موفقیت بزرگ استرالیا در تولید انرژی خورشیدی با کمک آینه‌ها

استرالیا توانست با کمک آینه‌های بسیار تولید انرژی خورشیدی را با موفقیت انجام دهد. این اتفاق از این جهت مهم است که فرصت مناسبی برای ذخیره بیشتر انرژی تجدید پذیر نیز محسوب می‌شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استفاده از جمع کننده‌های خورشیدی و با کمک فناوری حرارتی متمرکز امکان استفاده از […]

استرالیا توانست با کمک آینه‌های بسیار تولید انرژی خورشیدی را با موفقیت انجام دهد. این اتفاق از این جهت مهم است که فرصت مناسبی برای ذخیره بیشتر انرژی تجدید پذیر نیز محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استفاده از جمع کننده‌های خورشیدی و با کمک فناوری حرارتی متمرکز امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید گرما را فراهم خواهد کرد. در این فرایند دشوار معمولاً آینه‌ها یا لنزهای بزرگ نور خورشید را در یک ناحیه باریک به نام گیرنده متمرکز خواهند کرد. در واقع آینه‌ها همان جمع آورنده‌های خورشیدی محسوب می‌شوند که با طراحی و تکنیک تمرکز متمایز در نمونه هایی از قبیل برج‌های انرژی خورشیدی کاسه‌های سهموی و یا سیستم‌های دیش ارائه می‌شوند.

در نقطه کانونی جمع آورنده‌ها فناوری گیرنده قرار دارد که می‌تواند نور متمرکز خورشید را جذب و آن را به گرما تبدیل کند. در این گیرنده مایع مایعات انتقال دهنده حرارت از قبیل نمک مذاب یا روغن با دماهای بسیار بالا قرار دارند. البته این فناوری با معایبی نیز همراه است. زیرا برای بهترین عملکرد خود به آب و هوای مطلوب و آفتاب ثابت نیاز خواهد داشت. همچنین تجهیزات این فناوری بسیار گران قیمت است. آژانس ملی علوم استرالیا توانسته این فناوری را طی یک پیشرفت کلیدی ایجاد کند و می‌توان گفت امکان استفاده از آن برای این کشور و یا حتی تمام جهان فراهم خواهد شد.

محققان استرالیایی برای نخستین بار با دستیابی به نقطه عطف با دمای ۸۰۳ درجه سانتیگراد در این گیرنده‌ها به موفقیت بزرگ دست پیدا کردند.  در این فناوری از ذرات سرامیکی استفاده شده که قادر است با هدف بهینه‌سازی فناوری حرارتی متمرکز خورشیدی دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال