک میدان چرخشی وجود داشته و به یک جت کشف نشده نیز اشاره دارد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاه چاله موجود در مرکز کهکشان راه شیری حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید جرم داشته و از نظر فعالیت نیز یک سیاهچاله فعال محسوب می‌شود. در حال حاضر این سیاهچاله هر آنچه که در اطراف خود دارد به درون خود می‌بلعد و منجمان توانستند با استفاده از تلسکوپ EHT برای نخستین بار میدان مغناطیسی اطراف آن را به صورت نقشه درآورند. تلسکوپ مورد نظر آرایه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی است که در نقاط مختلف جهان نصب شده و می‌تواند در زمان خاص به یک تلسکوپ عظیم با ابعاد زمین برای رصد یک هدف یکسان مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین به کارگیری این تلسکوپ‌ها در یک زمان می‌تواند تصاویر شگفت انگیزی را ثبت کند.

پیش از این وجود میدان مغناطیسی قدرتمند در اطراف یک سیاهچاله به اثبات رسیده است. این میدان می‌تواند روی واکنش سیاهچاله، گاز و مواد اطراف تاثیر گذاشته و در اثر گرانش قوی این مواد به درون سیاهچاله کشیده می‌شوند. در اثر این فرایند تابش‌هایی از ذرات ایجاد می‌شوند که قابل رصد هستند. ذرات در این تابش‌ها به بیرون رانده شده و با توجه به سرعت نزدیک به سرعت نور با نام جت خوانده خواهند شد. سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری نیز از این قاعده پیروی کرده و نور موسوم به قطبیده را به بیرون می‌راند.

این نور قطبی شده جهت‌دار در اثر میدان مغناطیسی می‌تواند در مورد گازهای اطراف سیاهچاله و مکانیزم‌های مربوط به مواد درون آن اطلاعات ارزشمندی را به دانشمندان بدهد. مقایسه مطالعات مربوط به میدان‌های مغناطیسی در اطراف سیاهچاله نشان می‌دهد سیاهچاله کهکشان ما نیز دارای یک میدان مغناطیسی قوی و منظم یا همان جت‌های بسیار پرقدرت است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال